Dementera tack!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
sweanders
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Dementera tack!

#2 Post by sweanders »

newkie wrote:Jag håller på att fixa med bilen och tror att jag kanske har ett problem med en topplockspackning. Min far har talat med folk på BT (Bolnäs Truck), dessa kan utan tvekan anses vara experter på motorer då de skruvar i motorer hela dagarna. Dom ska tydligen har sagt att ett tecken på vit rök i avgaserna även skulle kunna tyda på att bromsvätska letat sig in motorn, kan den ens göra det? bilen är en 931, av 1981 års model.
De måste menat kylvätska.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Peter Olesen
S-Poster

#3 Post by Peter Olesen »

kanske samma sak på en truck :roll:
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

Tord
Turbo-Poster

#4 Post by Tord »

På bilar där huvudbromscylindern sitter monterad på servopottan kan det faktiskt hända att det sugs in bromsvätska i motorn. Detta sker när bakre packningen i huvudcylindern börjar läcka och det rinner in bromsvätska i servopottan som tar sitt vacuum från insuget. Skulle dock vilja säga att om bilen ryker vitt av detta så hade du nog märkt av det långt innan för du hade inte haft några bromsar kvar pga att bromsvätskan hade tagit slut. Förmodar att du inte fyller på bromsvätska varja dag? :-)

Pär Hylander
Raceputte

#6 Post by Pär Hylander »

newkie wrote:Helt sant, jag fyller inte på bromsvätska varje dag...bilen drar överhuvetaget ingen bromsvätska alls(vad jag vet), sitter det ens någon bromsservo i Porsche 924 turbo från 81?
Stor svart rund grunka på torpedväggen på vänster sida i motorutrymmet är bromsservot. Det är väl den näst största grunkan efter själva motorn... :wink:
Pär Hylander

Mr Z
Carrera-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Re: Dementera tack!

#7 Post by Mr Z »

newkie wrote:Jag håller på att fixa med bilen och tror att jag kanske har ett problem med en topplockspackning. Min far har talat med folk på BT (Bolnäs Truck), dessa kan utan tvekan anses vara experter på motorer då de skruvar i motorer hela dagarna. Dom ska tydligen har sagt att ett tecken på vit rök i avgaserna även skulle kunna tyda på att bromsvätska letat sig in motorn, kan den ens göra det? bilen är en 931, av 1981 års model.
Det är ju inte det första man tänker på när man ser vit rök iaf.... :roll:
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

Tord
Turbo-Poster

#8 Post by Tord »

newkie wrote:Helt sant, jag fyller inte på bromsvätska varje dag...bilen drar överhuvetaget ingen bromsvätska alls(vad jag vet), sitter det ens någon bromsservo i Porsche 924 turbo från 81?
För att göra det lite enkelt för dig :

1) Åk till närmsta mack/verkstad och be om att få låna deras co mätare och stoppa ner sonden i expansionskärlet , om du får registrering där så har du avgaser i kylvätskan = byte av topplockspackning (och kanske topp om den spruckit)
2) lite mer komplicerat är att (på grund av att ni måste vara 2 man) ta kompprov!

Jag förutsätter att du kollat oljan? Har du vit gegga på stickan? Om du har lite vit gegga i påfyllningslocket behöver det inte betyda något för det beror oftast på kondens blandat med olja.
Tar bilen kylvätska? När upptäcker du att det ryker vitt? Ryker det vitt hela tiden? Har bilen stått länge när detta uppträder? Går bilen dåligt? Är den svårstartad när den är varm? Hur ser stiften ut, rost, gula,vita,svarta,geggiga???

Frejkan
Carrera-Poster

#9 Post by Frejkan »

Vit rök = ny påve vald, eller topplockspackningen åt fanders :wink: När jag drabbades av det senare så var ett tecken förutom den vita röken att mycket vätska trycktes ut ur kylaren.
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

Pär Hylander
Raceputte

#11 Post by Pär Hylander »

newkie wrote: Behöver troligen ställa tändningen på den, men hur gör man det? jag har prylar för det.
Koppla din stroboskoplampa över tändkabeln som går till 1:an cylinder (närmast fronten) Ha motorn igång och stå på bilens vänstra sida och lys med stroboskoplampan ner mellan motor och torped, då ser man uttaget i kopplingskåpan och svänghjulets inställning

Lossa lite på M8 muttern som håller fördelaren, så att fördelaren går att vrida på

Kommer inte ihåg värdena med säkerhet, men har för mig 25° vid 2500 rpm, kommer dock inte ihåg om det är inkopplad eller bortkopplade vacumslangar....
Pär Hylander

Mikael Evertsen
S-Poster
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979

#15 Post by Mikael Evertsen »

Pär Hylander wrote:Kommer inte ihåg värdena med säkerhet, men har för mig 25° vid 2500 rpm, kommer dock inte ihåg om det är inkopplad eller bortkopplade vacumslangar....
På min 931 -79 är det 2000varv, med bortkopplad vacumslang.
Jag vrider medurs för senare tändning.

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

Post Reply