Batteri, vad ska man ha?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#16 Post by Mats Jacobsson »

Till våra bilar duger det med ett Biltema batteri. Var också på PC med 996 och fick samma nerslag. I det fallet valde jag ett original Porsche, när jag surfade runt lite så var det flera som fått lite roliga fenomen med andra batterier i just 996. Så jag köpte mig förhoppningsvis fri från detta, men det blev nästan dubbla slanten :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#17 Post by DLS »

istället för att göra kortslutningstestet på batteriet för att se om det är fräscht så använder jag en sån här
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... -V-151370/" onclick="window.open(this.href);return false; för att testa mina batterier om dom är fräscha eller inte.

Jag har kört med en hel del biltema batterier o dom duger gott om man inte är så kräsen.
Dock är dom dyrare batterierna lite bättre när det gäller vinterhalvåret.
Läste ett test där Tudor var bäst att klara kyla.
Global som ska vara ett bra märke var riktigt dåligt när det var kallt.

Jag kör med ett extreme exellent batteri i porschen från batteriexpressen nu o dom är billiga o bra med 3 år garanti.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#18 Post by skipper »

Global batterierna kommer från lite olika tillverkare, dom märker dom bara med global...Ett billbatteri är oftast tillverkat av återvunnet bly, och har kortare livslängd än ett batteri tillverkat av rent bly. Spelar nog ingen roll om du köper det på biltema, det duger nog bra! Huvudsaken är att det laddas upp ordentligt innan vintern, och att du kopplar ur batteriet när du ställer bilen för vintern.

gaspedal
S2-Poster
Posts: 201
Joined: 2004-04-02 10:39:19
Telefon: 0767123150
Bilmodell: Cayman S
Årsmodell: Vet ej
Location: Uppsala
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#19 Post by gaspedal »

Åk till skroten, där kan du få ett "märkesbatteri" för 150-200 kr. De testar det med belastare och ser att det är friskt. Jag har aldrig blivit besviken. Miljövänligt också att återanvända. Att betala över 1000kr för märkesbatteri är galenskap tycker jag.

Mitt är ett tudor, haft det i två år, mkt bra.
Cayman S - 06
Forester S - 00

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#20 Post by Bengt »

http://www.google.com/products/catalog? ... ps-sellers

Jag har beställt batteri till motorcykel, men det borde funka lika bra till bilen. lithium-järn-polymerbatterier laddar fullt på några minuter och ett 12 cellers har CCA på 410 och väger drygt ett kilo.

någon som testat?
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#21 Post by maverick »

Bumpar denna.

Är sugen på ett lithium-batteri till bilen pga vikt och (helst) högre kapacitet.
Vill inte gå ner i kapacitet än det som sitter idag (typ 65-75Ah?).

Finns det någon som kör på detta och behöver man pilla med laddingen?
På min endurohoj så behövdes det inte men den är några decennier nyare :roll:

Kommer inte starta bilen under typ -5/-10 så kallstartsdilemmat existerar inte.
MVH//Per

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#22 Post by Cédric »

Jag kikade på ett sådant https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batter ... rcggqfgni3" onclick="window.open(this.href);return false;, lite orolig över max laddning på 40a, vet inte hur det skulle funka i bil.

Bytte istället till 12ah lifepo4 förra året, funkar bra det också, men såklart får man vara lite försiktig för att inte ladda ur det. Dödade mina 2 tidigare blybatterier pga urladdning, lätt hänt om man glömmer. Vet inte hur bra koll du har men Ah på bly och lithium kan inte jämföras rakt av. Brukar vara en faktor 2-3 gånger lithiumbatteriets ah för att få motsvarande bly Ah, beroende på vem msn frågar. Helt enkelt för att man kan nyttja en så mycket större del av batteriets kapacitet, bly tappar massor med kräm när laddnivån börjar sjunka, lifepo ger nästan full kräm ända till det är i botten.

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#23 Post by skipper »

Kolla bara att LiPo batteriet går att ladda vid kyla, alla kemier gillar inte det. Dom flesta nyare batteri typer av lithium typ kräver en BMS, som håller koll på varje battericell. Om ett batteri av denna typ börjar brinna släcker man dom inte så lätt, dom genererar sin egen syre vid förbränning. Sand brukar funka att kväva dom med.

Bly batterier är rätt snälla, när det gäller laddning, dom hittar inte på bus som att brinna, tex..

Men sen är dom såklart rätt tunga, i förhållande till kapaciteten. Ett Bly batteri ska man inte ladda ur mer än till ca 50%, djup urladdar man dom tappar man fort kapacitet. Det som är intressant med ett batteri är hur mycket ström dom orkar ge, dvs dom ska ha en låg inre resistans. Ofta har AGM batterier låg resistans, och lägre vikt än vanliga "blöta" batterier. Jag har kört med AGM MC batterier, dom orkar lätt starta en "sommar" bil, som är någorlunda lättstartad.

