Page 1 of 1

plötslig död

Posted: 2013-04-25 19:50:28
by laakso
Var ute och körde med min 924 -80 för första gången på riktigt sen vinterförvaringen.

Hade planerat att köra typ en timme för att se att allt fungerar. Efter 45 minuter och direkt efter en urvarvning (ca 5000 - 5500 rpm) så dör motorn. Rätt upp och ner. Död.

Misstänker bränslefiltret, känns som den inte får någon bensin överhuvudtaget. Eller pumpen?

Har gnista, men går t.ex. inte att bogsera igång.

Kan filtret vara så dåligt att motorn inte får någon bensin överhuvudtaget?
Kan man kolla Pumpen på något fiffigt sätt.

Tar gärna emot lite tips. Tänker börja med bränslefiltret då jag ändå har tänkt att byta det.

Förövrigt undrar jag om man ska köra med blyersättning eller inte? Vad gör ni, som har en +30 bil?

/T

Re: plötslig död

Posted: 2013-04-25 20:33:08
by Cédric
Se över bränslepumpsrelät, testa koppla förbi det och seom den startar. Hur man gör det går att söka fram på forumet. Ingen blyersättning behövs.

Re: plötslig död

Posted: 2013-04-25 21:02:15
by laakso
Tack för tipset. Ska testa i helgen.

/T

Re: plötslig död

Posted: 2013-04-26 06:43:49
by patand
laakso wrote:Förövrigt undrar jag om man ska köra med blyersättning eller inte? Vad gör ni, som har en +30 bil?
Jag tankar bensin (98 oktan) inget annat.

För att bygla bränslepumpsrelät så är det terminal 30 (inkommande matningspänning) och 87 (utgående matningsspäning till förbrukare) i hållaren för relät som skall kortslutas. Enklast görs det med en bit kabel med flatsstiftkabelsko i var ände.

Re: plötslig död

Posted: 2013-04-26 18:33:42
by Mattias 924
Jag tror kamremen kuggade över om det var i samband med en urvarvning.

Känns måttligt sannorlikt att bränslefiltret momentant skulle täppas till totalt.

plötslig död

Posted: 2013-04-26 22:35:43
by Freddie_81
Håller med Ovan. Precis så hände mig på min första 924 på påfart till motorväg.

Re: plötslig död

Posted: 2013-05-20 12:13:33
by laakso
Nu är bilen fixad och besiktigad med blankt papper. Felet var inte det lättaste. Efter att ha försökt så gott det går på en parkeringsplats så kom vi fram till att bilen får ingen bensin.
Det var inte Relät, (har en till salu förövrigt om någon behöver) det var heller inte kamremmen som kuggade ur.
Gick bet på felsökningen och lämnade bilen på verkstad. Som av en slump hade mekaniker själv haft tre 924 och körde numera en 928. Perfekt.
Det tog dom en nätt stund att hitta felet. Det visade sig att bränslepumpen inte fick tillräckligt med ström för att orka pumpa bränsle. Felet hittades till slut bakom säkringsboxen. Dom bytte ut ett antal kablar och vips, bilen går igen.
Dom bytte även kamrem och bränslefilter när dom ändå höll på.

Hade aldrig löst detta själv på parkeringsplatsen.

Re: plötslig död

Posted: 2013-05-20 18:24:06
by Nahpets
Skillzzz ... ! Gott när duktigt folk arbetar.
Vilken verkstad använde du?

Re: plötslig död

Posted: 2013-05-20 19:53:56
by laakso
Bosch Carservice i Uppsala. Hette tidigare Bilelspecialisten. Kändes som ett bra ställe.