Page 1 of 1

FQS-switch

Posted: 2013-05-02 14:22:33
by mijo
Hur fungerar FQS-switchen om man sätter +3% eller +6% bränsle?

Påverkar det även när lambda styr bränslet, d v s upp till 65% gaspådrag,
eller är det bara de "fasta" mapparna vid större gaspådrag som justeras?

T ex att montera en 3 bars BTR ska ju inte påverka bränslemängden inom lambdans
arbetsområde som jag förstått det, utan bara vid gaspådrag över 65% när den går
på fast mapp så får den mer soppa med ökat tryck.

Man vill ju inte ställa till det för sig vid besiktning när de mäter CO 2500...

Re: FQS-switch

Posted: 2013-05-02 14:38:32
by gurra
Påverkar inte när lambdan styr men det tar längre tid för lambdaregleringen att stabilisera sig ju längre ifrån lambda 1 grundmappen är.

Re: FQS-switch

Posted: 2013-05-05 20:33:04
by Bengt
Det är inget att rekommendera att bara öka bränslemängden på ett sådant sätt. Det ger inga fördelar.

Bättre är naturligtvis ett chip med optimerade mappar.

Bngt

Re: FQS-switch

Posted: 2013-05-06 21:53:03
by mijo
Kanske inte, syftet är inte att trimma den då jag har den original förutom racekat.

Jag tycker den går en del åt det magra hållet original om man tittar på stiften, därför
tänkte jag att höja grundmappen 3% så får den lite mer på banmötena. Lär ju inte
ge mer effekt men jag inbillar mig motorn mår bättra av några droppar mer soppa
än att gå så magert som möjligt. Lite färg på stiften skadar väl inte, eller?