Intermittent/permanent startproblem
Posted: 2012-10-19 14:25:34
Hej Alla!
Började med att i bilen (944 -83) i somras fick ett intermittent startproblem som yttrar sig i att om man vred om nyckeln för att starta så gick bara bränslepumpen igång. Inget klickande från startmotorn, all annan el fungerar som den skall. Avhjälptes genom att hissa upp bilen och knacka på startmotor/solenoiden.
Bilen går i detta läge utmärkt att putta igång, startar snällt då.
Med tiden hände detta oftare och igår byttes solenoiden till en ny, bilen startade på första försöket och 3 ggr till. När jag skulle ta bilen i morse, samma fel, bränslepumpen går igång men inte ett ljud från startmotorn.
De gånger startmotorn faktiskt går så startar den snabbt och fint.
Började felsökning efter lunch idag, tog loss rattlåset och fick ut tändningsbrytaren, den såg allmänt sunkig ut så en bättre beg men fungerande efter vad jag kunnat mäta upp införskaffades.
Nu går dock inte ens bränslepumpen oavsett om jag använder gamla eller "nya" brytaren efter att jag varit i sladdarna och rotat.
Har inte provat att putta igång bilen i detta läge.
Bilen har ett gammalt Ariane (???) larm monterat och ett satans ormbo under instrumentpanelen med sladdar kopplat hit och dit.
Vad göra?? Ge mig tips och glada pårop!
Bilder på sladdhärva skall ordnas, koppla förbi/ur larmet?
Hur kopplar jag lättast för att testa de olika funktionerna som bränslepump och startmotor separat från larmet?
Fråga två
Någon i Malmö/Lund/närheten som har en bogserögla till ovan bil att låna ut, bilen står just nu på en uteparkering och skulle om jag inte får rätt på detta innan 31/10 behöva bogseras ~1km till mitt innegarage. Min bogserögla är ganska borta, har inte lyckats hitta den
Såg att det fanns 2 olika storlekar på gängan till öglan, gängornas toppar på "hylsan" i bilen mäter någonstans 16-17mm.
Började med att i bilen (944 -83) i somras fick ett intermittent startproblem som yttrar sig i att om man vred om nyckeln för att starta så gick bara bränslepumpen igång. Inget klickande från startmotorn, all annan el fungerar som den skall. Avhjälptes genom att hissa upp bilen och knacka på startmotor/solenoiden.
Bilen går i detta läge utmärkt att putta igång, startar snällt då.
Med tiden hände detta oftare och igår byttes solenoiden till en ny, bilen startade på första försöket och 3 ggr till. När jag skulle ta bilen i morse, samma fel, bränslepumpen går igång men inte ett ljud från startmotorn.
De gånger startmotorn faktiskt går så startar den snabbt och fint.
Började felsökning efter lunch idag, tog loss rattlåset och fick ut tändningsbrytaren, den såg allmänt sunkig ut så en bättre beg men fungerande efter vad jag kunnat mäta upp införskaffades.
Nu går dock inte ens bränslepumpen oavsett om jag använder gamla eller "nya" brytaren efter att jag varit i sladdarna och rotat.
Har inte provat att putta igång bilen i detta läge.
Bilen har ett gammalt Ariane (???) larm monterat och ett satans ormbo under instrumentpanelen med sladdar kopplat hit och dit.
Vad göra?? Ge mig tips och glada pårop!
Bilder på sladdhärva skall ordnas, koppla förbi/ur larmet?
Hur kopplar jag lättast för att testa de olika funktionerna som bränslepump och startmotor separat från larmet?
Fråga två
Någon i Malmö/Lund/närheten som har en bogserögla till ovan bil att låna ut, bilen står just nu på en uteparkering och skulle om jag inte får rätt på detta innan 31/10 behöva bogseras ~1km till mitt innegarage. Min bogserögla är ganska borta, har inte lyckats hitta den

Såg att det fanns 2 olika storlekar på gängan till öglan, gängornas toppar på "hylsan" i bilen mäter någonstans 16-17mm.