Ladda, eller fel på batteri?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Ladda, eller fel på batteri?

#1 Post by M-Nilsson »

I dag ställde jag på bilen då den stått avställd ett tag i vinter, imorgon är tanken att åka in på service med den men nu startar den inte, vilket jag misstänker har med batteriet att göra.

Gjorde två startförsök, på första gick det runt lite bättre utan att starta, efter ytterligare någon minut så gick det ännu sämre.

Hur mycket kräm behöver batteriet för att veva igång?
Jag glömde mäta när det satt i bilen, annars visar det 11,61 när det inte är inkopplat, för lite?
Hade tänkt prova ladda batteriet och hoppas det hjälper :cry:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: Ladda, eller fel på batteri?

#2 Post by PeppeF »

Det ska nog ligga upp mot 12,8 V ...

Under 12V brukar det räknas som urladdat.
Peter F.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Ladda, eller fel på batteri?

#3 Post by M-Nilsson »

PeppeF wrote:Det ska nog ligga upp mot 12,8 V ...

Under 12V brukar det räknas som urladdat.
Aha tack för svaret, vart lite osäker. Håller på ladda och nu är det hittills 12,2 V så en bra början :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: Ladda, eller fel på batteri?

#4 Post by cabberobban »

Har du inte underhållsladdat batteriet under vintern utan låtit den ladda ur helt så är risken stor att den har fått bestående skador och inte går att ladda upp till maxkapaciteten längre. Får du igång den så ta med dig startkablar för säkerhets skull.
/Robban
944 Turbocab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]