Hjulinställning, snabba tips tack!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Hjulinställning, snabba tips tack!

#1 Post by fälgen »

Är ute i sista minuten, men ska in på hjulinställning imorgon och skulle behöva lite tips angående lämpliga vinklar. Var inne för ett tag sen, men då fick han inte loss bakvagnen. De rekommenderade inställningarna de hade i datorn syns på bilden.

Bilen går mest på gata, men även en del banträffar och jag ska börja med r-däck. Det gör mig inte så mycket om däckslitaget ökar något.

Har dålig koll på hjulvinklar och han på däckfirman verkade inte ha några direkta idéer för anpassning till bankörning.

Lite mer negativ camber, men hur mycket är vettigt? Vilket håll vill man ha caster åt?

Tacksam för alla tips eller era värden för att jämföra med. Hoppas nån är på forumet ikväll och vill skriva lite :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Hjulinställning, snabba tips tack!

#2 Post by Erol »

Man brukar sträva efter så mycket caster som det går. Ska du köra bana på R-däck så kan du nog maxa cambern fram, brukar resultera i ca 2,5-3 grader. Relativt neutral toe fram.

Bak har har för mig att man ställer ca 2 grader camber och toe in 2-3 mm.

Men jag är lite osäker om mitt minne sviker mig, så någon raceputte kan säkert bekräfta eller dementera det jag skrivit.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Hjulinställning, snabba tips tack!

#3 Post by Erol »

Bifogar en bild från min förra bil, detta var en set up för gata.
uploadfromtaptalk1371413116933.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Hjulinställning, snabba tips tack!

#4 Post by Maxx »

Jarlmark har någon rekommendation om -2,5° camber, 1 mm toe fram, -2,0° camber, 3 mm toe bak.

Jag har -2,8° camber, 1 mm toe fram, -2,6° camber, 3 mm toe bak men ska nog gå ner ett par tiondelar minst fram och bak då däcken till största delen har en jämn slitbana men är gradvis mer slitet på insidan än utsidan och jag har även problem med massivt slitage på insidan däcken, i synnerhet höger sida och mer fram än bak. Gissar att det beror på dels hjulvinklarna i sig, lite glapp i topplagringarna fram (ska bytas), vilt spinnande inre bakhjul i sista höger ut på start-/målrakan på Gelleråsen (beror nog delvis på hjulvinklar men diffbroms ska monteras) och väldigt hårda inbromsningar på hjul med mycket camber hjälper nog till med slitaget.
image.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maxx on 2013-06-16 23:07:52, edited 2 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#5 Post by fälgen »

Tack för svaren, uppskattas verkligen :D

Nu har jag lite värden att diskutera med däckfirman.

Förresten, antar att man har toe in på bakhjulen?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#6 Post by Erol »

fälgen wrote:Förresten, antar att man har toe in på bakhjulen?
Stämmer!

För att förtyliga bilden jag la upp så är det ca 0.9 mm toe in fram och ca 2 mm toe in bak. Blir lite knasigt när det anges i grader.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#7 Post by Maxx »

Toe in på bakhjulen är för att gummibussningarna flexar så pass att det annars blir toe out under hårda inbromsningar och det kan bli spännande.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#8 Post by Karl Birgander »

Jag vill minnas att jarlmarks tips om camber bak gäller bilar med diffbroms?
Har man inte det så ska man nog hålla sig kring -2 grader eller så, för att ge effekten lite mer däcksyta att jobba med. Man får lite mer totalgrepp helt enkelt om man offrar lite kurvgrepp.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#9 Post by fälgen »

Återigen, tack för era snabba och bra svar. Trodde inte jag skulle hinna få något svar eftersom jag frågade ca 10 timmar innan jag skulle vara på plats och det var en natt i mellan...

Valde lite fegare inställning på camber, vilket kanske var bra med tanke på Karls inlägg :D

Slutmätningen ser ut såhär:
Image
Image

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#10 Post by Karl Birgander »

Varför så stor skillnad på camber slutmätning höger/vänster?
2,00 vs 1,59 grader är ju lite skillnad.

Vet du om 2,48 graders caster var allt som gick?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#11 Post by YocaL »

Karl Birgander wrote:Varför så stor skillnad på camber slutmätning höger/vänster?
2,00 vs 1,59 grader är ju lite skillnad.

Vet du om 2,48 graders caster var allt som gick?
Det är säkert mätt i minutgrader. :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#12 Post by Karl Birgander »

YocaL wrote:
Karl Birgander wrote:Varför så stor skillnad på camber slutmätning höger/vänster?
2,00 vs 1,59 grader är ju lite skillnad.

Vet du om 2,48 graders caster var allt som gick?
Det är säkert mätt i minutgrader. :)

Doh! Du har ser ut att ha helt rätt! :#cheers:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#13 Post by fälgen »

Karl Birgander wrote:Varför så stor skillnad på camber slutmätning höger/vänster?
2,00 vs 1,59 grader är ju lite skillnad.

Vet du om 2,48 graders caster var allt som gick?
Det är minuter och sekunder eller vad det kallas som det mäts i, dvs det slår över vid 60.

1,59 och 2,00 är alltså samma, stöter man till bilen lite kan det lika gärna slå om och bli tvärt om.

Caster blev jag lite fundersam över. På vänstersidan stod "läppen" rakt ned när det var klart och på högersidan stod "läppen" rakt ut åt höger. Kommer inte ihåg hur de står när det är max caster?

Edit: ni han med två inlägg under tiden jag skrev detta....

mikael_s
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2014-05-16 07:45:01
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: 1981
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#14 Post by mikael_s »

Hur blev bilen med de här inställningarna? Skall snart göra hjulinställning och hade tänkt mig ungefär samma vinklar.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjulinställning, snabba tips tack!

#15 Post by fälgen »

mikael_s wrote:Hur blev bilen med de här inställningarna? Skall snart göra hjulinställning och hade tänkt mig ungefär samma vinklar.
Hann inte ha de inställningarna särkilt länge förrän jag bytte styrväxel och fick ställa om igen. Har för mig jag ändrade toe-inställningen fram till mer neutralt och tyckte det blev bättre, samt lite mer camber fram.

Men med tanke på hur mina bussningar jag nu plockat loss såg ut så inser jag att mina hjulvinklar nog varierat rätt mycket under körning...

Ska se om jag hittar mitt senaste protokoll som referens.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users