Page 1 of 1
Slut koppling?
Posted: 2012-09-19 21:36:06
by Zep-924S
Börjar frukta att kopplingen e på väg att ge upp

Idag luktade det konstigt efter att jag kört. Kände det egentligen varje gång jag steg ur bilen även utan att jag kört särskilt hårt. En lite egensinnigt frän, bränd doft liksom. Men har jag i femman och varvar upp motorn med kopplingen inne och sen snabbt släpper upp så greppar den riktigt bra. Brukar inte en dålig koppling annars slira när man gör så?
Vad ligger kopplingar på annars och räcker det att byta kopplingsskivan eller borde man satsa på ett kit? Billigaste kiten hittade jag på frazerparts.com. Har någon här på forumet någon erfarenhet av den firman?
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-19 21:54:24
by [Bobo]
Jag tycker att lukten från bromsar och koppling luktar liknande...
Kolla så du inte har någon broms som ligger an.. Man kan ju alltid hoppas!
Bobo
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-20 07:53:26
by Zep-924S
Jo det är lite liknande doft men samtidigt är det en nyans i doften som inte liknar bromsarnas. Det uppstod också efter att jag driftat lite på våt asfalt i både ettan och tvåan så jag tror nog jag vet vartåt det lutar...
[Bobo] wrote:Jag tycker att lukten från bromsar och koppling luktar liknande...
Kolla så du inte har någon broms som ligger an.. Man kan ju alltid hoppas!
Bobo
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-20 08:01:25
by patand
Om kopplingen tar bra så är den ju inte slut... att det luktar kan kanske ha att göra med lite misshandel. Men då bör lukten gå över efter ett tag.
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-20 10:54:13
by Zep-924S
Vid start på ettan så greppar den fint men det har varit några gånger som jag har funderat om det kan vara lite slir vid 4000-5000 varv när motorn drar som bäst. Det är som om motorn tappar lite, lite effekt och jag tror faktiskt inte att det är från motorn. Det är så lite så jag blir osäker. Vad gäller lukten så kände jag den nästan varje gång jag steg ur bilen även när jag kört helt normalt. Det är väl bara att köra tills jag verkligen vet att det är kopplingen.
Är det annars dumsnålt att bara satsa på byte av kopplingsskivan. Visst är det någon gummidel/puck??? som också borde bytas while you´re in there...
patand wrote:Om kopplingen tar bra så är den ju inte slut... att det luktar kan kanske ha att göra med lite misshandel. Men då bör lukten gå över efter ett tag.
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-20 11:23:28
by [Bobo]
Zep-924S wrote:Vid start på ettan så greppar den fint men det har varit några gånger som jag har funderat om det kan vara lite slir vid 4000-5000 varv när motorn drar som bäst. Det är som om motorn tappar lite, lite effekt och jag tror faktiskt inte att det är från motorn. Det är så lite så jag blir osäker. Vad gäller lukten så kände jag den nästan varje gång jag steg ur bilen även när jag kört helt normalt. Det är väl bara att köra tills jag verkligen vet att det är kopplingen.
Är det annars dumsnålt att bara satsa på byte av kopplingsskivan. Visst är det någon gummidel/puck??? som också borde bytas while you´re in there...
patand wrote:Om kopplingen tar bra så är den ju inte slut... att det luktar kan kanske ha att göra med lite misshandel. Men då bör lukten gå över efter ett tag.
Man brukar väl byta så mycket man kan (eller anser sig ha råd med) när man väl är där och gräver...
Ryckutjämnaren (gummipucken) skulle jag defenitivt byta mot en modernare variant och jag tror inte att jag skulle chansa på att allt annat överlever den nya kopplingens livslängd.
Har dock aldrig utfört operationen själv, så jag kanske är ute och cyklar, men det känns som ett tillräckligt bökigt projekt för att jag skulle byta ut alla slitdelar (som är ekonomiskt försvarbart) om jag ändå hade plockat isär allt...
Lite som att bara byta en av fyra grenrörspackningar annars kan jag tycka...
Bobo
Bobo
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-20 23:39:47
by Erol
Jag har en fräsch, men begagnad lamell till salu för en rimlig peng, hojta till om det är intressant.
Mvh Erol
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-21 07:54:53
by Geson
Du märker att kopplingen är slut genom att axa på 2:an eller 3:an och jämföra varvmätaren med hastighetsmätaren. Går varvräknaren upp utan motsvarande hastighetsökning så är kopplingen slut. Man brukar märka en viss fördröjning, dvs varvräknaren går först upp för att sedan falla tillbaka. Det kan dock vara svårt att märka när den börjar bli lite sliten men det blir snabbt succesivt sämre.
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-21 09:25:32
by Zep-924S
Tack Erol för erbjudandet. Skulle jag bara behöva en lamell så tror jag jag skulle ta den men om jag i alla fall köper ett helt kit(vilket jag antagligen gör) så tycker jag det är bäst att få allt nytt på samma gång.
Blir nog bara att köra nu så antar jag att kopplingen snart kommer att visa i vilket skick den är

.
Re: Slut koppling?
Posted: 2012-09-22 08:39:37
by FSN
Zep-924S wrote:Vid start på ettan så greppar den fint men det har varit några gånger som jag har funderat om det kan vara lite slir vid 4000-5000 varv när motorn drar som bäst. Det är som om motorn tappar lite, lite effekt och jag tror faktiskt inte att det är från motorn. Det är så lite så jag blir osäker. Vad gäller lukten så kände jag den nästan varje gång jag steg ur bilen även när jag kört helt normalt. Det är väl bara att köra tills jag verkligen vet att det är kopplingen.
Är det annars dumsnålt att bara satsa på byte av kopplingsskivan. Visst är det någon gummidel/puck??? som också borde bytas while you´re in there...
patand wrote:Om kopplingen tar bra så är den ju inte slut... att det luktar kan kanske ha att göra med lite misshandel. Men då bör lukten gå över efter ett tag.
Ryckutjämnargummit sitter liksom fast i lamellen så det följer med hur man än gör. Men med tanke på arbetsinsatsen så hade jag nog petat i en med fjädrar (tex Sachs eller den andra varianten med fjädrar Utzon.se säljer) istället för det känsliga gummiklumpen. Sen kanske urtrampnings när man ändå har skiten nere? Gör man inte jobbet själv så är tyvärr delarna en ganska liten del av vad det kostar.