I vinter tänkte jag plocka ner dörrsidorna för att primärt koppla in elstyrning för backspeglarna och sekundärt för att ev. byta högtalare i dörrarna.
Är det ngn som har ngra bra tips på var man kan få tag i lämpliga verktyg/verktygssats?
Verktyg för demontering av dörrsidor m.m.
-
- S-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- [Bobo]
- Addict
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
Re: Verktyg för demontering av dörrsidor m.m.
Det enda du behöver till dörrsidorna är en stjärnmejsel och ett gott humör! 
Dörrsidan sitter med ett antal skruvar som (om allt är som det ska) sitter dolda bakom små "täckbrickor".
För att få bort handtag och sånt använder du samma stjärnmejsel och samma goda humör.
Det är när humöret börjar tryta som saker börjar gå sönder...
Om du har elhissar kan du ev. behöva en platt mejsel till knapparna, annars är det stjärn som gäller till veven. Du kan behöva slita lite i plasten som sitter på framsidan av vev-armen, men bakom plasten hittar du en skruv...
Även innerhandtaget sitter med en skruv (bakom plastkåpan som går att "bända" bort) och är enkel att demontera. Ytterhandtaget är skruvat från b-stolpehållet och sitter i övrigt bara inkilad i två hål i dörren.
Dörrlås och öppningsmekanism måste separeras från "insidan". Svordommar brukar komma väl till hands här...
Du måste demontera backspegeln för att få bort dörrsidan (åtminståne om du saknar elhissar) och den får du bort med en 5mm insex.
Sammantaget behöver du alltså:
Stjärnmejsel
Eventuellt en spårmejsel
5mm insex
Gott humör plus eventuella svordommar/könsord till låsmekanismen
Tror att jag fick emd allt där.
Lycka till!
Bobo

Dörrsidan sitter med ett antal skruvar som (om allt är som det ska) sitter dolda bakom små "täckbrickor".
För att få bort handtag och sånt använder du samma stjärnmejsel och samma goda humör.

Om du har elhissar kan du ev. behöva en platt mejsel till knapparna, annars är det stjärn som gäller till veven. Du kan behöva slita lite i plasten som sitter på framsidan av vev-armen, men bakom plasten hittar du en skruv...
Även innerhandtaget sitter med en skruv (bakom plastkåpan som går att "bända" bort) och är enkel att demontera. Ytterhandtaget är skruvat från b-stolpehållet och sitter i övrigt bara inkilad i två hål i dörren.
Dörrlås och öppningsmekanism måste separeras från "insidan". Svordommar brukar komma väl till hands här...
Du måste demontera backspegeln för att få bort dörrsidan (åtminståne om du saknar elhissar) och den får du bort med en 5mm insex.
Stjärnmejsel
Eventuellt en spårmejsel
5mm insex

Lycka till!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1986
Du hittar en bra beskrivning på Clark's Garage.
-
- S-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
[Bobo] wrote:Det enda du behöver till dörrsidorna är en stjärnmejsel och ett gott humör!
Stjärnmejsel
Eventuellt en spårmejsel
5mm insex
Lycka till!
Bobo
Jag tackar för en strålande beskrivning! Tanken med dörrsidesmekandet är att koppla in motorstyrningen till aerospeglarna, så förhoppningsvis kanske jag slipper spara undan tillämplig mängd svordomar och könsord avseende dörrlås och öppningsmekanism?
- [Bobo]
- Addict
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
Så lite så!PCU944 wrote:Jag tackar för en strålande beskrivning! Tanken med dörrsidesmekandet är att koppla in motorstyrningen till aerospeglarna, så förhoppningsvis kanske jag slipper spara undan tillämplig mängd svordomar och könsord avseende dörrlås och öppningsmekanism?

Du behöver inte ge dig på ytterhandtaget eller låsmekanismen om du inte tänker montera bort handtaget.
Däremot tror jag att sargen till innerhandtaget måste bort för att få bort dörrsidan, men det märker du ju när du lossat allt annat om inte annat.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
Här demonterar dom dörrsidan
http://www.youtube.com/watch?v=BRNGqBYa ... 8778988E51" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=BRNGqBYa ... 8778988E51" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla