Pagid + enkolvsok = strul?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
ANY
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2013-02-24 17:49:29
Bilmodell: 944S
Årsmodell: 1988
Location: Staffanstorp
Contact:

Pagid + enkolvsok = strul?

#1 Post by ANY »

Köpte ett par fräna Pagid race-belägg till 944S med enkolvsok. Problemet är att de på baksidan saknar urtaget för tappen i bromsoket.
Pagid1.JPG
En lösning skulle kanske kunna vara att helt sonika slipa bort tappen på bromsoksbygeln. Någon som testat?
På sidan med kolven används ju inte styrurtaget men den sidan av oket har lite längre styrkanter. Å andra sidan så skevar belägget lika mycket på båda sidor om jag vrider det.
Pagid2.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#2 Post by Lilja »

Jag skapade en tråd om precis samma grej för ett tag sedan.
Lösningen var tydligen att fräsa ur ett hål i beläggen som passar i styrtappen. Detta tyckte jag var för bökigt så jag slipade av tappen i oket istället.
Dock har jag inte provkört bilen än på det sättet så kan inte ge ett utlåtande om hur det funkar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#3 Post by MattiasA »

Hej,
kan du inte mäta upp hålets position på de gamla beläggen och markera ut motsvarande på de nya och sen borra lämpliga hål. Det borde väl vara enklare än att ge sig på oken.. ?

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#4 Post by Lilja »

Problemet är att man får strula med det varje gång man byter klotsar och kör man mycket bana blir det ganska ofta.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

ANY
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2013-02-24 17:49:29
Bilmodell: 944S
Årsmodell: 1988
Location: Staffanstorp
Contact:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#5 Post by ANY »

Ja, skall man göra nått åt beläggen så måste man nog ha tillgång till en fräs för att få hålen rätt. Kanske dessutom finns en risk att man förstör eller spräcker slitytan på beläggen? Att slipa av tappen i gjutjärn är nog en smal sak. Och skulle det misslyckas kan man nog hitta byglar från ett par ful-ok till lägre kostnad än de dyra beläggen.

Frågan är bara om beläggen hålls tillräckligt på plats med hjälp av sprintarna och kanterna på oket? Är tappen kanske bara överkonstruerad för att förenkla montage? Någon som testat?

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: Pagid + enkolvsok = strul?

#6 Post by 911C4 »

Lyfter denna tråd då jag också står och svurit med två par pagid, en 944s och en batteridriven borrmaskin senaste tre timmarna.

Går det att ta bort tappen eller är det att lämna till någon med fräs?
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]