Hjälp med fäste för ving-blad på bak-rutan/ramen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

Hjälp med fäste för ving-blad på bak-rutan/ramen

#1 Post by Fredrik Nyqvist »

Har ett litet bekymmer som jag skulle behöva hjälp med. På min bil så har jag idag någon bananvinge som sitter fäst med stag i bakrutan (alltså inte ramen runt rutan). Det hade väl varit okej om rutan vore av glas, men nu har jag en bakruta i lexan/makrolon/någon plast . Vilket innebär att rutan flexar om man trycker på vingen. Inte helt bra med andra ord.

Har därför tänkt att jag skulle vilja ha ett par vettiga infästningar och tänkte då på de skruvhål som sitter i rut-ramen. Tyvärr är mina design-kunskaper för mekanik nästintill noll och jag tror det skulle ta mig bra lång tid att få till några fästen, som dessutom nog inte skulle bli så bra. Skulle ju gå att fästa i plåten bakom/under rutan också, men vill fortfarande ha möjligheten att öppna bakluckan utan allt för mycket bekymmer.

Undrar därför om någon vet var man kan köpa sådana infästningar, eller om någon har fästen eller ritningar till sådana liggandes som jag kan få köpa? Kan även tänka mig att betala om någon kan designa och tillverka fästen.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

Re: Hjälp med fäste för ving-blad på bak-rutan/ramen

#2 Post by FSN »

Fredrik Nyqvist wrote:Har ett litet bekymmer som jag skulle behöva hjälp med. På min bil så har jag idag någon bananvinge som sitter fäst med stag i bakrutan (alltså inte ramen runt rutan). Det hade väl varit okej om rutan vore av glas, men nu har jag en bakruta i lexan/makrolon/någon plast . Vilket innebär att rutan flexar om man trycker på vingen. Inte helt bra med andra ord.

Har därför tänkt att jag skulle vilja ha ett par vettiga infästningar och tänkte då på de skruvhål som sitter i rut-ramen. Tyvärr är mina design-kunskaper för mekanik nästintill noll och jag tror det skulle ta mig bra lång tid att få till några fästen, som dessutom nog inte skulle bli så bra. Skulle ju gå att fästa i plåten bakom/under rutan också, men vill fortfarande ha möjligheten att öppna bakluckan utan allt för mycket bekymmer.

Undrar därför om någon vet var man kan köpa sådana infästningar, eller om någon har fästen eller ritningar till sådana liggandes som jag kan få köpa? Kan även tänka mig att betala om någon kan designa och tillverka fästen.

Hade samma problem. Svetsade ihop nåt av riktigt tunnväggiga stålrör. Ser kanske inget vidare ut men väldigt stabilt.

Se bild i min biltråd

forum/viewtopic.php?f=17&t=2185&start=135" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns bilder på sidan 12, 11, 10,
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

Re: Hjälp med fäste för ving-blad på bak-rutan/ramen

#3 Post by Fredrik Nyqvist »

FSN wrote:Hade samma problem. Svetsade ihop nåt av riktigt tunnväggiga stålrör. Ser kanske inget vidare ut men väldigt stabilt.

Se bild i min biltråd

forum/viewtopic.php?f=17&t=2185&start=135" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns bilder på sidan 12, 11, 10,
Den var iofs lite hög, men annars skulle det väl funka. Synd att jag inte kan svetsa :(

Ingen som har andra lösningar? Kan som sagt betala för att få det löst.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Post Reply