Kolla era bultar..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Kolla era bultar..

#1 Post by Harpin »

Hejsan.Vill mest skriva av mig.. men vill först och främst tacka er alla som var med på Anderstorp i måndags för en trevlig dag :D Sen att en 944a fick problem med en lös bult till medbringaren på växellådan är en annan sak, men den fick vi (Hasse) ihop.
Sen blev det min tur på hemvägen. Hade sträckkört 46mil med en snitt mellan 140-160km/h sen hör jag ett plonkande ljud, tänkte inte mer på det. Hör det igen, bromsar ned till rimlig hastighet och då börjar orkestern. Plonk fjong pling och sen en smäll i vänster fram. Sen stod man där i vägrenen.

Att börja kolla efter fel i rusningstrafik på E4an i Södertälje gör man inte så ringde hjälpen (smygreklam men är man med i Motormännen kan man betala 195kr/år och få två fria bärgningar etc). Då de behöver en Vägassistansbil så tog det ett tag. Men sen började jag kolla och det visade sig vara den övre bulten till generatorn som gängat ur sig och skakat ut. Smällen jag hörde tror jag är att när jag bromsade så for bulten fram och utlöste orkestern av flygande generatorfragment och att bulten for till vänster framhjul.

Lyckades muta bärgaren så han körde mig ända hem till carporten :#cheers:
Imorrn blir det inlämnande av generator så de får kolla att den är ok.

Så med detta vill jag säga att kolla efter era bultar och muttrar en vända.. Rent allmänt.

Proppfull bil med verktyg, grejjer från Ullared och tre dagars resande.
Image

Image

Image

En gång till nästa år sen är det tradition :#944burn:

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kolla era bultar..

#2 Post by Erol »

Alltid bra att hålla koll på bultar, framför allt på de man varit och skruvat på.
Än viktigare, har jag upptäckt av egna erfarenheter, är det att hålla koll är när man tagit bort balansaxlarna :wink:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Kolla era bultar..

#3 Post by Mårten »

Verkar som om alla borde kolla sina generatorbultar, även på 944! Hade min på service hos Sandén en gång och då konstaterade han samma sak nästan, en bult t generatorn var av eller loss, kommer inte ihåg riktigt, så kolla era generatorer, bara ett tips!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Kolla era bultar..

#4 Post by Hasse »

Tack för hjälpen med Mikaels 944, jag hittar också lite lösa eller halv lösa bultar på min banbil ibland.
Så det är ett riktigt bra tips att kolla bultar då och då, särskilt på banbilar.

Skönt att du kom hem, även om det blev lite senare.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Kolla era bultar..

#5 Post by Janne J »

Håller med. När jag åkte Historic racing med Cortinan som hade stenhårda bussningar överallt var det låstråd på alla bultar i framvagnen. Allt lossnade annars, bärarmar, fjäderben och tom hela framvagnsbryggan..
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Kolla era bultar..

#6 Post by Eddie Varvstopp »

+1 på att efterdra chassiebultar efter banåkning med r-däck (gäller även slicks). Kom tex hem från årets andra hjulinställning p.g.a. lösa justerskruvar i bakvagnen :roll:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kolla era bultar..

#7 Post by Cédric »

Rena fina smorda gängor och momentnyckel verkar behövas här :-)

Har haft isär ungefär allt genom åren (hårda motorbussningar) , dom enda som jag har haft problem med är dom två nedre till fjäderbenen, rackarns kluriga.. Men visst är det viktigt att skruvchecka rätt ofta ändå, iaf när man bankör.

Nygren
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2010-06-14 16:09:31
Telefon: 0702567772
Bilmodell: Porsche 944 T
Årsmodell: 1985B
Location: Nacka
Contact:

Re: Kolla era bultar..

#8 Post by Nygren »

Jag tappade min generatorbult på mantorp, verkar vara en öm punkt på våra bilar :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]