Hjulinställning, snabba tips tack!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
mikael_s
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2014-05-16 07:45:01
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: 1981
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#16 Post by mikael_s »

Tack för svar. Jag skall göra hjulinställning på torsdag men är lite osäker på hur mycket camber jag skall köra med. Bilen går nästan bara på slingriga landsvägar, med gatdäck.

Låter 2 grader camber fram och en halv grad mindre bak rimligt? 1mm total toe in fram och 3mm bak. Maxad caster.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#17 Post by Cédric »

Hej mikael, sorry att jag missade ditt pm. Jag tycker din inställning verkar schysst. Kör mycket caster fram också. Varför toe in?

Fram är ju superenkelt att ändra själv, har gjort egen inställning med yxiga verktyg i garaget och sedan mätt i rigg, det blev jättebra. Bak är en annan historia.. Vilka däck kör du med?

Camber gör mycket för bettet fram, väldigt så på bana. Börja på två och testa hur det känns, så kan du skruva på lite mer om du fastnar för ban/konbanekörning.

Minns inte vad jag har exakt, - 2.9 (max) fram och typ - 2 bak. Några mm toe in bak och nån mm ut fram. Maxad caster. Dock mer anpassat för rdäck å bana.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#18 Post by gtBen »

Jag såg nu att jag inte hade lagt in protokollet från den hjulinställning som jag gjorde efter att framvagnen och bromsarna fräschades upp för 2 år sedan.
Målet var att ställa in max camber och max caster fram, och inte röra bakänden alls då jag inte haft loss något där ännu. Sedan så får man anpassa sig efter verkligheten då högersidan fram varit med om "någonting" är helt klart då man kan se spåren av en riktning på rambenet höger fram och en omlackad framskärm och lite allmänt dålig passning mellan front / huv / skärm. Det innebar att det bara gick att få max 1,40grader camber på högersidan, och då fick vänstersidan justeras tillbaka till samma värde.

Image
Bilen går jättebra vid inspirerad körning, men ...man måste vara medveten om att ökningen av den negativa cambern medför att bilen vid oinspirerad körning är mer spårkänslig. Vid vanlig lugn körning drar det i ratten åt vänster respektive höger beroende på var i lastbilsspåren man ligger. Det märktes inte lika tydligt med vinterdäcken som med sommardäcken, och när man ligger i spåren och dessutom bromsar förstärks det ...nej min bil har inte styrservo :shock: men det är inte mer än att det går att leva med, lösningen är väl att köra mer slalom och mer på bana :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#19 Post by fälgen »

mikael_s wrote:Tack för svar. Jag skall göra hjulinställning på torsdag men är lite osäker på hur mycket camber jag skall köra med. Bilen går nästan bara på slingriga landsvägar, med gatdäck.

Låter 2 grader camber fram och en halv grad mindre bak rimligt? 1mm total toe in fram och 3mm bak. Maxad caster.
För gatkörning med vanliga däck hade jag valt mindre camber, dels för slitaget och dels för att det till vardags ser lite dumt ut med mycket camber :roll:

Bilen är ju byggd för slingriga landsvägar så lite mer camber än standard men inte gör mycket är min gissning.

mikael_s
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2014-05-16 07:45:01
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: 1981
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#20 Post by mikael_s »

Tack för alla synpunkter!

Detta blir inte en bansmiskarbil Cédric, har redan en sådan. Däcken är Falken något, 205 fram och 225 bak.

Intressant att du tycker bilen är spårkänslig med såpass beskedlig camber som 1.4 grader Bengt. Får mig att undra om jag kanske skall ha mindre camber än så. Min banbil vandrar en del på ojämn väg men på den är det 3 grader camber och MPSC som är ganska styva.

Verkar som ni tycker att man inte skall ha så mycket camber på en bil som går till allra största del på gatan, bättre med 1-1.5 fram och 0.5-1 bak? Är det förresten samma som gäller på 924 som på 911'orna att köra ca en halv grad mindre camber bak än fram?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#21 Post by Cédric »

Skumt, nu har jag inte kört ut bilen i år. Men även med - 3 tycker jag inte det spårar så värst. Inte med gatdäck. Me rdäcken så blir det klart värre.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#22 Post by gtBen »

mikael_s wrote:Intressant att du tycker bilen är spårkänslig med såpass beskedlig camber som 1.4 grader Bengt. Får mig att undra om jag kanske skall ha mindre camber än så. Min banbil vandrar en del på ojämn väg men på den är det 3 grader camber och MPSC som är ganska styva.
Cédric wrote:Skumt, nu har jag inte kört ut bilen i år. Men även med - 3 tycker jag inte det spårar så värst. Inte med gatdäck. Me rdäcken så blir det klart värre.
Mina -1,4 grader går att leva med, men det är första gången jag har andra hjulvinklar på en bil och visst märks det :shock:
Kanske är det Dunlop-däcken som gör att det spökar lite extra (195/55x15) :roll: då jag tyckte bilen gick bättre på de urgamla vinterdäcken än med dem även innan hjulinställningen ändrades :!: :!: :!:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#23 Post by gtBen »

