Bromsar - hur ska de vara?
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Bromsar - hur ska de vara?
Hej
Jag undrar hur bromsarna på min 924S/944 ska vara?
På asfalt tar mina bromsar rätt så jämnt utan att den drar åt något håll, men jag får trampa hårt och ännu hårdare för att något rejält ska hända. Jag trodde att det skulle vara bättre bett i dem. Hur ska de egentligen vara?
Handbromsen - det händer knappast nånting ens när den är fullt åtdragen (nästan högst upp). Vad är det som behöver göras? jag ska byta skivor och frågan är om beläggen brukar slitas eller om det mest är en inställningssak?
Frågan är mest ställd så att inget vitalt saknas när det är dags att meka med det.
Bengt
Jag undrar hur bromsarna på min 924S/944 ska vara?
På asfalt tar mina bromsar rätt så jämnt utan att den drar åt något håll, men jag får trampa hårt och ännu hårdare för att något rejält ska hända. Jag trodde att det skulle vara bättre bett i dem. Hur ska de egentligen vara?
Handbromsen - det händer knappast nånting ens när den är fullt åtdragen (nästan högst upp). Vad är det som behöver göras? jag ska byta skivor och frågan är om beläggen brukar slitas eller om det mest är en inställningssak?
Frågan är mest ställd så att inget vitalt saknas när det är dags att meka med det.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Lilja
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
Re: Bromsar - hur ska de vara?
Hur bromsarna ska kännas beror i väldigt hög grad på vad det är för bil och vad du har för bromsar. Dvs om det är en vanlig 944 med gjutjärns bromsar från Audi, eller om det är en Turbo eller S2a med aluminium brembo bromsar.
Dock får jag väl säga att jag har en av varje och jag behöver inte trycka särskilt hårt på något av mina bilar för det ska betta, inte ens på 85an.
Du bör kanske gå igenom bromsarna och kolla så allt löper lätt och inget kärvar etc. Kan ju vara så lätt.
Handbromsen är omöjligt att säga, visst slits det, beror ju på hur mycket den använts, och hur den använts naturligtvis. Det går dock att justera, lyfter man upp mattan vid handbromsspaken så ser du att det finns en liten mutter man kan skruva på. Man sträcker vajern med den så att den tar tidigare så att säga. Finns det inga belägg kvar eller en vajer har gått av eller något annat gått sönder spelar det dock inte så stor roll.
Dock får jag väl säga att jag har en av varje och jag behöver inte trycka särskilt hårt på något av mina bilar för det ska betta, inte ens på 85an.
Du bör kanske gå igenom bromsarna och kolla så allt löper lätt och inget kärvar etc. Kan ju vara så lätt.
Handbromsen är omöjligt att säga, visst slits det, beror ju på hur mycket den använts, och hur den använts naturligtvis. Det går dock att justera, lyfter man upp mattan vid handbromsspaken så ser du att det finns en liten mutter man kan skruva på. Man sträcker vajern med den så att den tar tidigare så att säga. Finns det inga belägg kvar eller en vajer har gått av eller något annat gått sönder spelar det dock inte så stor roll.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Turbo-Poster
Hej
Tack Lilja, det bekräftar att mina bromsar inte ligger på topp
Jag hade dän alla hjul och ok första helgen för sanering och smörjning, det blev bättre men är inte i Porscheklass direkt.
Jag fick tips om handbromsbackar från BMW/Biltema, det är ju bra att man kan åka efter om man tycker de är dåliga när man tagit bort dem.
Bengt
Tack Lilja, det bekräftar att mina bromsar inte ligger på topp

Jag hade dän alla hjul och ok första helgen för sanering och smörjning, det blev bättre men är inte i Porscheklass direkt.
Jag fick tips om handbromsbackar från BMW/Biltema, det är ju bra att man kan åka efter om man tycker de är dåliga när man tagit bort dem.
Bengt
- Lilja
- Turbo-Poster
Svårt att få det i Porsche klass när det är Audi bromsar
Förstår personligen inte varför man köper bromsbackar på biltema. Snålheten förgår sig antar jag.

Förstår personligen inte varför man köper bromsbackar på biltema. Snålheten förgår sig antar jag.
- FSN
- Raceputte
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Om det är nån gång kan vara berättigat att handla på Biltema så kanske det är just handbromsbackar?Lilja wrote:Svårt att få det i Porsche klass när det är Audi bromsar![]()
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Lilja
- Turbo-Poster
Känndes mer som hela idéen kring att köpa något för en annan bil och modifiera hål och grejer för att få det att passa bara för att komma undan nån hundring billigare.FSN wrote:Om det är nån gång kan vara berättigat att handla på Biltema så kanske det är just handbromsbackar?Lilja wrote:Svårt att få det i Porsche klass när det är Audi bromsar![]()
Funkar kanske för vissa men för mig hade det kännts fel, speciellt på en Porsche.
-
- Turbo-Poster
Hej
Jag håller med er båda 2. Men om det kanske kommer att sitta handbromsbackar från BMW på en Audi kan väl inte spela nån större roll
det kan väl inte vara men än så att hela bilen ska stå still
(En parafras på Ciddens Andersson "hela bollen är rund" )
Bengt
Jag håller med er båda 2. Men om det kanske kommer att sitta handbromsbackar från BMW på en Audi kan väl inte spela nån större roll

