Page 1 of 1

Frågor efter kamremsbytet

Posted: 2012-04-18 15:19:40
by M-Nilsson
Kan det finnas någon förklaring till varför tomgången blir bättre efter byta av alla remmar/pumpen? Innan jag gjorde bytet så var tomgången väldigt ojämn när den var kall och bilen dog till och med någon gång. Men efter bytet så går den mycket bättre och inga som helst problem.

Hur länge brukar det vinande ljudet efter kamremsbyte låta? Det låter som en liten elmotor sitter och hjälpar alla 190 hästarna i min 944S :D

Sv: Frågor efter kamremsbytet

Posted: 2012-04-18 19:30:28
by Erol
Ang. tomgången, kan vara en vacuumslang som varit boven?

Ang. Vinandet, det kommer inte försvinna förens du släpper lite på balansaxelremmen.


Mvh Erol

Re: Sv: Frågor efter kamremsbytet

Posted: 2012-04-18 20:51:59
by M-Nilsson
Erol wrote:Ang. tomgången, kan vara en vacuumslang som varit boven?

Ang. Vinandet, det kommer inte försvinna förens du släpper lite på balansaxelremmen.

Mvh Erol
Byter/lossar man någon vacummslang i samband med bytet av kamrem/pump då? Har inte så bra koll på det där. :)

Bör man släppa på balansaxelremmen efter en tid? Jag lät Sanden byte och om jag inte minns fel sa han att han först spände och sedan släppte något på rem/remmarna. Jag fick som uppfattning av honom att det skulle vina i början men sen avta med tiden.

Re: Frågor efter kamremsbytet

Posted: 2012-04-18 21:01:31
by Erol
Visst sträcker sig nya remmar en del, så är det bara måttligt vinande kanske det ger sig
efter ett tag, oftast brukar folk överspänna balansaxelremmen med resultat att det låter
som en stor kompressor under huven. Men Sandén om någon har ju koll på våra bilar, så
han borde inte spänt denna mer än nödvändigt.

Enklast är ju att slå en signal till Sanden och fråga honom, som gjort jobbet, då kan du
även fråga om han gjort något åt den ojämna gången. Har uppfattningen att ofta fixar
mindre fel, typ trasiga vacuumslangar, i farten och kanske inte alltid debiterar/meddelar
kund om dessa små fix.


Mvh Erol

Re: Frågor efter kamremsbytet

Posted: 2012-04-19 12:58:16
by FekZen
Jag hade lite vinande under ett par veckor efter att jag bytt kamrem på min 944. Tror det gick någon månad innan det var som normalt igen.

Mvh//
A.Fekzen

Re: Frågor efter kamremsbytet

Posted: 2012-04-20 19:46:54
by Zep-924S
Har i princip samma problem på min 944S. Bilen startar bra och går väl i och för sig helt ok på tomgång (inte perfekt heller) men om jag kör iväg genast så vill den nästan dö (varvet faller till ca.500) vid varje växling. Samma sak händer om jag duttar på gasen. Låter jag bara bilen gå några minuter före jag kör iväg brukar det inte vara några problem. Vad jag läst på denna tråd skulle det alltså kunna vara vacuumslangen?

[quote="M-Nilsson"]Kan det finnas någon förklaring till varför tomgången blir bättre efter byta av alla remmar/pumpen? Innan jag gjorde bytet så var tomgången väldigt ojämn när den var kall och bilen dog till och med någon gång. Men efter bytet så går den mycket bättre och inga som helst problem.

Re: Frågor efter kamremsbytet

Posted: 2012-04-23 10:54:24
by M-Nilsson
Zep-924S wrote:Har i princip samma problem på min 944S. Bilen startar bra och går väl i och för sig helt ok på tomgång (inte perfekt heller) men om jag kör iväg genast så vill den nästan dö (varvet faller till ca.500) vid varje växling. Samma sak händer om jag duttar på gasen. Låter jag bara bilen gå några minuter före jag kör iväg brukar det inte vara några problem. Vad jag läst på denna tråd skulle det alltså kunna vara vacuumslangen?
Det påminner lite om min, en gång dog den när jag körde iväg och kom upp i 3000 Rpm, men kunde efter det starta upp utan problem. Sen som sagt ojämn tomgången när motorn var kall, hoppade och jag fick justera lätt med gas för att hålla den vid liv.

Men nu är det borta, fast ska inte ska säga för mycket..då kommer väl problemet tillbaka :? Enligt Peter Sanden är just 944S lite mer känsliga när det gäller detta, till skillnad från tex. S2.