gtBen wrote: Bilen går jättebra vid inspirerad körning, men ...man måste vara medveten om att ökningen av den negativa cambern medför att bilen vid oinspirerad körning är mer spårkänslig. Vid vanlig lugn körning drar det i ratten åt vänster respektive höger beroende på var i lastbilsspåren man ligger.
Bengt
mikael_s wrote:Intressant att du tycker bilen är spårkänslig med såpass beskedlig camber som 1.4 grader Bengt. Får mig att undra om jag kanske skall ha mindre camber än så. Min banbil vandrar en del på ojämn väg men på den är det 3 grader camber och MPSC som är ganska styva.
Cédric wrote:Skumt, nu har jag inte kört ut bilen i år. Men även med - 3 tycker jag inte det spårar så värst. Inte med gatdäck. Me rdäcken så blir det klart värre.
Ett sent tillägg till den tidigare diskussionen:
Efter att ha kört ett tag med denna inställning och efter att däcken gått några ban-möten så känns ingen spårkänslighet längre :#cheers:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#24 Post by gtBen »

Jag behöver också ett snabbt tips för att grovställa bakvagnen efter att ha bytt från gummi till hårdare bussningar
:?: :?: :?:
Hur mycket toe-in bak blir det om man ställer i max-läge? i vilken härad alltså?
Hur mycket camber kan man komma upp i bak om man ställer in max-läge? på ett ungefär alltså
Nej, jag kommer nog inte att köra med max-värdena utan vill bara veta dem för att kunna grovinställa till typ 3gr camber och 3mm toe-in.

Det får bli en riktig hjulinställning först efter att bussningar fram mm också är utbytta, typ nån vecka efter det första banmötet nu i helgen

Tack på förhand
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#25 Post by Karl Birgander »

gtBen wrote:Jag behöver också ett snabbt tips för att grovställa bakvagnen efter att ha bytt från gummi till hårdare bussningar
:?: :?: :?:
Hur mycket toe-in bak blir det om man ställer i max-läge? i vilken härad alltså?
Hur mycket camber kan man komma upp i bak om man ställer in max-läge? på ett ungefär alltså
Nej, jag kommer nog inte att köra med max-värdena utan vill bara veta dem för att kunna grovinställa till typ 3gr camber och 3mm toe-in.

Det får bli en riktig hjulinställning först efter att bussningar fram mm också är utbytta, typ nån vecka efter det första banmötet nu i helgen

Tack på förhand
Bengt
Max är nog inte bra att tänka. Det blir nog rätt mycket och med all säkerhet inte lika mellan sidorna.
Oftast rekommenderas i häradet 1-2mm toe/sida på våra bilar.

Max camber är inte så mycket mer än 3,5-4 grader på standardgrejor om jag minns rätt.

Har du verktyget för att ställa bakvagnen?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#26 Post by gtBen »

Karl Birgander wrote:Max är nog inte bra att tänka. Det blir nog rätt mycket och med all säkerhet inte lika mellan sidorna.
Max camber är inte så mycket mer än 3,5-4 grader på standardgrejor om jag minns rätt.
Har du verktyget för att ställa bakvagnen?
gtBen wrote:Nej, jag kommer nog inte att köra med max-värdena utan vill bara veta dem för att kunna grovinställa till typ 3gr camber och 3mm toe-in.
När grejorna är lösa och man vrider på camber-bulten så händer inte så mycket, så jag kommer att testa med nånstans mellan halvt- och fullt- läge.
Toe-inställningen verkar det hända massor på, typ 5mm ända inne nära centrum. Så max-utslag där kan mycket väl vara 10mm/sida. Där blir kanske bättre om man snabbmäter lite och lyckas hitta mellan-läget med toe-in/toe-out och sedan justeras lite till så man är några mm på toe-in-sidan.
Jag tänker börja med Jarlmark-inställning när det väl blir en riktig hjulinställning gjord, innan dess blir det vad det blir ...laservattenpass och silvertejp :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#27 Post by Karl Birgander »

Du har verktyget då antar jag?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#28 Post by gtBen »

Karl Birgander wrote:Du har verktyget då antar jag?
glömde svara på det, jo jag har verktyget
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#29 Post by gtBen »

Efter ett besök på gummiverkstaden med modern utrustning kan jag själv besvara min frågor:
gtBen wrote:Hur mycket camber kan man komma upp i bak om man ställer in max-läge? på ett ungefär alltså
När jag på ett ungefär syftade och ställde in 75% av max camber bak så blev det 2gr på ena sidan och 2,5gr på andra sidan. Min uppskattning är att det går att ställa in max 3,5gr bak.
gtBen wrote:Hur mycket toe-in bak blir det om man ställer i max-läge? i vilken härad alltså?
På min bil gick det inte att komma upp i mer än på gränsen mellan toe-in och toe-out med camber inställd på cirka 3 grader.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#30 Post by Janne J »

Jag har av misstag provat toe-out bak på Mantorp, gör inte det!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]