Page 1 of 1

Dörrsidor

Posted: 2012-11-08 18:27:00
by Magblixt
Inredningen är på väg ut och nu har jag kommit till dörrsidorna. Jag skulle vilja ha en väldigt enkel slät dörrsida. Inget "fancy", bara lätt och funktionellt. Jag har kvar fönsterhissar och elspeglarna, så de knapparna ska funka på något vis.

Istället för att uppfinna hjulet frågar jag nu er vad som är "best practice" bland rejsare.

Tack på förhand!

Re: Dörrsidor

Posted: 2012-11-16 16:43:33
by Pehr Johnsson
944/968 hade ingen lätt dörrsida liknande 964 RS orginal. Vill du ha något snyggt så är det nog bara att skapa själv. Bygga mall i papp och översätt till någon lättviktsskiva som kläs i något lätt material.

Hade jag varit i dina kläder hafr jag köpt ett par andra dörrar (det är inte 911-priser på dessa :) :)) och sågat ut så mycket plåt det går samt krockbalkar. Du ska ju ändå ha fullbur! :) Orginaldörrarna kan nog vara bra att spara för jag vet inte vad besiktningen säger, men det finns kanske någon annan här som vet.

Annars finns ju dörrar i GF, men det lär nog kosta lite?

//Pehr

Re: Dörrsidor

Posted: 2012-11-16 17:01:02
by Lilja
Pehr Johnsson wrote:944/968 hade ingen lätt dörrsida liknande 964 RS orginal. Vill du ha något snyggt så är det nog bara att skapa själv. Bygga mall i papp och översätt till någon lättviktsskiva som kläs i något lätt material.

Hade jag varit i dina kläder hafr jag köpt ett par andra dörrar (det är inte 911-priser på dessa :) :)) och sågat ut så mycket plåt det går samt krockbalkar. Du ska ju ändå ha fullbur! :) Orginaldörrarna kan nog vara bra att spara för jag vet inte vad besiktningen säger, men det finns kanske någon annan här som vet.

Annars finns ju dörrar i GF, men det lär nog kosta lite?

//Pehr
Ganska säker på att glasfiber dörrar inte är godkända både för svensk bilprovning och roadsport om det nu är det han hade tänkt köra. Jag hade nämligen den tanken också men fick det förklarat för mig.
Jag har ungefär samma planer annars som trådskaparen men jag hade tänkt att såga ut dörrarna fullständigt så jag bara har ytterskalet kvar, och sen rycka ut allting i form av fönsterhissar och grejer sen limma fast plastrutor i dörramen istället.

Re: Dörrsidor

Posted: 2012-11-17 09:59:35
by Harpin
Lilja wrote:
Pehr Johnsson wrote:944/968 hade ingen lätt dörrsida liknande 964 RS orginal. Vill du ha något snyggt så är det nog bara att skapa själv. Bygga mall i papp och översätt till någon lättviktsskiva som kläs i något lätt material.

Hade jag varit i dina kläder hafr jag köpt ett par andra dörrar (det är inte 911-priser på dessa :) :)) och sågat ut så mycket plåt det går samt krockbalkar. Du ska ju ändå ha fullbur! :) Orginaldörrarna kan nog vara bra att spara för jag vet inte vad besiktningen säger, men det finns kanske någon annan här som vet.

Annars finns ju dörrar i GF, men det lär nog kosta lite?

//Pehr
Ganska säker på att glasfiber dörrar inte är godkända både för svensk bilprovning och roadsport om det nu är det han hade tänkt köra. Jag hade nämligen den tanken också men fick det förklarat för mig.
Jag har ungefär samma planer annars som trådskaparen men jag hade tänkt att såga ut dörrarna fullständigt så jag bara har ytterskalet kvar, och sen rycka ut allting i form av fönsterhissar och grejer sen limma fast plastrutor i dörramen istället.
Tänkt på att plastrutor inte är godkänt enligt SBP.

Dörrsidor

Posted: 2012-11-17 10:54:14
by Goran
Säger du det? Kan du hänvisa till någon text där det står? Det hade varit intressant för alla som bygger racebilar. Jag har själv ägt och besiktigat Alfor och Porschar i 15 år med samtliga sidorutor och bakrutan på en 924 i Lexan/Makrolon(polycarbonat). Det är inget besiktningsmän borde missa, tycker jag. Det skallrar rätt väl både inne och utanför kupen när man kör. Sen har det inte varit några hinder i Roadsport heller.
Men regler kan ha ändrats så därför vore det intressant att veta vad som gäller nu.

Med vänlig hälsning,
Goran

Re: Dörrsidor

Posted: 2012-11-17 13:57:47
by Harpin
Goran wrote:Säger du det? Kan du hänvisa till någon text där det står? Det hade varit intressant för alla som bygger racebilar. Jag har själv ägt och besiktigat Alfor och Porschar i 15 år med samtliga sidorutor och bakrutan på en 924 i Lexan/Makrolon(polycarbonat). Det är inget besiktningsmän borde missa, tycker jag. Det skallrar rätt väl både inne och utanför kupen när man kör. Sen har det inte varit några hinder i Roadsport heller.
Men regler kan ha ändrats så därför vore det intressant att veta vad som gäller nu.

Med vänlig hälsning,
Goran
Ska se om jag hittar det. Stod någonstans på Rejsa.

EDIT: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... 6087b4c8a0" onclick="window.open(this.href);return false;
En av flera trådar, finns ett inlägg med två länkar också.

Re: Dörrsidor

Posted: 2012-11-17 18:13:00
by Lilja
Harpin wrote:
Lilja wrote: Ganska säker på att glasfiber dörrar inte är godkända både för svensk bilprovning och roadsport om det nu är det han hade tänkt köra. Jag hade nämligen den tanken också men fick det förklarat för mig.
Jag har ungefär samma planer annars som trådskaparen men jag hade tänkt att såga ut dörrarna fullständigt så jag bara har ytterskalet kvar, och sen rycka ut allting i form av fönsterhissar och grejer sen limma fast plastrutor i dörramen istället.
Tänkt på att plastrutor inte är godkänt enligt SBP.
Min kompis har haft plastrutor i sin i flera år nu och blivit godkänd på SBP varje år så jag vet inte om dom kanske inte kollar så noga alltid?

Re: Dörrsidor

Posted: 2012-11-17 22:18:34
by Magblixt
Kan se att flertalet "rensade" 944or har kvar originaldörrrsidorna. Verkar inte finnas så många kg att spara här så lägger detta på hyllan tills jag kommit längre ner på "att göra" listan.

Re: Dörrsidor

Posted: 2012-11-17 23:16:45
by turboperan
:D stilrent

Re: Dörrsidor

Posted: 2012-11-20 23:30:38
by Magblixt
turboperan wrote::D stilrent
Vackert!