Page 1 of 1
944 turbo som stått i flera år
Posted: 2013-02-07 22:36:55
by Aero tk
Har en 944Turbo -90 som har stått i flera år. Tänkte göra en större service
inför sommaren såsom kamrem, balansremmar, alla vätskor etc.
Är det något mer jag bör kalkulera med?
Re: 944 turbo som stått i flera år
Posted: 2013-02-07 23:25:39
by Bathory
Om den stått på däcken hela tiden finns ju så klart en risk att dom blivit missformade.
Kolla också ålder på däcken så dom inte blivit torra.
Sven
Re: 944 turbo som stått i flera år
Posted: 2013-02-08 02:12:21
by Henka
Ska du byta remmarna så är det ett bra tillfälle att samtidigt byta packboxarna i framänden på motorn
Vid vevaxeln kamaxeln och balansaxlar
De kan börja läcka när du börjar köra igen om den stått länge
Re: 944 turbo som stått i flera år
Posted: 2013-02-08 12:36:32
by Aero tk
Tack för svar det är kanske läge att överväga det där med packboxarna, är det en stor operation eller
smidigt när man ändå är igång då kanske?
Re: 944 turbo som stått i flera år
Posted: 2013-02-08 18:13:13
by Henka
Inget märkvärdigt egentligen men lite extra skruva
Skönt att ha det gjort bara
Eventuellt vattenpumpsbyte kan man göra i samma veva med
Den skulle jag rekommendera att byta om du lämnar bort för service men om du skruvar själv så kan du avvakta och vara beredd på att göra om jobbet ifall den börjar läcka
Re: 944 turbo som stått i flera år
Posted: 2013-02-10 17:37:41
by Aero tk
Hur är det med tänd detaljer såsom rotor fördelarlock och tändkablar ska man ge sig på det med?
Re: 944 turbo som stått i flera år
Posted: 2013-02-10 23:46:18
by taxiande
Rotor och fördelarlock är billiga grejer. Tändkablar är däremot
Lite dyrare. Kolla efter torrsprickor på kablarna. Är dom fräscha
Finns det ingen anledning att byta ut dom!