Hej!
Mina bromsar kärvar litegrann, dvs de ligger emot hela tiden. Detta ger sig till känna genom att det skrapar när man drar runt hjulet och tungt går det. Kan ju inte vara optimalt på något sätt.
Har därför inhandlat lite Bräkleen idag eftersom det verkar vara bra till just detta. Hur ska jag gå till väga för att rengöra bromsarna på bästa sätt. Vilka verktyg och medel behövs etc. Någon som har en bra beskrivning?
MVH Andy
Rengöring av bromsar
- Andy
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2004-03-29 11:55:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Rengöring av bromsar
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag har haft ner mina bromsar i smådelar under vintern. Tyckte det var
lika bra. Var faktiskt inte alls svårt att få loss. Jag plockade ner allt och
gjorde rent och smörjde upp. Passade även på att måla om oken när
dom ändå var nere. Köpte rep. sats på P. Center. Kostar runt 90:-/hjul.
Det är inte svårt att lista ut hur man gör men är man osäker så står det
väldigt bra beskrivet i reparationshandboken. Behöver inga speciella
verktyg, bara en kraftig hylsnyckel och en stor polygrip.
Fast du kanske inte ville plocka loss allt
Men bara så du vet så var det inte så farligt jobbigt. Kändes skönt att få
rent prylar som antagligen inte varit loss på ett årtionde eller så.
lika bra. Var faktiskt inte alls svårt att få loss. Jag plockade ner allt och
gjorde rent och smörjde upp. Passade även på att måla om oken när
dom ändå var nere. Köpte rep. sats på P. Center. Kostar runt 90:-/hjul.
Det är inte svårt att lista ut hur man gör men är man osäker så står det
väldigt bra beskrivet i reparationshandboken. Behöver inga speciella
verktyg, bara en kraftig hylsnyckel och en stor polygrip.
Fast du kanske inte ville plocka loss allt
Men bara så du vet så var det inte så farligt jobbigt. Kändes skönt att få
rent prylar som antagligen inte varit loss på ett årtionde eller så.
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Beroende på vilka ok man har så kan det vara svårt att få tag i dammskydd! Värt att tänka på !
Vet att Turbo S;ens kan var svåra.
Till min (S2) kostade en repsats per kolv från Porsche C bort emot 400:-!!! Ta det gånger 16 så blir det ganska så svettigt!!!
Vet att Turbo S;ens kan var svåra.
Till min (S2) kostade en repsats per kolv från Porsche C bort emot 400:-!!! Ta det gånger 16 så blir det ganska så svettigt!!!
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-04 22:47:51
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Västerås
- Contact:
Två tips av egen erfarenhet:
Hållfjädern är bara att klämma ihop i mitten med en polygrip eller liknande.
Skrikplattan sitter limmmad mot belägget och har fjädrar som fäster inuti kolven. Alltså måste du dela med en tunn kniv eller liknande innan belägget vill komma ut.
Risken är att det korroderat mellan dina glidplattor som sitter över och under belägget och oket. Då måste alltihop isär och göras rent. Det går enligt uppgift (jag slapp göra det) inte utan att ta bort oken.
Hållfjädern är bara att klämma ihop i mitten med en polygrip eller liknande.
Skrikplattan sitter limmmad mot belägget och har fjädrar som fäster inuti kolven. Alltså måste du dela med en tunn kniv eller liknande innan belägget vill komma ut.
Risken är att det korroderat mellan dina glidplattor som sitter över och under belägget och oket. Då måste alltihop isär och göras rent. Det går enligt uppgift (jag slapp göra det) inte utan att ta bort oken.
968 CS -93 maritimblau
Who is online
Users browsing this forum: No registered users