Motorfästen 924S

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Motorfästen 924S

#1 Post by gtBen »

Hej
Jag har sökt i många trådar här på forumet, men hittar inte något om hur bökigt det är att byta motorfästen.
Hur bökigt är det? det ser rätt trångt ut "där nere" :roll: är det samma fästen/jobb på 944 som på 924S ?

En länk till en beskrivning eller en how-to ...skulle sitta fint :#pray:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: Motorfästen 924S

#2 Post by Sultanen »

Har du lift var det inte så illa kruxigt, tog väl maximalt en timma, hade bilen i ståhöjd och använde en regel under motorn för att avlasta den, hissade upp regeln med en domkraft... Kanske inte det säkraste, sättet men det fungerade perfekt och underbar åtkomst =)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Motorfästen 924S

#3 Post by gtBen »

Hej
Tack, det låter bra och inte så nedslående. Jag får prata in mig hos nån med en lift då :shock:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: Motorfästen 924S

#4 Post by Sultanen »

Det skall funka fint om du pallar upp bilen på någonting så du får lite kryputrymme under bilen. Då avlastar du bara motorn med en domkraft och en bräda mellan för att fördela trycket. Men det är klart att får du tag i lift blir det betydligt trevligare =)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Motorfästen 924S

#5 Post by gtBen »

Hej
Det var lite bökigt att få de nya motorfästena på plats, mina ville inte styra i hålen i fästet på motorn eller hålet i framvagnsbalken. Då hade jag ändå bärarmarna + fjäderbenen + krängningshämmaren + styrracket borta.
En kofot att bända med löste problemet :shock:

Det kan vara god ide att byta åtminstone fästet på höger sida som får mycket stryk för att det sitter så nära grenröret :roll: , mitt hade delat sig om innehöll mest pulver ...som inte är hälsosamt att snorta

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]