Kompressionstest

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Kompressionstest

#1 Post by boxsterpontus »

Jag komptestade min nyihopmonterade motor idag. Både kall och varm.

De olika cylindrarna gav lite olika resultat: kallt låg de mellan 8,5 och 10,5 bar. Varmt så steg det något.

Vad är normalt? Det är en gammal N/A från '84. Visst har den motorn ganska låg kompression men 8,5 känns lite för lite. :(

Toppen är ordentligt planad och ligger ca 0,5mm under minsta rekomenderade så kompet borde va lite högre än orginal dessutom.
Pontus Borg

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#2 Post by Raukman »

Hej du, de verkar va ganska lågt och ojämnt!
Men har du bytt ringar å honat loppet så kan de väl ta ett tag innan allt sliter in sig klokt.
Som exempel; min gamla Peugeot turboracer med ca 7,5:1 i kompressionsförhållande, höll (innan renovering)10,4 bar på två cylindrar och 10,5 bar på dom andra två, efter 26,000mil...
Jag tycker väl att en 12-13 bar borde va ganska normalt är jag rädd...

Mvh Peder
070-3098150

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Kompet är högt i de här motorerna, 10.6:1 vill jag minnas.
Jag gjorde ett test på min gamla 83:a med snart 16000 mil förre året. Med motorn lite småvarm (motorvärmaren på i flera timmar och täcke ovanpå, kunde inte starta den) fick jag mellan 14,1 och 14,5 bar på alla cylindrarna. Det kändes ok tyckter jag.

Dina värden är sämre än brorsans måttligt friska pegg 205 gti som gått 20000 mil.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

kollade lite böcker .....

1984 944 N/A

ROW 163hk@5800 205Nm@3000 comp:10.6:1
US/Can/jap 143hk@5500 186Nm@3000 comp:9.5:1

/Claves

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by Raukman »

De är de "kompressionstrycket" vi diskuterar, inte kompressionsförhållandet.

Peder

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users