Page 1 of 1
Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-03-30 13:39:28
by YocaL
Jag klockren titel, alla fattar! .. eller?
Jag tänkte vara duktig och byta alla kylslangar o det runt omkring då jag har haft problem tidigare.
När jag skruvade bort denna anslutningen upptäckte jag att den gamla snarare var en plugg än en anslutning. Medans den nya (som ska passa till S2 enligt lindsey racing) har ett hål (vilket känns mer logiskt).
Men vad är rätt?
Vad jag kan förstå så har det funnits "nya" typer av vattenpumpar till dessa bilar, men oklart vad som skiljer.
Tänker om det har nåt med saken att göra?
Re: Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-03-30 14:36:01
by bergodalvana
Förstår inte riktigt din fråga, men det jag kan säga är att det är vattentillförseln till turbon, har du ingen turbo skall den vara pluggad.
Re: Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-03-30 19:27:11
by YocaL
Men vattentillförsel till turbon? Slangen som sitter på går ju till vattentanken..
Hade den inte haft en funktion så hade man ju lika väl kunnat plugga igen hålet o struntat i att montera slangen mellan den och vattentanken?
Och varför har den nya delen (som skall passa just S2) ett genomlopp, medans den gamla är en plugg.
Eller vad jag har missat?
Och i så fall, kan jag montera den nya delen utan nån skillnad?
Re: Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-03-30 19:31:53
by bergodalvana
YocaL wrote:Men vattentillförsel till turbon? Slangen som sitter på går ju till vattentanken..
Har slangen till Expansionkärlet suttit i den pluggade anslutningen?
Är det en S2 vi pratar om?
Re: Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-03-30 23:22:18
by YocaL
Ja och ja.
Dock har just den slangen på S2 en förgrening och fortsätter in till resten av systemet.
Det är mao. slang 3 vi pratar om.

Re: Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-04-02 20:35:27
by YocaL
Ingen som har några idéer? Törs jag montera den nya anslutningen med hål?
Re: Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-04-05 07:56:06
by YocaL
Ok nu har jag forskat lite i detta, och jag tror det är som såhär:
I början fanns det 2 olika typer av pumpar, den ena var anpassad för turbon och hade en öppen anslutning som var tänkt för kylningen till turbon.
Sen fanns det en pump som var tänkt för NA fram till 89 (då S2an kom ut) och den var pluggad redan i själva pumpen.
Efter 89 kom det ut en modifierad pump med bl a. större drivhjul för remmen och störrelöprulle.
Denna pump användes till samtliga modeller oavsett turbo eller inte, på turbon gick som vanligt denna anslutningen till turbon medans på S2an (och även 968an) gick denna till vattentanken i form av en extra luftning (detta är jag osäker på).
Dock har dessa pumpar även användts på äldre modeller när de gamla pumparna behövde bytas,
men då var man tvungen att plugga denna utgång.
Och då tror jag nån av de förra ägarna har misstolkat detta och monterat en plugg på min bil vilket säkert är en av anledningen till mitt problem.
Blir spännande att se vad som händer när jag är klar och vrider på nyckeln.
.. Hoppas detta kan vara till hjälp för nån mer där ute.
Re: Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-05-19 15:06:07
by YocaL
Tänkte jag skulle posta hur det gick.
Vet inte om någon är intresserad men jag gör det ändå om nån skulle undra vid ett senare tillfälle.
Jag har haft fel typ av anslutning på min bil tidigare, S2an ska ha anslutningen med hål i (alltså den svarta) då denna på S2an funkar som en extra luftning. Och här vi troligen mitt förra problem att jag fick in luft i systemet. Nu ligger vattennivån jämnt och fint i vattenkärlet och tempen känns stabilare.
Re: Vattentanksanslutningen mot vattenpump, hål eller inte?
Posted: 2013-05-19 21:07:54
by patand
YocaL wrote:Vet inte om någon är intresserad men jag gör det ändå om nån skulle undra vid ett senare tillfälle.

Det är så det ska göras! Mycket bra tänkt!
