Page 1 of 1
Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-05 05:43:28
by spirou944t
Skall byta vattenpumpen på min 951-86 och insåg att innre delen av kamrem/balansrem-kåpan måste bort, och då måste remskivorna bort, och då blir frågan hur lossar man detta med motorn kvar i bilen..
Måste man ha låsverktyget P9206 för att kunna låsa vevaxel/svänghjul eller finns det några knep?
Det jag hittar på nätet/forumet pekar på specialverktyget, någon tråd nämner att man skulle kunna låsta med en hylsa, men det känns sådär.
Förslag önskas...

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-05 07:36:34
by Nahpets
Jag köpte av Bruce, denna del som ingick i ett större kot:
http://www.arnnworx.com/catalog/index.p ... cts_id=183" onclick="window.open(this.href);return false; .
Svarar snabbt, leverar utan strul och har ett bra trackrecord i USA på rennlist.
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-05 08:52:12
by spirou944t
Ok, det är kanske den enklaste och bästa lösningen!?
Stort tack för svar..
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-05 10:39:40
by Nahpets
spirou944t wrote:Ok, det är kanske den enklaste och bästa lösningen!?
Finns ju alltid alternativ

...
Några klick och tangenslag så har du ett verktyg på posten inom 10-15 dagar. Vill du ha det express fixar det också.
Sedan kan du alltid försöka sälja det

.
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-05 16:50:40
by Mattias 924
Jag har bytt rem på rätt många olika bilar och aldrig känt behov av att låsa vevaxeln. Men eftersom den här frågan är rätt frekvent här så undrar jag vad som är speciellt med den här motorn.
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-07 09:49:22
by Karl Birgander
Lås med en hylsa i hålet för startmotorn.
Välj en hylsa som går djupt in i startkransen.
Enklast är om man har en vän som kan dra runt motorn medans man själv passar in hylsan i bakkant.
När hylsan väl är låst är det bara att ta i.
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-12 05:35:35
by spirou944t
Tack för svar. Betällde ett förra veckan och igår dök det upp!!
Passa bra och underlättade arbetet, iom att det låser veven under hela jobbet behövde jag inte oroa mig för att den skulle ha rört sig när jag sedan plocka tillbaks remhjul och slutligen remmarna.
Är man två kan hylsa funka men nu var jag själv som kröp runt under bilen.
Så nu är bilen äntligen på väg ur garaget...
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-12 11:24:22
by Nahpets
Du kommer inse att ensammansjobb med vevaxelbulten blir mycket trevligare med detta lås!
Lycka till och akta kylaren

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-12 14:38:02
by Lilja
Mattias 924 wrote:Jag har bytt rem på rätt många olika bilar och aldrig känt behov av att låsa vevaxeln. Men eftersom den här frågan är rätt frekvent här så undrar jag vad som är speciellt med den här motorn.
Dels är det svårt om inte omöjligt att lirka ut remmen mellan den mycket större remskivan till balansremmen mest också måste man plocka loss hela remskive delen för att få bort plastkåpan eftersom den sitter bakom remskivan. Man måste inte plocka bort plastkåpan dock för att bara byta rem, men man behöver det för att byta vattenpump

Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-12 14:41:50
by Mattias 924
Ta bort remskivan är jag med på men varför låsa vevaxeln?
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-12 14:52:20
by spirou944t
Remskivorna sitter fast med en M16x1,5 i mitten som är dragen med ca 200Nm...den satt rätt bra!
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-12 15:03:43
by Lilja
Mattias 924 wrote:Ta bort remskivan är jag med på men varför låsa vevaxeln?
Precis som spirou944t sa så sitter muttern i mitten väldigt väldigt väldigt hårt och man får inte in en muttermaskin mellan kylaren och remskivan.
Jag hade inte verktyget när jag bytte remmarna på min så jag försökte allt möjligt. Bland annat att dra handbromsen och lägga bilen i växel, men det gick inte heller, jag har bra handbroms men handbromsen gled ändå
Sen är problemet det också att om du blockerar hjulen på något sätt, så pga transaxeln så flexar transaxelröret så mycket att du får liksom ingen kraft.
Jag skulle dock ändå plocka ner allt så jag ryckte upp kylaren, tänkte tvätta av den och så när jag ändå hade allt nere, så då gick det att komma till med muttermaskin. Nu har jag dock köpt en sån verktygssats.
Re: Byta vattenpump, lossa remskivorna, låsa vevaxeln.
Posted: 2012-04-13 08:27:17
by patand
Kollade på arnworx sidan för vertyget och såg denna text: "968 (auto-trans only)" varför passar det bara på 968 med automatlåda och inte på 968 med manuell låda?
Behöver man inte låsa vevaxeln på en 968a med manuell låda?
Frågar eftersom jag antagligen snart skall byta remmar på 968an...