Page 1 of 2
motortrimmare sökes
Posted: 2012-09-05 21:02:56
by J.J
Håller på att bygga en 2,7 eller 3L 8v sugmotor och behöver hjälp att hitta nån som kan porta toppen, ta fram lämplig kamaxel samt räkna ut insug och grenrörs dimensioner.
Enem ligger nära och bra till, vad tror ni om dom? Eller vad finns det för andra motorgurus i landet?
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-09-05 23:32:49
by Erol
Tom`s Motor i Eskilstuna är grymt duktig på att porta 944-toppar. Han kan även beräkna insug och grenrör.
Han bygger i huvudsak speedwaymotorer, åt flera av elitförarna, men även rallymotorer och till vanliga
"svensson-trimmare", jag vet att han bland annat har gjort ett antal 944 motorer.
Tyvärr kör han lite på halvfart nu för tiden och kan vara svår att få tag på.
Prova att ringa honom på: 073-3128383
Mvh Jon
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-09-06 12:59:46
by Pehr Johnsson
Varför inte bygga med 16v topp?
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-09-06 18:14:19
by J.J
Tack Jon! Skall försöka få tag på honom.
Värför inte 16v? jaa... jag tror att den effekten jag får med masserad 2.7L 8v topp räcker gott och väl till min 1000kg bil, och sen vill jag inte byta motor till varje besiktning.
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-09-06 23:14:41
by Erol
Pehr Johnsson wrote:Varför inte bygga med 16v topp?
Kostnad...
De är varken billiga eller lätta att få tag på å sen kostar de dubbelt så
mycket att porta/slipa in ventiler och byta styrningar.
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-09-07 09:06:42
by Bathory
Finns en duktig kille som heter Mike Billet utanför trollhättan.
Har för mig att hans firma heter Racing Green.
Kan kolla upp det om det är intressant.
Sven
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-03 20:50:32
by J.J
Har snackat med några trimmare och alla verkar eniga om att det blir bra mycket billigare att nå mitt resultat med en 16v topp då det behövs bara lägga ner en bråkdel av jobb att uppnå tillräkligt flöde. Så frågan är att vad är det annat än topplocket och veven som skiljer mellan 2,7L och 3l 16v motorerna? Har nämligen en 3L vev på G och kolvar/ stakar blir ju ändå nytt så det spelar ingen roll.
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-04 18:28:26
by gegge
Med tanke på vad en S2/968 kostar är det nog billigare att sälja bilen du har och låta bli att trimma sugmotor. Det blir kostsamt. "Add lightness" som den gode Chapman sade.

Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-04 19:57:42
by J.J
Med tanke på att min bil väger nu under 1000kg och allt annat förutom motorn är nytt ( ny lack, inredning , hjulupphägning) så tror ja inte där är nått bra alternativ att nu köpa en s2/968

som sakt det är bara motorn som fattas nu från min bil från att vara som ny, dessutom kommer den bli mycket snabbare än s2/968 för de finns väl inte allt för många såna som väger 1000kg, och hjulupphängingen e ju same shit på alla så...
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-05 16:38:20
by gegge
Låter som du började i rätt ände om vikten ligger under tonnet. Skoj projekt och jag hoppas verkligen bilen får det motor den förtjänar. En standard 16V borde räcka långt!
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-05 17:49:39
by J.J
Det är lite det som är frågan, jag har en 2.7l motor liggandes och ena alternativet är att bygga om den till 3l 8v och trimma lite eller ska man gå direkt på en 16v. Första alternativet kostar ju en slant men då skulle ju allt bli nytt. Känns som det inte är nån ide att slänga i en slut körd 16v för då måste man renovera iallafall. Det är svårt det här med motorer

men som sakt effekt målet är däromkring vad en 16v lämnar. Borde räcka fint i min lätta bil med bra väghållning.
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-06 00:27:35
by Olof#L
Bara för att krångla till det lite mera så kanske alternativet kan vara och bygga 2.7a 16v och varva den hårdare än den långslagiga 3.0an

Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-06 09:48:30
by gurra
Ska du ha en sugmotor är 16v enda rätta!
Det enkla svaret är att du får mer effekt ur en standard 16v topp än en 8v topp som är påkostad 30000 kr.
Det går att varva en 3.0l över 8000 rpm med rätt grejer så slaget är inte det som sätter stopp.
Ska du åt mycket effekt måste du upp i varv och då måste du ha torrsump.
Lätta kolvar och stakar, solida lyftare, vassa kammar, portad topp, insug med korta runners och separata spjäll, 4-1 grenrör med fin kollektor. Det vore grejer det!
Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-06 20:09:48
by J.J
gurra wrote:Ska du ha en sugmotor är 16v enda rätta!
Det enkla svaret är att du får mer effekt ur en standard 16v topp än en 8v topp som är påkostad 30000 kr.
Det går att varva en 3.0l över 8000 rpm med rätt grejer så slaget är inte det som sätter stopp.
Ska du åt mycket effekt måste du upp i varv och då måste du ha torrsump.
Lätta kolvar och stakar, solida lyftare, vassa kammar, portad topp, insug med korta runners och separata spjäll, 4-1 grenrör med fin kollektor. Det vore grejer det!
Jaa a du! Det kostar inget att drömma =) Men jag är nog inte ute efter något så radikalt, grejerna ska ju hålla att användas också. Så jag tror nog att redline kommer vara vid 7000

Vad är det som skiljer på S2 vs 968 toppen förutom variocam? Går det att köra 968 toppen utan variocam?
Men iallafall har jag så gott som bestämt mig att bottendelen blir
- nyborrat 2.7L block
- 968 vev
- Pauter stakar
- Wössner kolvar
Så blir det väl antagligen bäst att köra med 16V toppen då, man kan väl börja med att hålla den orginal med avstämda insug/grenrör. Så finns det ju potential att trimma mera i framtiden om det behövs

Re: motortrimmare sökes
Posted: 2012-11-06 20:35:12
by gurra
Större ventiler och något större kanaler på 968-toppen. Inga problem att köra utan VarioCam.
Vilken kompression funderar du på?