Page 1 of 2
Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-29 18:58:47
by Mats Jacobsson
Sökt utan att hitta någon bild på hur vajern till hastighetsmätarvajern går in i spindeln.
De spindlar jag fått tag på har inget uttag för detta, fast de ska komma från en 931.
Så då blir frågan: Sitter den inte i spindeln? eller hur sitter den.
I fall den ska in i spindeln så måste jag lösa detta på något sätt.
Någon som gjort om detta?
Eller kan komma med tips!
Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-29 20:21:46
by patand
Har inte något minne om hur det ser ut när man tar bort vajern men den kommer ju ut mitt i fettkoppen så på något sätt måste sen väl gå igenom centrum på spindeln och ut?
Jag ska byta skivor fram på min 931 någon gång innan säsongen startar på riktigt, kan ju kolla då om det inte löst sig förr.

Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-29 20:31:51
by Mattias 924
Baksidan

Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-29 20:44:26
by Mats Jacobsson
Hittade detta inlägg på clarks-garage
My friend an i equipped his early '85 with turbo spindles. You are correct that the turbo spindle does not have the provision for the cable. We took the spindle to a machine shop and had them drilled out a hole in the side of the spindle which drilled through the center of the spindle. The center portion of the spindle is still hollow. We showed him the early spindle and he drilled a pretty straight on hole right through which allowed us to route the cable through the spindle and through the dustcap.
Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-29 21:36:10
by Henka_E
Frågan är ju vad du har för spindlar. Du skrev i din biltråd att det var nedtagna till 18mm - i mitt huve låter det då som att de var 20mm från början, dvs tidiga spindlar. Men om de inte har nåt speedo hål - vad är de då? Är det månne 951 spindlar? I såna fall passar inte dina ok men det kanske ska uppdateras i samma smäll.
Edit: Hittade på 924board.org att 944 1986 tydligen inte hade speedo-hole..eller att alla inte hade det iaf...
Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-29 21:51:42
by Mats Jacobsson
Henka_E wrote:Frågan är ju vad du har för spindlar. Du skrev i din biltråd att det var nedtagna till 18mm - i mitt huve låter det då som att de var 20mm från början, dvs tidiga spindlar. Men om de inte har nåt speedo hål - vad är de då? Är det månne 951 spindlar? I såna fall passar inte dina ok men det kanske ska uppdateras i samma smäll.
Edit: Hittade på 924board.org att 944 1986 tydligen inte hade speedo-hole..eller att alla inte hade det iaf...
Kommer från en 931 fast ska vara utan hål.
Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-29 21:53:41
by Henka_E
VET du att det är 931? Alla 931 har väl wire? Eller?
Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-29 21:58:41
by Mats Jacobsson
Henka_E wrote:VET du att det är 931? Alla 931 har väl wire? Eller?
Jag trodde som du...
men enligt säljaren ska det vara det, men jag tror på 944 typ -86, skulle stämma lite bättre då med att det inte är hål. Men det är tydligen lös bart.
Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-30 06:49:56
by patand
Kan det vara så att det är två "högerspindlar"? Det är ju bara på vänster sida kabeln går ut.
Eller det kanske är hål på båda sidorna på de modeller som har hål?
Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-30 07:25:17
by mijo
Mats Jacobsson wrote:Sökt utan att hitta någon bild på hur vajern till hastighetsmätarvajern går in i spindeln.
De spindlar jag fått tag på har inget uttag för detta, fast de ska komma från en 931.
Så då blir frågan: Sitter den inte i spindeln? eller hur sitter den.
I fall den ska in i spindeln så måste jag lösa detta på något sätt.
Någon som gjort om detta?
Eller kan komma med tips!
Jo, de har hål. I vänster spindel och smörjkopp, samma på 931 och tidig 944

Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-30 07:30:07
by Mats Jacobsson
mijo wrote:Mats Jacobsson wrote:Sökt utan att hitta någon bild på hur vajern till hastighetsmätarvajern går in i spindeln.
De spindlar jag fått tag på har inget uttag för detta, fast de ska komma från en 931.
Så då blir frågan: Sitter den inte i spindeln? eller hur sitter den.
I fall den ska in i spindeln så måste jag lösa detta på något sätt.
Någon som gjort om detta?
Eller kan komma med tips!
Jo, de har hål. I vänster spindel och smörjkopp, samma på 931 och tidig 944

Missuppfattade jag dig när du skrev att dom jag köpte av dig inte hadde hål

Kan vara åldern

Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-30 07:42:56
by patand
Mats Jacobsson wrote:Missuppfattade jag dig när du skrev att dom jag köpte av dig inte hadde hål

Kan vara åldern

Gisses Mats... jag trodde du hade fått hem dem och upptäckt att det INTE fanns hål...
Jag tycker vi väntar med funderingarna tills du fått hem grejerna och kollat om du eller de är felet...

Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-30 08:29:30
by mijo
Mats Jacobsson wrote:Missuppfattade jag dig när du skrev att dom jag köpte av dig inte hadde hål

Kan vara åldern

Man kan ju tolka det jag skrev om vajern som både och ser jag nu...men jag menade med hål

Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-30 13:58:12
by Henka_E
Så det är inget bekymmer då?
Dubbelkollade PET och gick ut och tittade på min 86:a och det ska inte vara hål i 944 med korta alu bärarmar.
Förresten trodde jag det var hål i mina också men nu känns det väldigt tryggt igen.
Re: Vajer ingång i spindel på tidig 944
Posted: 2012-03-30 14:08:13
by Mats Jacobsson
patand wrote:
Gisses Mats... jag trodde du hade fått hem dem och upptäckt att det INTE fanns hål...
Jag ville vara säker på hur min lösning skulle kunna bli. Verkstan ligger 7 mil från Linköping.
Samt att det är mycket begränsat vad man kan köpa där, om man behöver något..
Därför vill jag vara säker på att allt är med, om det går innan jag åker dit med delarna.
Ursäkta att jag kan ha varit lite otydlig
