Page 1 of 1

Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2012-10-19 14:25:34
by mystiska
Hej Alla!

Började med att i bilen (944 -83) i somras fick ett intermittent startproblem som yttrar sig i att om man vred om nyckeln för att starta så gick bara bränslepumpen igång. Inget klickande från startmotorn, all annan el fungerar som den skall. Avhjälptes genom att hissa upp bilen och knacka på startmotor/solenoiden.
Bilen går i detta läge utmärkt att putta igång, startar snällt då.

Med tiden hände detta oftare och igår byttes solenoiden till en ny, bilen startade på första försöket och 3 ggr till. När jag skulle ta bilen i morse, samma fel, bränslepumpen går igång men inte ett ljud från startmotorn.

De gånger startmotorn faktiskt går så startar den snabbt och fint.

Började felsökning efter lunch idag, tog loss rattlåset och fick ut tändningsbrytaren, den såg allmänt sunkig ut så en bättre beg men fungerande efter vad jag kunnat mäta upp införskaffades.
Nu går dock inte ens bränslepumpen oavsett om jag använder gamla eller "nya" brytaren efter att jag varit i sladdarna och rotat.
Har inte provat att putta igång bilen i detta läge.

Bilen har ett gammalt Ariane (???) larm monterat och ett satans ormbo under instrumentpanelen med sladdar kopplat hit och dit.
Vad göra?? Ge mig tips och glada pårop!
Bilder på sladdhärva skall ordnas, koppla förbi/ur larmet?

Hur kopplar jag lättast för att testa de olika funktionerna som bränslepump och startmotor separat från larmet?

Fråga två
Någon i Malmö/Lund/närheten som har en bogserögla till ovan bil att låna ut, bilen står just nu på en uteparkering och skulle om jag inte får rätt på detta innan 31/10 behöva bogseras ~1km till mitt innegarage. Min bogserögla är ganska borta, har inte lyckats hitta den :(
Såg att det fanns 2 olika storlekar på gängan till öglan, gängornas toppar på "hylsan" i bilen mäter någonstans 16-17mm.

Re: Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2012-10-19 14:30:51
by emm
Jag har en till en 944 turbo som du kan få låna, vet inte om den passar... vill dock poängtera att jag väldigt gärna vill få tillbaka den =)

Re: Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2012-10-19 15:48:20
by Lilja
Passar inte, Gen 1 av 944an och Gen 2 så att säga är olika gängor. Jag har också till Turbo/S2 men passar ej på min 85A.
Jag hade gärna kommit och hjälpt en 944 broder om jag hade haft en ögla :!:

Re: Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2012-10-19 15:57:07
by mystiska
Trist, men tack ändå!
Kan du bekräfta om det är 20(mm)x8tpi på Gen 1/tidiga och 15x8tpi på Gen 2/sena?
Dvs stor gänga/skruv på tidiga och liten gänga/skruv på sena?
I värsta fall får jag putta bilen till garaget, nerförsbacke nästan hela vägen :)

Re: Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2012-10-19 22:37:30
by taxiande
Köp en ny tändplatta och uteslut det problemet.
Om jag fattat det rätt så är det samma som till en golf 1:a.
85:- på skruvat.se. När du uteslutit tändplattan så börja leta glapp
Där larmet är installerat, typ strömtjuvar, dåliga anslutningar...
,

Re: Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2012-10-20 09:37:53
by Freddie_81
Man kan ju hoppas att de är samma enkla problem jag hade på min 944:a 83:a jag hade förr. Visade sig vara den stora runda kontakten ovanför bromsservot i motorutrymmet som var dålig kontakt i. Kika på den och gör rent. De var precis samma symton. Fungerade till och från.
Mvh Fredde

Re: Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2012-10-21 11:30:32
by mystiska
Freddie_81, någon rund kontakt ovanför bromsservot hittade jag inte, däremot 2st fyrkantiga, de var skitiga men rengöring hjälpte inte.

Däremot så går bränslepumpen nu, hittade en kallödning på grova rödsvarta kabeln som går från tändningslåset, skarven var helt av när jag fick av eltejpen. Dags att fixa gaslödkolv, har inte tillgång till el där bilen står parkerad nu.
Startmotorn går fortfarande inte.

Re: Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2012-10-24 08:12:51
by mystiska
Ytterligare felsökning gjord, vet inte om jag närmar mig en lösning eller lurar mig själv.

Lägger jag 12v direkt från batteriet på polen där kabeln från tändningslåset går in så går startmotorn som en klocka.

Provade därför att koppla in en temporär startknapp med 12v matning upp till en brytare i kupen och ner till startmotorn. Fungerade perfekt igår kväll, i morse startade bilen med nyckeln, körde en bit stängde av motorn.
Startade inte, bränslepumpen går, ingen startmotor oavsett om jag använder nyckeln eller startknappen.

Startkablar direkt från batteriet till rätt pol på solenoiden så startar den.

Använde med flit/lathet ganska tunn (1.5mm2) kabel till startknappen (16A 12V) då jag mätte upp en strömförbrukning på ungefär 3.5A för att aktivera solenoiden.

Min teori är kortslutning någonstans i kablaget från tändningslåset till solenoiden. Trolig anledning att det inte fungerade med startknappen och dess tunna kablar att en kortslutning gör att spänningsfallet blir för högt? Låter det troligt eller är jag helt ute och cyklar?
Bara att börja byta kablar/kontakter då?

Re: Intermittent/permanent startproblem

Posted: 2013-02-17 10:46:37
by Tomcat1
Hur har det gått för dig då med kabelhärvan.

Det här låter som mitt problem. När min kärra ej har startat så har jag tafsat lite lätt underifrån på kabelhärvan så har den sedan startat men nu dock fungerar inte det knepet längre.

-Börjar bli putt snart