(En parafras på Ciddens Andersson "hela bollen är rund" )
Bengt
- Lilja
- Turbo-Poster
Det är ju skillnad på vad som faktiskt är gjort för bilen och vad som kanske går att få att fungera.
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Min bil är rätt skapligt påkostad för att hantera bana snabbt och mycket, men kör ändå biltema bromsbackar till handbromsen, dom som finns "från hyllan" är riktigt dyra för något man nästan aldrig använder. Verkligen inte värt den kostnaden. Bättre att flytta dom pengarna till något som faktiskt gör skillnad, tex bromsbelägg+bromsrenovering. Men visst har du rätt för dom flesta fallen men inte i detta
. Ett par backar hos utzon kostar 685spänn + frakt, alltså ungefär 750 spänn, så stor kan jag garantera att skillnaden inte är...
Själv kör jag Hawk HP+ belägg som jag än en gång är otroligt nöjd med, renoverade och blästrade+lackade ok runt om, renoverad huvudbromscylinder med nya packningar, stålomspunna slangar och ATE racing blue/RBF600. Hårdvaran i sig är samma som du har, bromsarna känns generellt riktigt trevliga, biter bra, lättmodulerade på bana, dammar dock litegranna. Har faktiskt inget att klaga på, kollar man loggarna från bana så bekräftas det

Själv kör jag Hawk HP+ belägg som jag än en gång är otroligt nöjd med, renoverade och blästrade+lackade ok runt om, renoverad huvudbromscylinder med nya packningar, stålomspunna slangar och ATE racing blue/RBF600. Hårdvaran i sig är samma som du har, bromsarna känns generellt riktigt trevliga, biter bra, lättmodulerade på bana, dammar dock litegranna. Har faktiskt inget att klaga på, kollar man loggarna från bana så bekräftas det

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
- Mårten
- Addict
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
Kör med samma belägg som Cedric, Hawk HP+. Grymt bra bett med mina i övrigt standardbromsar!
Har bytt mina handbromsbackar till nya från Sandén men handbromsen är ändå inte mycket att hurra för...
Har bytt mina handbromsbackar till nya från Sandén men handbromsen är ändå inte mycket att hurra för...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
VIsst ska det vara lite hårdtrampat, du kan inte jämföra känslan med en modern bil. Bromasarna ska dock greppa bra. Jag har inte kört äldre 944 på många, måmga år och minns faktiskt inte känslasn i pedalen var men i båda min Porschear jag har haft 944S2 och 964 så har jag varit tvungen att lägga en del vikt på pedalen för att det ska hända något. Brukar bli lite roliga imbromsningar på bruksen sen när man bromsar på samma sätt i den och sitter som en fluga i vindrutan.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Turbo-Poster
Hej
Ok - Hawk HP+ verkar vara det som gäller! hoppas det är ok för gatan också, lite eventuellt skrik kan jag leva med.
Om det är nån vänlig skäl som har en omgång HAWK HP+ eller ska beställa så är jag gärna med på det ...
Bengt
Ok - Hawk HP+ verkar vara det som gäller! hoppas det är ok för gatan också, lite eventuellt skrik kan jag leva med.
Om det är nån vänlig skäl som har en omgång HAWK HP+ eller ska beställa så är jag gärna med på det ...

Bengt
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Ska du enbart köra gata finns nog lämpligare/billigare belägg, dom dammar en del och blir bäst efter nån inbromsning. Mina gnisslar dock inte alls mycket. Ska du köra bana ibland är det ett väldigt bra val 

924 Turbo
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
Hej,
Står i begrepp att köpa nya bromsbelägg (efter råd i en annan tråd). Hur är Pagid bromsbelägg jämfört med Hawk hp+? Och vad kostar Hawkbeläggen och var köper man dem? Pagidbeläggen har jag sett hos Utzon till ett överkomligt pris.
/Staffan
Står i begrepp att köpa nya bromsbelägg (efter råd i en annan tråd). Hur är Pagid bromsbelägg jämfört med Hawk hp+? Och vad kostar Hawkbeläggen och var köper man dem? Pagidbeläggen har jag sett hos Utzon till ett överkomligt pris.
/Staffan
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Vilka Pagid?mojo158 wrote:Hej,
/Staffan
Jag har kört på oranga Pagid och de är rejsigt skrikiga när man kör på gata (Räkna med att precis ALLA vänder sig om när du bromsar inne i stan och undrar vem det är som håller på att skära sönder deras trumhinnor.) med bra grepp även kalla men inte tåliga nog för ordentlig bankörning. De är en ok kompromiss med flera nackdelar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)