Page 1 of 1

Problem med DITC 924 turbo

Posted: 2013-06-16 14:29:01
by guybrush
Tjenare!

Hoppas någon kan hjälpa mig här.
Körde hem från beskitningen glad i hågen, med blankt papper. Har nu låtit bilen stå några dagar och nu startar inte eländet.

Har kommit fram till att den inte har någon gnista, och inte heller något varvräknar utslag när jag försöker starta. Tog loss DITC enheten och gjort rent kontakerna, ohm mätte dessa och de verkar få fin kontakt med kablarna. Jag ohm mätt också senorn på flywheelet, och den verkar vara ok, mellan kontakterna 13 och 15, 0,5 ohm och kontakterna 14 och 15 8,1 ohm. Den verkar också sitta fast bra där den sitter.

Jag har 12v på tändspolen och i DITCen mellan 11 och 12.
För övrigt är tändkablarna nästan nya, tändsiften är ok, och tändspolen är ny.

Tror att det kan vara något problem med DITC boxen eller har någon annan någon ide? :(
Har tagit isär boxen men ser inte några bränt eller något annat trasigt..
Någon som har en till salu? Hade varit kul att få igång snart så det kan bli en tur till midsommarfirandet. :)

Re: Problem med DITC 924 turbo

Posted: 2013-06-16 14:40:32
by guybrush
Jo, en grej till. Ohm mätte sensorn vid flywheelet samtidigt som jag körde runt motorn. Men den gav konstant 5, respektive 8,1 ohm, jag trodde den skulle visa kabelbrott eller något annat när den passerar magneten. Men det kanske sker så snabbt så det är svårt att se?

Re: Problem med DITC 924 turbo

Posted: 2013-06-25 21:40:18
by guybrush
Har pillat mycket med det nu, men jag ger upp! Har beställt en msd 6530 box med en 3bar sensor.. Så jag hoppas ha den körklar snart! :)

Re: Problem med DITC 924 turbo

Posted: 2013-06-26 17:08:01
by Cédric
Provade du aldrig byta tändmodulen? Kostar ju inte många kronor.. Aja hoppas det blir bra till slut:-)

Re: Problem med DITC 924 turbo

Posted: 2013-06-29 21:21:42
by patand
Kan räcka med dålig jord vid tändmodulen så får du ingen gnista. Det problemet har min far drabbats av på sin 924 Turbo -81 och åtgärdat med framgång. :-)