Hej,
hur optimerar jag en 924 motor bast genom att andra kamvinkel fran orginal.
Bilen rullar bara som racerbil sa det ovreregistret ar det enda som betyder nagot.
Ideer?
Kamvinkel for att trimma 924
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2005-05-07 07:45:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
Kamvinkel for att trimma 924
:-)
Joakim
Joakim
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Kamvinkel for att trimma 924
Det beror rätt mycket på resten av konfigurationen. Avstämt insug? Avstämt grenrör? Vad för flöde i toppen? Vilket register önskas? Maxvarv?
Generellt vill du ha upp insugsventilen så mycket som möjligt så tidigt som möjligt. Sen stängning behövs för att kunna gå upp i varv, men man kan inte ta igen dåligt flödet här. Så låt om möjligt bli för mycket duration, det skadar bara det lägre registret. Sikta på högt lyft istället.
Gällande avgas kan du öppna när som helst, det påverkar inte så mycket för allt har ändå brunnit färdigt. Det som däremot påverkar är stängningen och därmed overlap. Overlap och scavenge låter avgaspulsen dra igång insugsblandningen vilket ökar fyllnadsgraden rejält i avstämt registet. Däremot risker motorn går "ruppigt" på lägre varv då ett stängt spjäll gör att kolven har lättare att dra in gamla avgaser än färska under den viktiga insugsfasen.
På en lagom hottad motor kan du nog sikta på 108 grader i kamvinkel. Beroende på komp, flöde, flödesbalans och lite annat kan du möjligen gå ner till 106 grader och fortfarande vinna både vrid och effekt.
Googla "Lobe Separation Angle" - LSA så finner du massor av vettigt på amerikanksa hotrodsidor.
Generellt vill du ha upp insugsventilen så mycket som möjligt så tidigt som möjligt. Sen stängning behövs för att kunna gå upp i varv, men man kan inte ta igen dåligt flödet här. Så låt om möjligt bli för mycket duration, det skadar bara det lägre registret. Sikta på högt lyft istället.
Gällande avgas kan du öppna när som helst, det påverkar inte så mycket för allt har ändå brunnit färdigt. Det som däremot påverkar är stängningen och därmed overlap. Overlap och scavenge låter avgaspulsen dra igång insugsblandningen vilket ökar fyllnadsgraden rejält i avstämt registet. Däremot risker motorn går "ruppigt" på lägre varv då ett stängt spjäll gör att kolven har lättare att dra in gamla avgaser än färska under den viktiga insugsfasen.
På en lagom hottad motor kan du nog sikta på 108 grader i kamvinkel. Beroende på komp, flöde, flödesbalans och lite annat kan du möjligen gå ner till 106 grader och fortfarande vinna både vrid och effekt.
Googla "Lobe Separation Angle" - LSA så finner du massor av vettigt på amerikanksa hotrodsidor.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Kamvinkel for att trimma 924
Bör väl tilläggas att på orginalkammen vinner du ingenting. Insug ligger på 108 och avgas 112 vilket troligen är en optimal kompromiss(?). För lite duration för att varvas och för lite overlap för att få fart på insugsfasen.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]