Page 1 of 1

Transaxeltrubbel

Posted: 2012-06-09 15:22:24
by StefanQ
Nu är goda råd dyra, jag får inte fram axeltappen in i kopplingen tillräckligt långt. Det saknas 10mm ungefär och jag kan inte komma på varför det skulle bete sig så? Jag har inte bytt svänghjul eller ngt sådant.
Det är verkligen metalliskt stopp känns det som. Vad är det som kan ta emot?
Bilen är en 968.
/Stefan, som börjar tröttna på strul...

Re: Transaxeltrubbel

Posted: 2012-06-09 15:53:25
by Peedster
Blir det alltså ca 10mm glipa mellan transaxelfläns och kopplingshus?

Har du motorn fast monterad på motorkuddarna? Min erfarenhet är att jag behöver lyfta motorn upp och ner lite samt trycka den bakåt mot transaxeltunneln. Sen får jag aldrig ihop de dikt an men det tvingar jag ihop med bultarna.

Så vinkeln kanske inte är optimal mellan transen och motorn.

/Peter

Re: Transaxeltrubbel

Posted: 2012-06-09 18:19:11
by QV_
Saknas det 10mm så kan det vara stödlagret i veven som håller emot (i det fall som transaxeln håller emot ihopmonteringen)

/Janne

Re: Transaxeltrubbel

Posted: 2012-06-09 20:04:04
by StefanQ
Allt löst, problemet var den hylsa som sitter på drivaxeln som skall in i kopplingen. Lösningen var att en medhjälpare tryckte in kopplingen så fick jag hylsan på plats.
Tack för alla tips, det här forumet lever verkligen!
/Stefan