Page 1 of 1

för mycket soppa

Posted: 2005-02-06 14:05:31
by red44
har ett litet problem med s2 motorn den har börjat jäklas det är precis som den får aldeles för mycket bensin så den blir helt sur o baktänder har inte lyckats få igång den nån som har några bra ideer vad man kan kolla efter

Posted: 2005-05-10 10:30:14
by 944red
Du kan börja med att kolla tändkablarna;P heheh

Posted: 2005-05-11 07:16:18
by patand
Kolla om du har en vakumslang som lossnat! Jag fick "coola" baktändningar vid motorbroms på min 931:a när jag hade glömt :oops: att sätta fast vakumslangen till bromsservon efter lite meckande...

Posted: 2005-05-11 14:31:07
by Mikael Evertsen
Jag har också en fråga på temat för mycket bränsle.
Jag har ägnat vintern åt att få rätt på motorn i min bil, och det känndes som om jag hade fått rätt på det mesta, ända tills jag skulle tanka!!!!! Det visade sig att den halsat i sig 1,8 l/mil :shock:
Jag har dock haft problem med en väldigt orolig tomgång som ibland är hög, ibland låg och ibland pendlande upp och ner 1 gång i sekunden. Det är också så att ibland när jag drar på och turbon går in så hackar bilen precis som den misständer eller inte får soppa, speciellt när bilen är kall. Jag har ivrigt skruvat med tändningen då jag trott att det var där problemet ligger, men nu verkar det ju snarare som den får för mycket soppa. CO ligger på 2.
1,8 l/milen, det måste ju vara fler än jag som skall försörja arabländerna :)
Kan ett trilskande vakum göra så att bilen dricker mer?

Någon som har en ljus ide?
Micke

Posted: 2005-05-11 14:58:24
by patand
mevert931 wrote:1,8 l/milen, det måste ju vara fler än jag som skall försörja arabländerna :)
Pär Hylander säger att hans 931:a drar ca 3 liter/mil... så du ju långt under normalt... ;)

Posted: 2005-05-11 15:01:29
by Jompa
nu vet inte jag vad för saker du ändrat på för att få till dem mesta som du säger. Men jag har varit med om liknande situation, iof med en anna bilmodel men dock med turbo där vi löste problemet med att byta luftmassemätaren. har bilen elektronisk insprutning kan man testa med att koppla ur luftmassemätaren och koppla bort batteriet en stund och sedan köra med mätaren urkopplad funkar der då så är det den som behöver bytas. vet dock inte hur man gör på äldre bilar för att kontrollera annat att byta eller mäta upp den på något sätt

lycka till