På en typ rally bil kan man skippa batteriet helt, och köra med HiCap kondingar.... Men dom har hög själv urladdning, så man får bosta på dom med ett vanligt batteri ibland. (I alla fall om man inte kör dagligen)
Dom klarar 10.000 i o ur laddningar... Och är lätta!

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#24 Post by maverick »

Cédric wrote:Jag kikade på ett sådant https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batter ... rcggqfgni3" onclick="window.open(this.href);return false;, lite orolig över max laddning på 40a, vet inte hur det skulle funka i bil.

Bytte istället till 12ah lifepo4 förra året, funkar bra det också, men såklart får man vara lite försiktig för att inte ladda ur det. Dödade mina 2 tidigare blybatterier pga urladdning, lätt hänt om man glömmer. Vet inte hur bra koll du har men Ah på bly och lithium kan inte jämföras rakt av. Brukar vara en faktor 2-3 gånger lithiumbatteriets ah för att få motsvarande bly Ah, beroende på vem msn frågar. Helt enkelt för att man kan nyttja en så mycket större del av batteriets kapacitet, bly tappar massor med kräm när laddnivån börjar sjunka, lifepo ger nästan full kräm ända till det är i botten.
Jag håller hyfsad koll men är ingen expert.
Har laddare osv.
Jag vill ha något som helt enkelt är lättare och som håller sig längre i bilen anslutet.

skipper wrote:Kolla bara att LiPo batteriet går att ladda vid kyla, alla kemier gillar inte det. Dom flesta nyare batteri typer av lithium typ kräver en BMS, som håller koll på varje battericell. Om ett batteri av denna typ börjar brinna släcker man dom inte så lätt, dom genererar sin egen syre vid förbränning. Sand brukar funka att kväva dom med.

Bly batterier är rätt snälla, när det gäller laddning, dom hittar inte på bus som att brinna, tex..

Men sen är dom såklart rätt tunga, i förhållande till kapaciteten. Ett Bly batteri ska man inte ladda ur mer än till ca 50%, djup urladdar man dom tappar man fort kapacitet. Det som är intressant med ett batteri är hur mycket ström dom orkar ge, dvs dom ska ha en låg inre resistans. Ofta har AGM batterier låg resistans, och lägre vikt än vanliga "blöta" batterier. Jag har kört med AGM MC batterier, dom orkar lätt starta en "sommar" bil, som är någorlunda lättstartad.

På en typ rally bil kan man skippa batteriet helt, och köra med HiCap kondingar.... Men dom har hög själv urladdning, så man får bosta på dom med ett vanligt batteri ibland. (I alla fall om man inte kör dagligen)
Dom klarar 10.000 i o ur laddningar... Och är lätta!
Vad innebär kyla?
Jag kör inte bilen under +-0.

Jag har två olika typer av batteri hemma. I endurohojen så finns det bara en + och - pol och på ett mindre batteri så måste man ansluta en balanseringskontakt vid laddning.

Är det helt enkelt lättare att köpa ett AGM batteri i lämplig storlek?
MVH//Per

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#25 Post by skipper »

Absolut! AGM batterier är super som start batterier!
Använder AGM batterier själv. AGM ger bra startströmmar, och bra livslängd, i alla fall så länge man inte glömmer att ladda dom på vintern! Ingen syra som slaskar ut, laddas upp snabbt med.
Tål inte överspänning, då går dom i termisk rusning... Men det är inget problem, så länge man har en bra laddare. (Inte över ca 14,5V... kolla data bladet)

Men jag tycker att HiCap kondingar är intressanta! Inget jag har provat men är rätt sugen på det! Här finns en länk till en kille som har byggt ett sånt;

https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

https://www.youtube.com/watch?v=JAT_8H23iGI

fördelen är vikten, lätta, håller säkert bilen ut! Tål höga ström styrkor, laddas blixtsnabbt.

Skadas inte av djup urladdningar, nackdelen är att dom kommer att laddas ur när bilen står! Men det är inget dom tar skada av!

Vikten av ett batteri skulle bli runt 1kg.... Nu har Jag snackat så bra om dom, så jag får bygga ett och se hur det funkar. :)

Återkommer med hur det funkar..

// Lasse

MAN
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2018-02-16 17:09:44
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#26 Post by MAN »

Jag rekommenderar att kolla jordpunkternas anslutningar . Jag har även haft problem med huvudströmbrytare som sitter direkt på batteriet med en liten ratt på , väldigt liten kontaktyta på dom .

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#27 Post by maverick »

Någon som har erferenhet av biltemas AGM-batterier eller har rekommendation på ett annat märke?
MVH//Per

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#28 Post by claes »

Jag kör med Odyssey PC680. Det funkar fint (men får inte laddas med mer än 15V), tror det väger 6kg.
1360:- hos Voltpower.se
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Batteri, vad ska man ha?

#29 Post by skipper »

Jag har i många år kört med ett northstar 40Ah AGM batteri https://www.northstarbattery.com/product/nsb-40ft-blue" onclick="window.open(this.href);return false;, funkar bra!

Inget AGM batteri gillar att laddas med för hög spänning, dom går i termisk rusning då!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users