Styrservo till manuell styrning
Posted: 2013-06-18 17:46:04
Upptäckte igår att min styrväxel har börjat läcka olja, det har fuktat runt nån slang sen tidigare och nån gång har jag sett någon droppe, men nu är det akut. Det kommer nån droppe varannan sekund ungefär...
Pratade med Sandén och han har renoverade styrväxlar och även slangar, så det går såklart att byta ut, men jag är trött på servoslangar som nästan alltid verkar läcka.
Spenderade gårdagskvällen surfandes på diverse forum angående att konvertera till manuell styrning, fast med samma styrväxel som tidigare. Styrväxeln med servo är något snabbare (därmed tyngre) än en manuell styrväxel.
Tydligen går det att öppna styrväxeln och ta bort kolven för att ta bort allt onödigt motstånd. Verkar som att turbo cup-bilarna levererades så.
Funderar på att testa detta, men låta alla slangar och pumpen m.m. sitta kvar tills jag provat ett tag för att se om det är för tungt. Får kanske offra sportratten för en originalratt med lite större diameter.
Nån här på forumet som testat detta och kan ge synpunkter?
För den intresserade diskuteras detta bland annat på:
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -rack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ack-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rennbay.com/psrsealkitfull.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite filer finns att ladda ned här: http://www.wagglemax.org/944%20Workshop ... ersion.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
Fördelarna är alltså att man slipper risken för läckage och får lite mer plats i motorrummet. Vissa påstår att styrkänslsn är bättre och så får man bort lite vikt.
Nackdelen är såklart att det blir tungt att styra i låg hastighet, men det är väl bara att köpa en renoverad styrväxel om det är störande, den jag har måste ju ändå renoveras. Kan inte se någon annan direkt nackdel?
Pratade med Sandén och han har renoverade styrväxlar och även slangar, så det går såklart att byta ut, men jag är trött på servoslangar som nästan alltid verkar läcka.
Spenderade gårdagskvällen surfandes på diverse forum angående att konvertera till manuell styrning, fast med samma styrväxel som tidigare. Styrväxeln med servo är något snabbare (därmed tyngre) än en manuell styrväxel.
Tydligen går det att öppna styrväxeln och ta bort kolven för att ta bort allt onödigt motstånd. Verkar som att turbo cup-bilarna levererades så.
Funderar på att testa detta, men låta alla slangar och pumpen m.m. sitta kvar tills jag provat ett tag för att se om det är för tungt. Får kanske offra sportratten för en originalratt med lite större diameter.
Nån här på forumet som testat detta och kan ge synpunkter?
För den intresserade diskuteras detta bland annat på:
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -rack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ack-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rennbay.com/psrsealkitfull.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite filer finns att ladda ned här: http://www.wagglemax.org/944%20Workshop ... ersion.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
Fördelarna är alltså att man slipper risken för läckage och får lite mer plats i motorrummet. Vissa påstår att styrkänslsn är bättre och så får man bort lite vikt.
Nackdelen är såklart att det blir tungt att styra i låg hastighet, men det är väl bara att köpa en renoverad styrväxel om det är störande, den jag har måste ju ändå renoveras. Kan inte se någon annan direkt nackdel?