Page 1 of 1

Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-08 23:59:31
by Sultanen
Det blir till att ta tag i bilen nu i sommar om man skall behålla den, det jag främst behöver engagera mig i motorrummet känner jag är ett kamremsbyte, vet inte när de byttes senast, misstänker att det gjordes när den ställdes av 7 år innan jag köpte den, dvs, den är antagligen inte bytt på 9 år, men i så fall endast 1500 mil.
Har de gammla rullarna liggandes i en påse som jag fick med när jag köpte bilen, vilket bör betyda att det byttes då.

Vad tror ni jag behöver införskaffa? Aldrig gjort ett kamrems/balansrems-byte tidigare så jag har inte stenkoll på allt det här.

bilen är en 86a och har rullat ca 13-14k mil

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-09 01:03:57
by Lilja
Brukar vara ett kitt man köper med rullar, remmar och vattenpump. Går på runt 5000 spänn från USA. Jag hade gjort det, men jag är ju också känd för att göra mer än man behöver :mrgreen:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-09 06:47:24
by Sultanen
Jag är ju snarare lite det motsatta, bilen är ju inte direkt ny och i toppskick i övrigt, skall försöka få upp skicket rent allmänt nu men då känns inte prioriteringen helrätt att lägga en tredjedel av inköpspriset på vattenpump och rullar om jag nu inte behöver byta det egentligen?

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-09 15:09:46
by Lilja
Sant, men att bara byta remmar t.ex. när du inte vet när remhjulen och vattenpumpen byttes senast är en chansning som om du har otur kan kosta dig betydligt mer än bilens inköpspris så det ställningstagandet får du ju själv göra.
Dessutom så är bilen lättare att sälja och du får mer för den om där är nygjord remservice så att säga.

Sv: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-09 17:21:09
by Erol
Spännrullarna borde inte behöva bytas efter 1500-2000 mil, inte remmarna heller, med då gummi torkar med åren så är det dax att byta dessa. Peronligen skulle jag riva ner och kolla kondition på rullar innan jag bytte dessa, troligtvis räcker det att byta remmar.


/ Erol

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-09 21:48:17
by Sultanen
Remmarna kommer jag garanterat att byta för som sagt var, de åldras ju.. Men hur kolla kondition på lagren i rullarna? Bara att leta efter glapp? I friska antar jag att det är noll och intet av den varan?

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-12 08:57:08
by Sultanen
Någon som kan ge mig lite vägledning? Konditionen på rullar och även på vattenpump, vad är tecken på att de behöver bytas? Vid minsta tecken på glapp är det dags?

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-12 11:20:10
by Lilja
Glapp, läckage runt tätningsringen, ojämn rullning eller för lätt rullning. Fettet i lagret gör att det rullar med lite motstånd, om man kan typ sätta fart på lagret med fingret är det helt torrt och kommer att börja glappa snart.

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-12 11:41:25
by Sultanen
Bra tips! =) Skall kika på det här så får vi se vad det ger!

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-12 20:57:05
by Sultanen
Insåg idag att mitt läckage i kamhuspackningen är rätt så lämpligt att fixa i samband med det här. Är det någonting mer som kan vara smart att byta när man ändå har kamhuset nere? Aldrig gjort det här tidigare så det är lite småbökigt att vara förutseende med att beställa delar då :P Bilen har ju bara gått 12500 mil så det känns ju som om man kan få den i rätt gott skick om man ger den lite vettigt underhåll =)

Hur ser man skillnad på en gammal och ny vattenpump? Har för mig att jag någonstans har läst att de nya pumparna har ett blindrör någonstans som används till turbon, på min pump sitter det ett gulnat plaströrfäste liknande det i mitten nederst på den här bilden: http://www.vertexauto.com/UserData/Imag ... e/4583.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Betyder det att jag sannolikt har en ny pump? Är en 924S-86 vi snackar om.

Jag hittat ett dokumenterat "Byte Balansrem" vid 9600mil samt ett överstruket "Byte kamrem" precis ovan.. är lite förvirrad här, i en påse jag fick med bilen ligger det tre remmar som jag tycker ser helt oanvända ut ut, endast lite torrsprickor, tillsammans med tre rostiga rullar/spännhjul med glapp i... Har dom köpt dubbla uppsättningar remar, eller låtit de gamla sitta i men bytt rullarna?

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-13 17:32:56
by Sultanen
Nu har jag lyft kåpan och tagit mig en kik på remmarna, kan konstatera att samtliga remmar måste blivit bytta vid 9600 mil för dom ser ut som nya, men rullarna är det glapp i så det blir till att byta allt där. Däremot kunde jag också konstatera att vattenpumpen är bytt då den är av den nya modellen, säkert i samband med första kamremsbytet som antagligen gjordes i tyskland, innan bilen kom till, sverige vid standardintervallet(8000 eller nått?) tror jag. Trevligt :P

Är det någonting mer man bör passa på att byta när man byte remmar+rullar+ventilhuspackning?

Sv: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Posted: 2012-07-14 09:36:12
by Erol
Kolla så det inte fuktar/läcker vid någon av de främre packboxarna, det är väldigt vanligt. Dvs. utgående axel vid remhjul, ballansaxlar och kamaxel/rotor.


/ Erol