Page 1 of 3

Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-16 20:35:32
by fälgen
Är ute i sista minuten, men ska in på hjulinställning imorgon och skulle behöva lite tips angående lämpliga vinklar. Var inne för ett tag sen, men då fick han inte loss bakvagnen. De rekommenderade inställningarna de hade i datorn syns på bilden.

Bilen går mest på gata, men även en del banträffar och jag ska börja med r-däck. Det gör mig inte så mycket om däckslitaget ökar något.

Har dålig koll på hjulvinklar och han på däckfirman verkade inte ha några direkta idéer för anpassning till bankörning.

Lite mer negativ camber, men hur mycket är vettigt? Vilket håll vill man ha caster åt?

Tacksam för alla tips eller era värden för att jämföra med. Hoppas nån är på forumet ikväll och vill skriva lite :D

Sv: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-16 20:59:48
by Erol
Man brukar sträva efter så mycket caster som det går. Ska du köra bana på R-däck så kan du nog maxa cambern fram, brukar resultera i ca 2,5-3 grader. Relativt neutral toe fram.

Bak har har för mig att man ställer ca 2 grader camber och toe in 2-3 mm.

Men jag är lite osäker om mitt minne sviker mig, så någon raceputte kan säkert bekräfta eller dementera det jag skrivit.

Sv: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-16 21:05:26
by Erol
Bifogar en bild från min förra bil, detta var en set up för gata.
uploadfromtaptalk1371413116933.jpg

Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-16 22:17:35
by Maxx
Jarlmark har någon rekommendation om -2,5° camber, 1 mm toe fram, -2,0° camber, 3 mm toe bak.

Jag har -2,8° camber, 1 mm toe fram, -2,6° camber, 3 mm toe bak men ska nog gå ner ett par tiondelar minst fram och bak då däcken till största delen har en jämn slitbana men är gradvis mer slitet på insidan än utsidan och jag har även problem med massivt slitage på insidan däcken, i synnerhet höger sida och mer fram än bak. Gissar att det beror på dels hjulvinklarna i sig, lite glapp i topplagringarna fram (ska bytas), vilt spinnande inre bakhjul i sista höger ut på start-/målrakan på Gelleråsen (beror nog delvis på hjulvinklar men diffbroms ska monteras) och väldigt hårda inbromsningar på hjul med mycket camber hjälper nog till med slitaget.
image.jpg

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-16 22:39:07
by fälgen
Tack för svaren, uppskattas verkligen :D

Nu har jag lite värden att diskutera med däckfirman.

Förresten, antar att man har toe in på bakhjulen?

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-16 22:50:54
by Erol
fälgen wrote:Förresten, antar att man har toe in på bakhjulen?
Stämmer!

För att förtyliga bilden jag la upp så är det ca 0.9 mm toe in fram och ca 2 mm toe in bak. Blir lite knasigt när det anges i grader.

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-16 23:10:58
by Maxx
Toe in på bakhjulen är för att gummibussningarna flexar så pass att det annars blir toe out under hårda inbromsningar och det kan bli spännande.

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-17 09:47:11
by Karl Birgander
Jag vill minnas att jarlmarks tips om camber bak gäller bilar med diffbroms?
Har man inte det så ska man nog hålla sig kring -2 grader eller så, för att ge effekten lite mer däcksyta att jobba med. Man får lite mer totalgrepp helt enkelt om man offrar lite kurvgrepp.

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-18 16:21:14
by fälgen
Återigen, tack för era snabba och bra svar. Trodde inte jag skulle hinna få något svar eftersom jag frågade ca 10 timmar innan jag skulle vara på plats och det var en natt i mellan...

Valde lite fegare inställning på camber, vilket kanske var bra med tanke på Karls inlägg :D

Slutmätningen ser ut såhär:
Image
Image

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-18 20:16:38
by Karl Birgander
Varför så stor skillnad på camber slutmätning höger/vänster?
2,00 vs 1,59 grader är ju lite skillnad.

Vet du om 2,48 graders caster var allt som gick?

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-18 20:34:14
by YocaL
Karl Birgander wrote:Varför så stor skillnad på camber slutmätning höger/vänster?
2,00 vs 1,59 grader är ju lite skillnad.

Vet du om 2,48 graders caster var allt som gick?
Det är säkert mätt i minutgrader. :)

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-18 20:39:18
by Karl Birgander
YocaL wrote:
Karl Birgander wrote:Varför så stor skillnad på camber slutmätning höger/vänster?
2,00 vs 1,59 grader är ju lite skillnad.

Vet du om 2,48 graders caster var allt som gick?
Det är säkert mätt i minutgrader. :)

Doh! Du har ser ut att ha helt rätt! :#cheers:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2013-06-18 20:39:58
by fälgen
Karl Birgander wrote:Varför så stor skillnad på camber slutmätning höger/vänster?
2,00 vs 1,59 grader är ju lite skillnad.

Vet du om 2,48 graders caster var allt som gick?
Det är minuter och sekunder eller vad det kallas som det mäts i, dvs det slår över vid 60.

1,59 och 2,00 är alltså samma, stöter man till bilen lite kan det lika gärna slå om och bli tvärt om.

Caster blev jag lite fundersam över. På vänstersidan stod "läppen" rakt ned när det var klart och på högersidan stod "läppen" rakt ut åt höger. Kommer inte ihåg hur de står när det är max caster?

Edit: ni han med två inlägg under tiden jag skrev detta....

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2015-04-09 07:53:51
by mikael_s
Hur blev bilen med de här inställningarna? Skall snart göra hjulinställning och hade tänkt mig ungefär samma vinklar.

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

Posted: 2015-04-09 16:22:30
by fälgen
mikael_s wrote:Hur blev bilen med de här inställningarna? Skall snart göra hjulinställning och hade tänkt mig ungefär samma vinklar.
Hann inte ha de inställningarna särkilt länge förrän jag bytte styrväxel och fick ställa om igen. Har för mig jag ändrade toe-inställningen fram till mer neutralt och tyckte det blev bättre, samt lite mer camber fram.

Men med tanke på hur mina bussningar jag nu plockat loss såg ut så inser jag att mina hjulvinklar nog varierat rätt mycket under körning...

Ska se om jag hittar mitt senaste protokoll som referens.