Drivaxlar - allmänt typ

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Drivaxlar - allmänt typ

#1 Post by Henka_E »

Renoverade (eller började renovera) knutarna. Har nån gång fått tag på en reservaxel och tänkte renovera den med. Men - den är säkert 5cm kortare än mina axlar! Ja, alltså jag fattar ju nu när jag kollat i PET att det inte är samma axlar på bilar med plåtbärarmar och korta alu armar - men att det skulle vara sån här skillnad trodde jag då rakt inte. Hade jag inte vetat att jag tagit dem från en 924 så hade jag aldrig trott att de var till en 924/944 öht.

Men nu har jag börjat fundera lite. Hur hänger det ihop egentligen? På turbo sitter det en annan inre medbringare än på n/a - verkar ju rimligt eftersom knutarna på turbo är grövre. Men hallå - yttre medbringaren är ju lika på n/a och turbo - wtf??!? Inre och yttre knut är ju lika, hur går det ihop?

Dessutom - tittade i ETKA, Audi/VW motsv till PET och n/a medbringaren är ju en Audi produkt, använd långt in på 2000-talet. Men turbo medbringaren, den har aldrig använts på nån Audi. Nån som vet vad skillnaden är på Audi och Porsche medbringaren?

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#2 Post by mijo »

Är det inte så att det är olika infästning i lådan/diff för N/A och Turbo, N/A samma som Audi och är det en Turbolåda så är det unikt för Porsche?

För drivaxlar/knut är det bara antal splines som skiljer mellan N/A och Turbo vad jag vet.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#3 Post by Henka_E »

Nja... Ja, turbo har "grövre" knutar än n/a men den har ju samma knut invändigt och utvändigt - ändå har n/a och turbo samma yttre medbringare.

Men efter lite tanke så slår det mig att det kanske är så att turbo har bredare knutar. Kanske är så att för att grejjerna ska få plats så använder turbo en inre medbringare som är grundare?

Har nåt minne av att jag sett en bild som förklarade skillnaden på knutarna. Jag TROR att turbo har samma hålbild som n/a men M10 istf M8 och grövre kulor (större yta som för över moment). Har också nåt minne av att Turbo har 25 splines på drivaxeln och n/a har 33... Men det är ett mycket skakigt minne. Det skulle dock förklara skillnaden mellan Audi och Porsche delen - det är M10 men mindre diameter på Porsche och M10 och stor diameter på Audin.

Ah det här är bara spekulationer från min sida...

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#4 Post by Henka_E »

Mer spekulationer.

http://www.blindchickenracing.com/how_t ... ts_101.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

944 har type 4 i denna sammanställning och 951 har..... type 2?? Gissar det iaf... Håller mitt resonemang så är det bredden på knuten som ställer till det.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#5 Post by mijo »

Jag har roterat samtliga knutar på min 951 och det är M8 vad jag minns,
samma ytter som inre hoppas jag för mina har bytt plats i alla fall.

M10 är 930 och 4-bultade 911. 930 har större diameter.

25 splines är 951, trodde n/a var 23 :?

Jag spekulerar fortfarande att det är infästningen i låda/diff som skiljer,
annars hade man ju bara ändrat längd på axeln också när man ändrade antal splines.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#6 Post by Henka_E »

Listat i länken ovan står det att 944 n/a har 33....

Hur menar du att det är infästningen som skiljer? Alltså vad menar du? Själva diffen i sig är ju identisk, medbringarna olika... Men som sagt, yttre medbringare är dock lika mellan n/a och tyrbo.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxlar - allänt typ

#7 Post by Henka_E »

Men vänta nu...

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ences.html" onclick="window.open(this.href);return false;

VA? Har 86 och 87--> lika långa drivaxlar?

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#8 Post by mijo »

Ja, ET justeras med olika nav

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#9 Post by Henka_E »

Kan för mitt liv inte fatta att jag missat det..... *Skäms*

Det har ju f-n samma bärarmar också.... Fattar inte hur jag missat....

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#10 Post by patand »

Henka_E wrote:Det har ju f-n samma bärarmar också.... Fattar inte hur jag missat....
Det hade jag också missat. Men fram är det olika längd på bärarmarna, eller?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxlar - allmänt typ

#11 Post by Henka_E »

Definitivt, helt klart, absolut skillnad i längd på främre bärarmar!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users