Svetsa camberbult bak för krängningshämmare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Svetsa camberbult bak för krängningshämmare

#1 Post by Harpin »

Hej. Ska montera en 14mm krängningshämmare bak på min 924a. Har allt förutom camberbultarna för krängningshämmare. Alltså 477 511 515 (som nu ersatts av 477 511 516).

Visst så kan jag ju köpa nya för tot 550kr. Men värdesätter mina pengar bättre.

Så tänkte svetsa på en bult på mina vanliga camberbultar. Frågan är bara hur den ska sitta. Center eller inte? Om inte center hur ska den vara i förhållande till camberjusteringen? Då ändras ju krängningshämmaren beroende på cambern?

Bild från verkstadsmanualen
Image

Image

Image

Image

Ska man se det som att bulten är genomgående? Eller spelar det mindre roll?

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Svetsa camberbult bak för krängningshämmare

#2 Post by Hasse »

Jag tror att anledningen till att dom inte sitter i centrum är tillverkningstekniska skäl.
Så om du sätter dom i linje med med exenterbulten eller i centrum spelar nog inte så stor roll.
Jag har som sagt satt mina i centrum i tron att det var den självklara plasseringen och jag
har inte upplevt några problem med det.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users