De måste menat kylvätska.newkie wrote:Jag håller på att fixa med bilen och tror att jag kanske har ett problem med en topplockspackning. Min far har talat med folk på BT (Bolnäs Truck), dessa kan utan tvekan anses vara experter på motorer då de skruvar i motorer hela dagarna. Dom ska tydligen har sagt att ett tecken på vit rök i avgaserna även skulle kunna tyda på att bromsvätska letat sig in motorn, kan den ens göra det? bilen är en 931, av 1981 års model.
Dementera tack!
- sweanders
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Re: Dementera tack!
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Peter Olesen
- S-Poster
-
- Turbo-Poster
På bilar där huvudbromscylindern sitter monterad på servopottan kan det faktiskt hända att det sugs in bromsvätska i motorn. Detta sker när bakre packningen i huvudcylindern börjar läcka och det rinner in bromsvätska i servopottan som tar sitt vacuum från insuget. Skulle dock vilja säga att om bilen ryker vitt av detta så hade du nog märkt av det långt innan för du hade inte haft några bromsar kvar pga att bromsvätskan hade tagit slut. Förmodar att du inte fyller på bromsvätska varja dag? 

- Pär Hylander
- Raceputte
Stor svart rund grunka på torpedväggen på vänster sida i motorutrymmet är bromsservot. Det är väl den näst största grunkan efter själva motorn...newkie wrote:Helt sant, jag fyller inte på bromsvätska varje dag...bilen drar överhuvetaget ingen bromsvätska alls(vad jag vet), sitter det ens någon bromsservo i Porsche 924 turbo från 81?

Pär Hylander
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
Re: Dementera tack!
Det är ju inte det första man tänker på när man ser vit rök iaf....newkie wrote:Jag håller på att fixa med bilen och tror att jag kanske har ett problem med en topplockspackning. Min far har talat med folk på BT (Bolnäs Truck), dessa kan utan tvekan anses vara experter på motorer då de skruvar i motorer hela dagarna. Dom ska tydligen har sagt att ett tecken på vit rök i avgaserna även skulle kunna tyda på att bromsvätska letat sig in motorn, kan den ens göra det? bilen är en 931, av 1981 års model.

MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
-
- Turbo-Poster
För att göra det lite enkelt för dig :newkie wrote:Helt sant, jag fyller inte på bromsvätska varje dag...bilen drar överhuvetaget ingen bromsvätska alls(vad jag vet), sitter det ens någon bromsservo i Porsche 924 turbo från 81?
1) Åk till närmsta mack/verkstad och be om att få låna deras co mätare och stoppa ner sonden i expansionskärlet , om du får registrering där så har du avgaser i kylvätskan = byte av topplockspackning (och kanske topp om den spruckit)
2) lite mer komplicerat är att (på grund av att ni måste vara 2 man) ta kompprov!
Jag förutsätter att du kollat oljan? Har du vit gegga på stickan? Om du har lite vit gegga i påfyllningslocket behöver det inte betyda något för det beror oftast på kondens blandat med olja.
Tar bilen kylvätska? När upptäcker du att det ryker vitt? Ryker det vitt hela tiden? Har bilen stått länge när detta uppträder? Går bilen dåligt? Är den svårstartad när den är varm? Hur ser stiften ut, rost, gula,vita,svarta,geggiga???
- Frejkan
- Carrera-Poster
Vit rök = ny påve vald, eller topplockspackningen åt fanders
När jag drabbades av det senare så var ett tecken förutom den vita röken att mycket vätska trycktes ut ur kylaren.

Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86
www.klassiker.nu
www.garaget.org/FredrikNyblad
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86
www.klassiker.nu
www.garaget.org/FredrikNyblad
- Pär Hylander
- Raceputte
Koppla din stroboskoplampa över tändkabeln som går till 1:an cylinder (närmast fronten) Ha motorn igång och stå på bilens vänstra sida och lys med stroboskoplampan ner mellan motor och torped, då ser man uttaget i kopplingskåpan och svänghjulets inställningnewkie wrote: Behöver troligen ställa tändningen på den, men hur gör man det? jag har prylar för det.
Lossa lite på M8 muttern som håller fördelaren, så att fördelaren går att vrida på
Kommer inte ihåg värdena med säkerhet, men har för mig 25° vid 2500 rpm, kommer dock inte ihåg om det är inkopplad eller bortkopplade vacumslangar....
Pär Hylander
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
På min 931 -79 är det 2000varv, med bortkopplad vacumslang.Pär Hylander wrote:Kommer inte ihåg värdena med säkerhet, men har för mig 25° vid 2500 rpm, kommer dock inte ihåg om det är inkopplad eller bortkopplade vacumslangar....
Jag vrider medurs för senare tändning.
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.