Page 1 of 1
Balansaxlar vs hk/Nm
Posted: 2012-10-12 21:10:54
by toyrace
Ämnet har diskuterats tidigare så jag passade på att få svart på vitt när räsern var på bromsning igår.
Det visade sig när vi klippt av balansremmen blev resultatet plus 4hk och 5nm vrid på toppeffekten vid ca 5700rpm. Största vinsten var vridet vid 3400-3800rpm som då blev ca 10nm bättre.
Alltså måttlig vinst vs vibrationsrisk.
/ Stig
Re: Balansaxlar vs hk/Nm
Posted: 2012-10-12 22:29:02
by Erol
Kul att se, då detta diskuterats så många gånger förr.
Vad är det mätt på för bil? och hur mycket effekt pratar vi om totalt?
/ Erol
Re: Balansaxlar vs hk/Nm
Posted: 2012-10-13 07:40:10
by Nahpets
Trevligt initiativ !!

Re: Balansaxlar vs hk/Nm
Posted: 2012-10-13 10:08:20
by Mattias 924
Men det måste ju ändå vara det i särklass billigaste sättet att få fem hästar mer vid 3600 varv.
Intressant också att effektförlusten blev lägre på högre varv.
Re: Balansaxlar vs hk/Nm
Posted: 2012-10-13 10:43:23
by toyrace
Oooops, glömde visst nämna bilmodell: 944s2.
/ Stig
Re: Balansaxlar vs hk/Nm
Posted: 2012-10-13 18:38:47
by J.J
Och i bänkning kör man ju på hög växel, på lägre växlar borde effektvinsten på hjulen vara mer när motorn accelerar snabbare.
Re: Balansaxlar vs hk/Nm
Posted: 2012-10-13 19:37:18
by toyrace
J.J wrote:Och i bänkning kör man ju på hög växel, på lägre växlar borde effektvinsten på hjulen vara mer när motorn accelerar snabbare.
Tja, lite kvickare respons blir det väl.
/ Stig
Re: Balansaxlar vs hk/Nm
Posted: 2012-10-23 17:06:57
by JohnC
Mkt intressant information och kul att någon faktiskt mätt och konstaterat istället för att bara tro. Jag har kört hela säsongen i PCSR utan balansaxlar i min 944 S2 inget har hittils skakat bort. Kritiskt är på tomgång kring 900 rpm och någonstans vid 3000 rpm som jag har förstått det. Tomgång upplever jag självklart hela tiden. Funderar dock på att justera tomgången till 1100 rpm eller något lägre för att undvika att hela instrumentpanelen skakar bort.
