Page 1 of 1
Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-12 22:27:40
by Peedster
Hallå,
Så på söndag är första banmötet och körs på Mantorp med PCS.
Har bytt till hårdare fjädrar i veckan och började fundera på hjulvinklar. Nu har jag ställt lite neg camber i fram så de lutar inut upptill och jag ha inte mätt något.
Hur kommer bilen bete sig om bak är helt orörd men jag har skruvat lite i fram?
Vad är Max jag får ut på excentern i fram i camber? Har även ställba topplagring men denna står på mitten.
Skulle vilja pilla i bak också men kommer inte hinna detta. Dels för att slippa däckskav på innerskärm och för att få lite bättre förutsättning på banan?
Vad får man ut Max i bak?
Funderar på n sån digital cambermätare som man sätter på bromsskivan. Nån som ha testat en sån?
Med vänlig hälsning
Peter
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-12 22:38:09
by Lilja
Generellt sett får man mer styrning av mer camber fram, är inte riktigt så enkelt i praktiken men det brukar bli effekten iallafall.
Vid hård kurvtagning så kommer bilens lutning samt tryck på ytterhjulet få hjulet att räta upp sig, så det optimala är att få så mycket camber att hjulet står så rakt som möjligt i kurvan. Men det är ju alltid ett samspel från kurva till kurva och bana till bana. Kör man sen mycket gata så sliter ju däcken ganska snett av att ha "racing-camber" så att säga.
Det enda jag kan tänka mig kommer påverka bakvagnen lär väl isåfall vara mer överstyrning.
Med orginal topplagringar får man ca 3,5 graders negativ camber på max inställning, fick jag iallafall.
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-13 07:36:24
by patand
3-3,5 grader fram med original grejer är max enligt min erfarenhet. Kan skilja sig lite från bil till bil (och från vänster till höger sida... iaf på min bil).
Bak är det nog 2,5-3 grader max. Har ca 2 grader på min bil och jag tror inte det är max.
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-13 09:00:15
by Peedster
Ok tack!
Hur lätt och snabbt kan man justera camber i bak?
Kommer nämligen skruva lite på fjädrarna och måste lossa hjulen då så camberbulten blir helt blottad. Måste jag lossa flera bultar runt omkring när detta görs?
Svingen ska uppåt och är bulten excentrisk så armen rör sig självt?
Vore kul att få lite vinkel för att matcha fram.
Hur viktig är rideheighten och hur görs detta?
/Peter
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-13 11:47:02
by Cédric
Tänk på att även toe ändras när du ändrar camber, både fram och bak. Toe kan göra väldigt stor skillnad på bilbeteende, så att bara ändra ena utan att ha koll på den andra är lite dumt

Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-13 14:16:22
by Peedster
Men vad krångliga ni är!
Och toe i fram ändras med styrleden misstänker jag? Men ändras toe så mycket av camberjusteringen i fram verkligen?
Toe mäter man med snörvarianten och sidorna av fälgkanten och det är väl noll när avståndet är samma vänster och högerkant?
Vad ger dock mest konsekvent ändring?
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-13 15:58:02
by H-O Blom
När det gäller digital mätare för hjulvinklar så har Gloi AB nyligen kommit med en tuff variant.
http://www.gloi.se/GLOI_AB/ALiSENSOR/En ... Wheel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Man behöver dock en Ifån eller Ipad till den.
Jag köpte den första men, jag har haft mycket strul med bilarna så det har inte blivit så mycket testande än.
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-13 22:40:28
by Peedster
Ja den där var tuff! Men dyr...
Blir nog en 300kr digital mätare från ebay.
Körde ikväll och jäklar vad skillnad det var med lite neg camber i fram. Bilen styrde verkligen in väldigt direkt och snabbt. Kunde inte trycka på riktigt för att känna om bakändan blev lätt men testar lite mer imorn.
Har nu även bytt fjädrar till 120/160Nm men tyckte den inte var så himla hård. Skulle vilja att någon erfaren testade bilen för ett utlåtande.
/Peter
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-13 22:59:41
by Maxx
Peedster wrote:Bilen styrde verkligen in väldigt direkt och snabbt.
Kan ju lika väl vara för att toe har förändrats och ger snabbare instyrning.
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-14 10:51:52
by emm
Varför lämnar du inte in den på en ordentlig hjulinställning, det finns ju bra ställen i STH (skanstull?) då får du ju en bra setup och du vet vilka värden du har. Istället för att ställa detta själv och slita upp däck och kanske få lattjolajban balans på bilen...?
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-14 19:06:19
by Peedster
Skulle inte hinna detta i veckan då jag jobbat på den varje ledig stund. Men visst är det klokare att lämna in till kunnigt folk.
Vad kostar en inställning på 944 ungefär?
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-14 21:05:23
by Maxx
Peedster wrote:Skulle inte hinna detta i veckan då jag jobbat på den varje ledig stund. Men visst är det klokare att lämna in till kunnigt folk.
Vad kostar en inställning på 944 ungefär?
Gissar på 1.000–2.000 kr beroende på ställe.
Välj ett ställe som är vana att göra hjulinställningar på Porsche, annars är det inte säkert att de fattar hur de ska göra med bakvagnen eller har rätt verktyg. Har de vana av att ställa in vinklar på 944/968 och banbilar så kan de tipsa om hjulvinklar, något Berras Däck & begagnade bilar inte fattar betydelsen av.
Re: Camber fram men bak standard - Hur beter den sig?
Posted: 2012-07-15 12:19:56
by Cédric
Tror trakterna kring 1500. Jag lämnade in min kärra till skanstulls däck för att göra bakvagnen, jag gav upp med att görat själv för att den var så tråkig att justera in

. Dom löste det galant efter min önskemål. Framvagnen går att justera rätt skapligt själv. Jag bad dom att mäta upp framvagnen för att kunna veta huruvida jag hamnat rätt hemma i garaget, blev faktiskt bra !