Page 1 of 2
Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-05 20:40:00
by Adde
Jag fick änligen ihop min bil i höstas och åkte givetvis genast iväg för att bromsa motorn, allt gick bra ända tills det efter ett antal "drag" började trycka ut kylarvatten...
Åkte släp hem och rev av toppen, den är nu genomgången och allt ska monteras ihop med ARP bultar och Cometic packning.
Så till problemet, jag får inte upp de gamla pinnbultarna ur blocket! Eller rättare sagt jag vågar inte ta i mer...
Är det någom som kan hjälpa mig, sitter de så hårt? Är det bara att ta i mer? Känns som jag ska dra sönder något...
Tacksam för tips och råd!!!
// Andreas Eden
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-05 21:59:04
by DLS
Dom är locktitade original, endera så får du använda mera våld med en riktigt stor avdragare o riskera att den kan gå av eller så får du värma på bultarna, limmet ska släppa vid 150 grader.
Jag fick loss mina med bara våld men dom satt satans hårt.
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-05 22:16:24
by gicke
Värm blocket i området där bultarna är gängade så ska de lossa, funkar bättre än att värma bultarna
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-06 15:57:09
by Erol
Jag har påbörjat samma operation på min bil, en ordentlig pinbultsavdragare och lite värme gör susen!
DSC_0428_1.jpg
Lite nyfiken på vad du gjort med motorn i övrigt, dvs. turbo, kamaxel, spridare, sprut osv.
/ Erol
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-06 23:08:36
by Adde
Hej igen,
Tack för snabba svar!
Ja men va bra, då var det som jag misstänkte. Kändes bara helt sjukt hårt.
Ska ta hem gas svetsen från jobb och ut och prova en kväll igen!
Jag har inte gjortcså jätte mycket med motor, behöver nog inte ARP igentligen.
Känner Stefan på Japtuning och han rekomenderade en Cometic, och ingen Cometic utan ARP!
Har nu onekligen haft av toppen och mirafräst sätena med en vinkel till och snyggat till kanalerna, 044 pump, K27/hybrid, svetsat ett nytt 3tums avgas system med race kat, svetsat en ny downpipe i 3tum, satt in en större intercooler (ac:n åkte ut...), större spridare, Thomas MAF kit för E85 (som jag svetsat om lite)
/Adde
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-07 01:16:17
by DLS
Du får lägga upp en biltråd o lite bilder på bilen

Har du köpt Thomas maf kit nyligen eller är det gammalt?
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-07 10:41:40
by Björn Nilsson
Jag (läs min polare) svetsade dit muttrar i toppen på bulten, sen var det bara att ta ett 1,5-2m långt rör ihop men en lednyckel att kämpa på
Glöm inte packningslim!
Lycka till
/Björn
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-07 11:23:36
by Adde
Köpte MAF kitet för nog 3 år sedan, kommit barn & hus tillbyggnad imellan...
Limmet är inhandlat det med!
Har beställt en pinnbults avdragare så det ska nog gå bra nu.
Tack för alla glada tillrop och tips
//Adde
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-14 19:53:35
by Adde
Hej igen,
Hade hemma gas svetsen igår och fick loss alla pinnbultar, men oj vad en del satt...
Öppnade kartongen till ARP bultarna och titta på mont beskrivningen, enligt den skall man dra muttrarna med 100 lbs vilket motsvarar ca 135 Nm. Detta är även med deras fett på mutter och bricka vilket minskar friktionen avsevärt jämnfört med vanlig olja. Jag tycker det verkar mycket, pinnbultarna är jag verkligen inte orolig för men däremot gängorna i blocket. Man vill ju inte dra sönder det där nere...
Ni som monterat ARP, hur hårt har ni dragit era?
/Adde
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-14 20:24:52
by DLS
Jag drog mina till 135nm förra året o efterdrog dom i veckan till 135nm igen men jag har å andra sidan helicoilat alla mina gängor i blocket pga att jag lyckats dragit upp 1 bult på det här blocket o 2 på mitt förra.
( men dom släppte redan på original åtdragningsmoment med originalbultarna).
Nån sa till mig att när aluminiumen är fräscht i blocket så ska det tåla uppemot 145nm med den gängstigningen som är innan det släpper men våra block har ju några år på nacken med ett antal uppvärmningar o nedkylningar.
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-14 22:58:33
by baronen
Lite off topic men vad bänkade du bilen till? och med vilket bränsle? Alltid kul att jämföra lite

Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-15 08:45:40
by gurra
Björn Nilsson wrote:Jag (läs min polare) svetsade dit muttrar i toppen på bulten, sen var det bara att ta ett 1,5-2m långt rör ihop men en lednyckel att kämpa på
Glöm inte packningslim!
Lycka till
/Björn
Ovan metod är smidig när den fungerar men det kan också gå som det gjorde för mig på ett block där pinnbulten gick av nere i blocket
+1 på packningslimmet! Loctite 3020
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-21 22:09:15
by Adde
DLS wrote:Jag drog mina till 135nm förra året o efterdrog dom i veckan till 135nm igen men jag har å andra sidan helicoilat alla mina gängor i blocket pga att jag lyckats dragit upp 1 bult på det här blocket o 2 på mitt förra.
Lyckades du helicoila på plats i bilen eller gjorde du det när blocket var tomt och ute ur bilen?
Jag var ute ikväll och hade planerat dra dit toppen, när jag skruvade ned den ena pinnbulten så "stannade" den efter ett par varv...
Kände lite försiktigt med en insexnyckel fram o tillbaks men det kändes inte bra. Tog ur bulten igen och kan se lite spår av gängorna

.
Tror jag har en lång gängtapp på jobb men även om jag får den ok känns det inte rätt att det onekligen kommer att vara färre gängor till denna pinnbult.
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-21 22:46:04
by Adde
baronen wrote:Lite off topic men vad bänkade du bilen till? och med vilket bränsle? Alltid kul att jämföra lite

Hann inte testa så mkt innan haveri, ett drag på bensin och två på E85. Hade problem med fästet på rullarna, fick ta ett spännband och dra ned bakvagnen så hjulen låg hårdare emot rullarna.
E85, 1,2bar, ingen kylfläkt framför:
250kW
475Nm vid 3900rpm
Var mest imponerad hur mycket mer vrid det var och att det kom tidigare på E85 jämnfört med bensin. Tyvärr hann jag aldrig prova åka på vägen med E85...
Re: Byta till ARP bultar
Posted: 2013-05-22 05:31:21
by DLS
Adde wrote:DLS wrote:Jag drog mina till 135nm förra året o efterdrog dom i veckan till 135nm igen men jag har å andra sidan helicoilat alla mina gängor i blocket pga att jag lyckats dragit upp 1 bult på det här blocket o 2 på mitt förra.
Lyckades du helicoila på plats i bilen eller gjorde du det när blocket var tomt och ute ur bilen?
Jag var ute ikväll och hade planerat dra dit toppen, när jag skruvade ned den ena pinnbulten så "stannade" den efter ett par varv...
Kände lite försiktigt med en insexnyckel fram o tillbaks men det kändes inte bra. Tog ur bulten igen och kan se lite spår av gängorna

.
Tror jag har en lång gängtapp på jobb men även om jag får den ok känns det inte rätt att det onekligen kommer att vara färre gängor till denna pinnbult.
Jag helicoilade det här blocket när det var ute ur bilen men mitt förra block så helicoilade jag 2st när motorn satt i bilen.
Ska du göra det i bilen så rekommenderar jag att du gör en styrhylsa för borren o sen istället för helicoil använder timesert hylsa då det inte går att misslyckas med att få dit den då för det är mycke pillrigare med helicoil när det är så djupt ner o man inte ser vad man gör(men det är genomförbart).
Rengjorde du alla gängorna ordentligt innan du montera arp bultarna?
Det kan ju sitta kvar en massa lim.
Jag hällde i starkt lösningsmedel som fick stå 1 natt o sen blåste jag rent med tryckluft.
Annars får man väl gå över alla med gängtapp först så gängorna är rena.