Montering av topplagring

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

Montering av topplagring

#1 Post by fälgen »

Skrev en fråga i projekttråden, men antar att det är lättare att få svar på en specifik fråga i en separat tråd. http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... 3&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilen är en 951 från 85-86.

Jag har monterad ihop mina fjäderben med nya topplagringar. Det har varit isärplockat ett tag så jag kommer inte ihåg precis hur det satt ihop och hade inte tagit tillräckligt bra bilder. De gamla sitter fortfarande på bilen, så jag kan kolla när jag plockar isär, men det vore smidigt att ha de nya färdiga för montering.

Nummer 9 och 10 på bilden nedan vände jag på. Hade jag monterad 9an under så hade den blivit en distans, dvs inte suttit inuti 10 och den passade nästan lite för bra på ovansidan för att det inte ska vara så...?

Nån som gjort detta nyligen och kommer ihåg hur det ska vara? Kan det vara så att topplagringen (10) ser annorlunda ut jämfört med sprängskissen?

Image

Hur är det med åtdragningsmoment förresten? Jag körde med en hylsa som jag drog med polygrip, medan jag höll emot med en insexnyckel. Drog rätt hårt med det blev aldrig stumt, lagom?

fälgen
Addict

Re: Montering av topplagring

#2 Post by fälgen »

Hittade nu en sida med några bilder, här är det monterat som jag gjorde, så jag antar att jag gjort rätt. Konstigt bara att bilderna i PET visar annorlunda..

Bilderna kommer ifrån http://944lux.blogspot.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske är svårt att se, men här är alltså nummer 9, som passar i topplagringen(nummer10) från ovansidan.
Image

Image

s99kalle
S2-Poster
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984

#3 Post by s99kalle »

Jag har precis plockat isär mina topplagringar och jag skulle säga precis som dig att hylsan skall ligga i lagret på ovansidan. Däremot tycker jag att muttern borde bottna när du drar ihop det igen. Det skall ju dras ihop tills lagret ligger an mot kanten på stötdämparstången.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

gtBen
Turbo-Poster
Bilmodell: 924S

#4 Post by gtBen »

Hej
Hylsan ska sitta i lagret på undersidan.

Problemet är att det är otydligt i PET, och det är för att PET inte visar att del 10 har ett lager som kan bytas, Utzon säljer det lagret löst. Jag trodde först att del 9 då var det lösa lagret, men del 9 är den lösa hylsan. När jag hade hylsorna i handen trodde jag att det var den inre lagerbanan från mina havererade lager, men icke.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Hansan
NA-Poster
Bilmodell: 944 N/A

#5 Post by Hansan »

Hejsan! Part 9 dvs stålhylsan i ritningen skall vara monterad upptill i lagret som "fälgen" visar i den övre bilden. Den är samtidigt en distanshylsa för lagret så att det inte trycks ihop av den stora muttern när den dras. Det blir några tiondelars spel i lagret vid fullt dragen mutter. Däremot ska det enligt någon på Pelican Parts i USA finnas en distansbricka på ca 6 mm i stället för platsen där part 9 sitter. Jag har den inte själv på mina ben, men det övriga ser ut som "fälgens" övre bild. :#cheers:

gtBen
Turbo-Poster

#6 Post by gtBen »

Hej igen
Det här var ju inte så lätt att begripa, men jag tror på dig då du verkar rätt så säker. För min del innebär detta att jag även vänt lagret upp & ner när jag satte dit det!
Jag litade på PET och det tycker jag att man borde kunna göra :shock: , är det så att det är pirat-reservdelar och de måste sättas ihop i en annan ordning jämfört med om man köper hela gummi-grejen med lagret monterat? ...strange

Det blir till att beställa 2 nya lager och göra om igen ...tredje gången gillt :oops:

Bengt

Hansan
NA-Poster
Bilmodell: 944 N/A

#7 Post by Hansan »

Hejsan! När du får hem de nya lagren, så sätt ihop ett fjäderben som PET visar....men....part 9 (stålhylsan) monterad uppifrån och genom lagret. Under muttern ska den stora klockliknande "brickan" ligga mot stålhylsan part 9 när du slutdrar muttern med hjälp av insexnyckel som mothåll. Prova först med att dra litet grand och kolla om hela "pottan" med gummi och lager roterar lätt. Drag litet mer med ny koll osv. tills fullt dragen mutter. Själva fjäderbenet är nu komplett med dragen mutter och "pottan" ska kunna vridas utan större motstånd eller glapp. Färdigt att montera in. Jag har tyvärr ingen uppgift om åtdragningsmoment för muttern. Huvudsaken är att den INTE någonsin släpper från gängan. Det kan ev betyda ny mutter måste monteras.
:#cheers:

gtBen
Turbo-Poster

#8 Post by gtBen »

Hej
Så ...tredje gången gillt, skam den som ger sig :oops:
Nu sitter sakerna i fjäderbenet ihop som de ska och det blev rejäl skillnad. Nu är styrningen mycket lättare i låg fart och känslan är ännu bättre.

Bengt

fälgen
Addict

#9 Post by fälgen »

Jag hade lite svårt att dra toppmuttern när fjäderbenet låg på arbetsbänken, men det var mycket enklare att dra det sista när det satt på bilen.

Utbyteslager som utzon säljer är kanske ett vettigt alternativ. Jag köpte nya lager inklusive gummipucken och de har blivit riktigt dyra..

Tomcat1
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983

#10 Post by Tomcat1 »

fälgen wrote:Jag hade lite svårt att dra toppmuttern när fjäderbenet låg på arbetsbänken, men det var mycket enklare att dra det sista när det satt på bilen.

Utbyteslager som utzon säljer är kanske ett vettigt alternativ. Jag köpte nya lager inklusive gummipucken och de har blivit riktigt dyra..
Bumpar.

Har du ett artikelnummer på utzons lager eller en länk till de?

Jag har kollat på utzon men jag är inte helt hemma på vilket jag kan behöva.

/M
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Harpin
Addict
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981

#11 Post by Harpin »

Tomcat1 wrote:
fälgen wrote:Jag hade lite svårt att dra toppmuttern när fjäderbenet låg på arbetsbänken, men det var mycket enklare att dra det sista när det satt på bilen.

Bumpar.

Har du ett artikelnummer på utzons lager eller en länk till de?

Jag har kollat på utzon men jag är inte helt hemma på vilket jag kan behöva.

/M
http://utzon.se/43/12/499" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Post Reply