Page 1 of 1

Den tyska bastun

Posted: 2012-07-26 20:43:44
by Mathias
Måste bara slänga ut frågan, har visserligen haft bilen i snart tio år, men man har väl blivit bortskämd med AC och allt vad det heter i nya bilar. När det är varmt ute, så blir bilfan som en bastu. Spelar ingen roll om man sätter spjället på "kallaste", all luft som kommer ut ur blåsen är ju typ 30 grader varmt. Sjukt enerverande när man pendlar 35 mil till jobbet under sommsrtid. Ska det vara så, eller har nått blivit galet? Hur har ni det, ni som kör utan AC, som jag?

Re: Den tyska bastun

Posted: 2012-07-26 21:01:44
by patand
Friskluftsblåsen skall lämpa in friskluft i bilen.

Kolla om spjället som styr flödet av det varma kylvattnet in till värmeelementet i bilen har hängt sig. Det går i så fall att stänga det för hand i motorutrymmet (sitter mellan motor och torpedvägg monterat direkt på slangen och det går en vajer till det för att stänga/öppna innifrån kupén).

Nu skriver jag iof om hur det ser ut på 924 men eftersom du har en tidig 944a med likadan inredning så antar jag att det funkar likadant. :)

Re: Den tyska bastun

Posted: 2012-07-26 21:23:48
by Mathias
Tack för tipset, ska gå iland imorgon så fort vi kommer till Sverige igen och kolla detta genast.

Re: Den tyska bastun

Posted: 2012-07-26 22:01:30
by patand
Det är ett typfel att den ventilen kärvar, har man riktig otur så går det inte rucka den med direkt handkraft heller. Men oftast så går det att stänga/öppna den med handkraft via motorutrymmet.