Bränsle slang

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Henrik Gårblad
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2012-11-02 17:23:43
Telefon: 0708228973
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1976
Location: Varberg
Contact:

Bränsle slang

#1 Post by Henrik Gårblad »

Var kan jag få tag på bränsle slangarna som går ifrån bränslefilter till fördelare och tryckreg och fördelare till kalstartsventil till en 924 -76 jag pratade med Porsche center och slangarna hadde utgåt utan ersätning hoppas på hjälp mvh Henrik

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Bränsle slang

#2 Post by Nilsson »

Om du har de gamla slangarna lösa så borde Hydroscand eller liknande firma kunna göra nya med dem som "recept".
Leksak: Porsche 944 turbo

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Bränsle slang

#3 Post by gtBen »

Hej Henrik
Jag har både den smala och den tjocka slangen då jag köpte hem tre-dubbelt extra när jag väl fick tag på det.

Priserna är 40:-/m för dia 5mm/3mm och 50:-/m för dia 8mm/6mm och 50:- för påse/porto.

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Henrik Gårblad
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2012-11-02 17:23:43
Telefon: 0708228973
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1976
Location: Varberg
Contact:

Re: Bränsle slang

#4 Post by Henrik Gårblad »

Tack för tippsen. Mina gammla slangar är metallomspunna men jag vet inte om det är nödvändigt . Hur gör du med kopplingarna Bengt använder du dom gammla och krymps slangen på kopplingen mvh Henrik

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Bränsle slang

#5 Post by gtBen »

Hej
Räkna med att träna lite på både ”svåra” och ”lätta” änden innan du kör skarpt.
En del värmer nipplarna eller slangen, jag testade men det gick varken lättare eller blev bättre för det.
Det gäller att vara försiktig när man tar bort den gamla slangen från nipplarna, använd värme och absolut ingen tång eller kniv på ytan där slangen ska tryckas på.
Jag använde de gamla nipplarna igen efter om-ytbehandling.
Stålomspunnet eller inte? …ingen aning, min 911 -74 ska ha plastslangar.


Image
Nya smala slangar är påpressade på WUR:en och spjäll-lägesgivaren, och ny grov slang på inmatningen till bränslefördelaren.
Jag borrade till ett par träbitar i slangdimensionerna och lite extra utrymme där slangen kommer att svälla, och skar av ändarna med en vass kniv och värmde hastigt på med varmluftspistolen för att grada änden istället för att använda något vasst.

Image
Kläm ihop om slangen och knacka på tvingen till slangen är på, ingen värmning av slangen utan bara distinkta knack med hammaren. Montera den ”svåra" änden först, skär därefter av slangen i rätt längd.

Image
”Lätta” änden är svår att misslyckas med.

Image
Påpressat och klart.

Bengt
ps: lite irriterande att bara 600pixlar visas av mina 800pixlar breda bilder
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]