Page 1 of 1
S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-09-28 07:23:41
by KarlssonJ
En fråga till er som har koll.
Har haft en lite tanke på att byta ut motorn i min 944 2,5L sugis -83 imot något lite vassare.
Har någon erfarenhet av byte till S2 motorn?
Enkelt?
Något specielt som behöver modifieras?
Något jag ska tänka på?
Vilken växellåda?
mvh
Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-09-28 11:10:46
by Erol
Hör med FSN, här på forumet, har för mig att han hade en S2 maskin i sin rejsbil.
Kolla hans biltrådar:
forum/viewtopic.php?t=2185" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nått att tänka på, det kommer bli dyrare än att sälja den bil du har och köpa en S2:a...
/ Erol
Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-09-28 13:11:12
by patand
Erol wrote:Hör med FSN, här på forumet, har för mig att han hade en S2 maskin i sin rejsbil.l
Att notera är ju att FSNs bil är en 924S i grunden. Men det borde iof inte vara någon större skillnade mot att byta till en S2 maskin i en tidig 944.

Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-09-28 18:28:31
by KarlssonJ
Min bil har fullbur, lättad till 930kg, vagnbok, bättre väghållning mm.
Den är ganska påkostad av tidigare ägare, men det som saknas är som sagt lite klös.
Sv: Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-09-28 18:50:34
by Erol
KarlssonJ wrote:Min bil har fullbur, lättad till 930kg, vagnbok, bättre väghållning mm.
Den är ganska påkostad av tidigare ägare, men det som saknas är som sagt lite klös.
Då förstår jag... Men det jag menar är att man får ofta ge runt 25.000:- för en komplett S2 motor + ombyggnadskostnader. Behövs motorn gås igenom får man räkna på ca. 15.000:- bara för lager, ringar, packningar m.m. Är det en renodlad racebil som inte körs på gata så kanske en motor av annat fabrikat kan vara mer "bang for the buck"
/ Erol
Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-09-30 16:35:05
by FSN
Stämmer att jag hade en S2 motor i bilen. Har gått från original 924S (dvs 944 N/A) till 944S vidare till 944S2 ochnu slutligen 968 spis.
Klart att man får mer för pengarna om man trycker dit tex en Volvo motor, man får dock inte köra med Porsche racing och det är helt säkert mycket mer jobb.
Det var några år sen så med risk för att det är nåt sakfel:
S2 motorn är mekaniskt bolt on förutom mot avgasystemet som inte stämmer helt. Motorfäste, transaxel passar. Blir en del pillande med det elektriska men det är generellt inget svårt, elschema finns tillgängliga på nätet. Man behöver en S2 box och cable harness på motorsidan. Sen är det lite pill att hitta rätt med kablarna inne i bilen för varvräknare mm men allt finns där och är relativt logiskt även för en "mekanist". Finns dock dom som misslyckats kapitalt. Min far sålde en 944S motor till "snigeln i Lomma" som lyfte i den i sin N/A men han fick aldrig igång den, han sålde den vidare (eller om han sålde hela bilen) och dom nya ägarna fick igång den utan problem.
Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-10-03 07:40:27
by KarlssonJ
Tack för bra info, tror att det blir att leta på en s2 motor.
Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-10-03 16:17:01
by FSN
KarlssonJ wrote:Tack för bra info, tror att det blir att leta på en s2 motor.
Står en till salu i min fars garage.
Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-10-05 18:10:49
by KarlssonJ
Okej, finns den på någon annons?
Vad är det som ingår?
Berätta lite om den.
Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-10-05 22:45:40
by PeppeF
Finns även en på Blocket...
http://www.blocket.se/sodermanland/Pors ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: S2 motor i 944 -83
Posted: 2012-10-13 15:20:38
by FSN
KarlssonJ wrote:Okej, finns den på någon annons?
Vad är det som ingår?
Berätta lite om den.
Har inte så mycket info. Motorn är från en S2 cab -91 som enligt säljarens uppgifter hade rullat 15000mil då vi köpte den. Vi bytte remmar, glidplast och kedja och körde med den, fungerade bra. Har bara kört bana och nån enstaka gång till och från bana. Den har i vår ägo inte rullat många mil (gissar på 3-500mil). Surplade om jag inte minns fel lite olja vid bankörning (ingen oljeförbrukning vid landsvägskörning). Inga "raceanpassningar" på motorn (inget bafflat tråg, bortplockade balansaxlar mm) utan helt original.
Koppling, sprängkåpa, box och komplett kabelhärva, grenrör, komplett insug. Ingen generator och jag är inte helt säker på att det finns startmotor till den (generator och startmotor borde rimligtvis vara carry over från gamla motorn).