mijo wrote:Björn Nilsson wrote:Sitter det inte en skruv på luftspjället som reglerar detta? Jag åkte också på högt CO fast på tomgång förra året och då saknades denna lilla skruv helt, lossnat. Köpte en ny och efter det så gjorde min mekaniker ett avgasprov och det var ok.
/Björn
Sitter en skruv (by-pass) på lultmängdsmätaren som man justerarar CO före kat med vid tomgång (840 varv/min) till ca 0,6 %. Denna justering görs med lambdasonden urkopplad. Tror inte den justeringen har någon större påverkan på CO vid 2500 varv/min, står den så fel borde det väl märkas även på CO vid tomgång.
Sitter även en by-pass skruv vid gasspjället som ställer tomgångsvarv (görs med tomgångsregleringen urkopplad), lär inte heller ha någon inverkan på CO 2500.
CO vid tomgång och HC kan ju vara intressant att veta också om man ska gissa orsaker?
Mättes CO en extra gång efter provkörning av bilen och det var lika dåliga värden då som första mätningen inne?
Här kommer miljökontrollvärden, (gränsvärden inom parentes):
CO 0,3 (0,5) HC 085 (100)
CO 2500 1,1 (0,3) LAMBDA 0,97 (0,97-1,03)
Bes.mannen sa att CO 2500 var dåligt och frågade om jag varmkört bilen och sa att jag kunde köra två varv runt bes.anläggningen, men hjälpte ej...
Föregående bes. 2010 var CO 2500-värdet också för högt 0,8 (0,3)