Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Den är lite i vägen för bromskylningsslangarna , nån som testat att köra utan ellerr bytt till en lite kompaktare variant, typ en liten oljekylare?
/Dea
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Jag skippade den på mitt bygge iaf men jag vet inte hur det funkar än. Jag har svårt att tänka mig att det skulle bli problem i vårt klimat men vem vet... Kanske blir till att montera en liten oljekylare.
Dvs... Jag har ingen aning men svamlar ändå
Dvs... Jag har ingen aning men svamlar ändå

MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Jag har haft problem med för hög temp på servooljan, dock i en annan bil med trimmad V8 som genererar en hel del värme i motorrummet.
Det känns som att styrningen börjar hacka och bli stum.
Jag skulle rekommendera att behålla kylaren, speciellt om man tänker köra lite hårdare.
Det känns som att styrningen börjar hacka och bli stum.
Jag skulle rekommendera att behålla kylaren, speciellt om man tänker köra lite hårdare.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Den går i princip bara bana så det blir nog att ersätta med en liten oljekyl.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Är det bara gatkörning skulle jag inte tro den behövs men vid bankörning ja.
Inte ovanligt att bilar (icke 944or) kokar sin servoolja vid bankörning.
Inte ovanligt att bilar (icke 944or) kokar sin servoolja vid bankörning.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
+1 jag kokade oljan på Golfen (vardagshäcken V6 4mo) på Kinnekulle - blev mycket förvånad faktiskt. Rejäl kokning modell rökutveckling och sedan dess har styrningen aldrig blivit sig lik trots oljebyte. Så - det går varmare än man tror.
Är det en ren banbil är det väl bara att plocka bort all hydraulik, den bara går varm, läcker och väger en massa. Går det verkligen så tungt? Nu tänker jag förmodligen lite snett eftersom min bil (när den inte står i garaget) enbart går tävling och en vända till besiktningen varje år och jag kan inte påstå att jag någonsin känt behov av servo. Vill man verkligen ha det? Jag menar, det är ju bara ett system till som krånglar och kostar.
Enda gången jag känt behov av färre rattvarv är när jag kört den på is - men då går styrningen så fjäderlätt att det lätt hade funkat med en servo växel utan servo.
Är det en ren banbil är det väl bara att plocka bort all hydraulik, den bara går varm, läcker och väger en massa. Går det verkligen så tungt? Nu tänker jag förmodligen lite snett eftersom min bil (när den inte står i garaget) enbart går tävling och en vända till besiktningen varje år och jag kan inte påstå att jag någonsin känt behov av servo. Vill man verkligen ha det? Jag menar, det är ju bara ett system till som krånglar och kostar.
Enda gången jag känt behov av färre rattvarv är när jag kört den på is - men då går styrningen så fjäderlätt att det lätt hade funkat med en servo växel utan servo.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Misstänker att du inte kör så breda däck?
En tyngre 951/968 med breda r-däck är riktigt tungstyrd utan servo och på bana blir det mycket svårare att köra avslappnat. Min vita är ju lite svår att jämföra med men den går knappt att köra utan servo.
Kan inte så någon fördel med att köra utan servo.
En tyngre 951/968 med breda r-däck är riktigt tungstyrd utan servo och på bana blir det mycket svårare att köra avslappnat. Min vita är ju lite svår att jämföra med men den går knappt att köra utan servo.
Kan inte så någon fördel med att köra utan servo.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Jag minns styrningen som ordentligt tung på min bil med 245 runt om och lätt bil på 1050-1100kg. Tex uppför Nyhemskurvan på Falkenberg så minns jag det som ett riktigt kraftprov. Jag är förvisso pinsamt klen....
Servo monterades för ett tag sen, tror det var 2008. Återkommer med före/efter upplevelse så fort jag har provkört den.
Servo monterades för ett tag sen, tror det var 2008. Återkommer med före/efter upplevelse så fort jag har provkört den.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Nu kan jag inte hålla klaffen ...
Jag kanske inte är Hero eller Wolf, men jag anser mig inte vara den svagare typen och jag har 235or fram R888. De gångerna servostyrningen försvunnit har jag tyckt att bilen blivit ohanterbar från stillastående till 2-3 km/h.
Något lättare går det vid högre hastigheter, men jag skulle aldrig drömma om att köra utan servo!
Plus att tummen hoppar lätt ur led om jag hamnar i ett potthål ...
Jag kanske inte är Hero eller Wolf, men jag anser mig inte vara den svagare typen och jag har 235or fram R888. De gångerna servostyrningen försvunnit har jag tyckt att bilen blivit ohanterbar från stillastående till 2-3 km/h.
Något lättare går det vid högre hastigheter, men jag skulle aldrig drömma om att köra utan servo!
Plus att tummen hoppar lätt ur led om jag hamnar i ett potthål ...

- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
225 rdäck och 240mm slicks. Klart man får ta i när man fickparkerar men så jäkla tungt går det ju inte. Jag är inte varken släkt med hulken eller anställd som gladiator...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Är ju skillnad att köra med trasig servo jämfört med manuellt rack. Du får ju jobba mot oljan då...Nahpets wrote:Nu kan jag inte hålla klaffen ...
Jag kanske inte är Hero eller Wolf, men jag anser mig inte vara den svagare typen och jag har 235or fram R888. De gångerna servostyrningen försvunnit har jag tyckt att bilen blivit ohanterbar från stillastående till 2-3 km/h.
Något lättare går det vid högre hastigheter, men jag skulle aldrig drömma om att köra utan servo!
Plus att tummen hoppar lätt ur led om jag hamnar i ett potthål ...
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Tänkte precis säga det, ni jämför äpplen och päron. Det är stor skillnad att ta bort servon och behålla befintlig styrväxel än att byta till en styrväxel som är byggd utan servo!Henka_E wrote:Är ju skillnad att köra med trasig servo jämfört med manuellt rack. Du får ju jobba mot oljan då...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Slangen sprang läck och tömde hela systemet på Gelleråsen. Inte bra alls, men pumpen överlevde.Henka_E wrote:Är ju skillnad att köra med trasig servo jämfört med manuellt rack. Du får ju jobba mot oljan då...Nahpets wrote:Nu kan jag inte hålla klaffen ...
Jag kanske inte är Hero eller Wolf, men jag anser mig inte vara den svagare typen och jag har 235or fram R888. De gångerna servostyrningen försvunnit har jag tyckt att bilen blivit ohanterbar från stillastående till 2-3 km/h.
Något lättare går det vid högre hastigheter, men jag skulle aldrig drömma om att köra utan servo!
Plus att tummen hoppar lätt ur led om jag hamnar i ett potthål ...
Nu har väl ett manuellt system annan utväxling, gissar jag på? Vilket borde betyda mer ratta för samma radie.
Min första tanke var att klippa remmen och fortsätta, men gav upp tanken efter några rattningar i "depån".
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Oavsett om det är tungtstyrt eller inte skulle jag satsa mycket på att ingen kör fortare utan servo. Med servo och snabbare rack går korrigeringar fortare.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Behövs servokylaren på en 951:a.... ?
Servot blir kvar men jag kommer testa utan kylslinga. Oftast är ju passen max 20 min och funkar inte det så blir det en liten kylare.
Drar nog aluminiumrör istället för slang för att få lite kylning iallafall.
/Dea
Drar nog aluminiumrör istället för slang för att få lite kylning iallafall.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: No registered users