Vad säger den samlade expertisen om följande.
Förutsättningarna: 944S2 -90 med originallarm och (troligtvis) någon form av Bosch Imobiliser (liten dekal på sidorutorna säger så i alla fall).
Jag låste upp förardörren med nyckel, som vanligt, hoppade in och försökte starta motorn, då gick larmet!
Hoppade ut och satte nyckeln i dörrlåset, låste och låste upp, larmet slutar tjuta.
Bilen är nu åter igen avlarmad, låsknappen blinkar inte...
Hoppar in och försöker starta, samma sak igen, larmet går.
Vad jag än tog mig för, öppnade motorhuven eller bakluckan, larmade bilen trotts att den är till synes avlarmad, d.v.s. igen blinkande låsknapp.
Har provat att gå in genom passagerardörren, men symptomen är densamma...
Tillägas kan att jag aldrig har haft problem med larmet innan samt att imobilizern slår till eftersom bilen inte startar när larmet tjuter...
MVH
Kristian
Kan inte larma av, fast ändå...!?
-
- S-Poster
- Posts: 102
- Joined: 2009-09-23 13:16:11
- Bilmodell: Porsche 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Vellinge
- Contact:
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Kan inte larma av, fast ändå...!?
Min gamla 944s2 gjorde liknande, fast där kunde jag gå in i bilen och den drog först igång larmet när man vred om tändningen.
Det var larmdelen av dörrlåset som ibland trilskades så jag tog för vana att alltid låsa upp-låsa-låsa upp och noga kika på larmindikeringen. Efter att den larmade 0615 med alla griniga pensionärer sovandes ikring så kopplade jag bort larmtutan under något års tid för att slippa väcka hela grannskapet om det skulle hända. Men givetvis hände det aldrig efter det igen.
Var inte heller för snabb med att rycka upp dörrar etc utan låt nyckeln gå hela vägen till sina extremlägen innan du öppnar dörrarna. Imobilizern har jag för mig släpper efter ett par minuter av korrekt avlarmad bil.
Mvh Pontus
Det var larmdelen av dörrlåset som ibland trilskades så jag tog för vana att alltid låsa upp-låsa-låsa upp och noga kika på larmindikeringen. Efter att den larmade 0615 med alla griniga pensionärer sovandes ikring så kopplade jag bort larmtutan under något års tid för att slippa väcka hela grannskapet om det skulle hända. Men givetvis hände det aldrig efter det igen.
Var inte heller för snabb med att rycka upp dörrar etc utan låt nyckeln gå hela vägen till sina extremlägen innan du öppnar dörrarna. Imobilizern har jag för mig släpper efter ett par minuter av korrekt avlarmad bil.
Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
-
- S-Poster
- Posts: 102
- Joined: 2009-09-23 13:16:11
- Bilmodell: Porsche 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Vellinge
- Contact:
Re: Kan inte larma av, fast ändå...!?
Bilelektronik är djävulens verk
Ägnade nästan hela söndagen åt att leta fel, sådant renderade inga pluspoäng hos familjen...
Började med att plockade ner vänster dörrsida och hoppades på något glappkontakt, eller liknande...
Gav inget mer än att det visade sig att någon hade najat fast microswitchen till centrallåset, vid låskolven, för att dom ordinarie fästhakarna saknades. Nu blev det till att beställa en ny switch från PCS. Dessa små underverk är för övrigt gjorda av guld och kostar nästan som en hel tank soppa...
Tux, den där larmdelen i dörren du skriver om vet jag inte riktigt vilken du menar? Kan det vara styrenheten till blinkdioden i låsknappen kanske. I så fall tror jag inte den gör mer än just styr blinket...
Efter en massa svordommar fick jag fram styrenhet till larmet och började kontrollmäta enl. sida 90-19 i en Workshop Manual för 944'or. Där står att man på pinne 87a skall mäta "Battery voltage with ignition switched on". Det gjorde den inte, bara sisådär 0,4V, kanske!! Så fort jag jag slog på tändningen gick larmet. Men faan den som ger sig. När jag låste upp bilen såg jag att pinne 87a gav 12V precis när centrallåset aktiverades. Hmm, provade att hålla dörrnyckel vriden mot "öppen" (12V kontinuerligt) samtidigt som jag försökte starta bilen. Tada, funkade lysande. Efter som jag inte har tillräckligt långa armar för att både låsa upp dörren samtidigt som jag startar bilen fick frun rycka in och agera dörrupplåsare. Till och med hon blev imponerade när bilen startade, kanske inte av mig, men av att larmet inte gick...
Konklusionen av detta är, tror jag, att styrenheten till larmet är sönder...
På kontaktdonet i bilen står att det endast får kopplas till styrenheter med blått kontaktdon. Mitt har det, är tillverak av Hella och har artikelnummer 928.637.104.03 RDW
Så, vem har nu ett sådant att sälja till mig för en billig penning
...ja just det. Det förbannade kontaktstycket satt så j..a hårt fast att jag lyckades bryta sönder mönsterkortet när jag skulle jacka ur enheten...
Kristian

Ägnade nästan hela söndagen åt att leta fel, sådant renderade inga pluspoäng hos familjen...
Började med att plockade ner vänster dörrsida och hoppades på något glappkontakt, eller liknande...
Gav inget mer än att det visade sig att någon hade najat fast microswitchen till centrallåset, vid låskolven, för att dom ordinarie fästhakarna saknades. Nu blev det till att beställa en ny switch från PCS. Dessa små underverk är för övrigt gjorda av guld och kostar nästan som en hel tank soppa...

Tux, den där larmdelen i dörren du skriver om vet jag inte riktigt vilken du menar? Kan det vara styrenheten till blinkdioden i låsknappen kanske. I så fall tror jag inte den gör mer än just styr blinket...
Efter en massa svordommar fick jag fram styrenhet till larmet och började kontrollmäta enl. sida 90-19 i en Workshop Manual för 944'or. Där står att man på pinne 87a skall mäta "Battery voltage with ignition switched on". Det gjorde den inte, bara sisådär 0,4V, kanske!! Så fort jag jag slog på tändningen gick larmet. Men faan den som ger sig. När jag låste upp bilen såg jag att pinne 87a gav 12V precis när centrallåset aktiverades. Hmm, provade att hålla dörrnyckel vriden mot "öppen" (12V kontinuerligt) samtidigt som jag försökte starta bilen. Tada, funkade lysande. Efter som jag inte har tillräckligt långa armar för att både låsa upp dörren samtidigt som jag startar bilen fick frun rycka in och agera dörrupplåsare. Till och med hon blev imponerade när bilen startade, kanske inte av mig, men av att larmet inte gick...

Konklusionen av detta är, tror jag, att styrenheten till larmet är sönder...
På kontaktdonet i bilen står att det endast får kopplas till styrenheter med blått kontaktdon. Mitt har det, är tillverak av Hella och har artikelnummer 928.637.104.03 RDW
Så, vem har nu ett sådant att sälja till mig för en billig penning

...ja just det. Det förbannade kontaktstycket satt så j..a hårt fast att jag lyckades bryta sönder mönsterkortet när jag skulle jacka ur enheten...
Kristian
Who is online
Users browsing this forum: No registered users