Page 1 of 1

Demontera bakbromsar (trummor) på 924 -84

Posted: 2012-02-23 14:02:42
by s99kalle
Jag har lite problem med att få loss trummorna på min 924. Centrumbulten lossade utan problem men det finns inga hål bromssköldarna för att komma åt justerskruvarna. Inspektionshålen för beläggen finns där men inga justerhål... Jag har provat för att se om jag får loss trummorna ändå med en avdragare men det enda som händer är att jag hjulaxeln trycks inåt. Trumman har alltså släppt från axeln men beläggen håller den på plats.
Är det möjligtvis någon som känner igen detta och har några tips eller idéer?

Det normala är ju att man släpper lite på beläggen innan så att de går helt fritt från trumman och så skall man ju göra enligt Haynes. I Porsches verkstadshandbok som finns på Patands hemsida använder de bara en avdragare direkt utan att släppa på beläggen men hålen finns där för man måste ju justera dem när man monterat ihop allt igen? Dessutom går det ju uppenbarligen inte att dra loss trumman utan att släppa på dem.

\\ Kalle

Re: Demontera bakbromsar (trummor) på 924 -84

Posted: 2012-02-23 15:02:28
by makkanftw
Du har inte dragit handbromsen? :wink:

Knacka på trumman bakifrån med gummiklubba eller liknande? På min -80a räckte iaf detta på båda sidor.

Re: Demontera bakbromsar (trummor) på 924 -84

Posted: 2012-02-23 16:14:28
by s99kalle
Nej, handbromsen är loss och det går att rotera trumman med handkraft. Däremot sitter den som berget om jag försöker dra den utåt. Har provat med att knacka bakifrån och sedan som sagt även med en avdragare med enda resultatet att jag tryckte hjulaxeln inåt...

Jag förstår inte hur det skall kunna fungera att varken demontera eller justera in dem efteråt om man inte kommer åt justerskruvarna utifrån? Jag lyckas i alla fall inte hitta någon information om att -84:orna skall skilja sig från tidigare årsmodeller.

\\ Kalle

Re: Demontera bakbromsar (trummor) på 924 -84

Posted: 2012-02-24 00:31:04
by s99kalle
Lösningen var enkel men inte uppenbar; tydligen är det så att svensksålda, men bara svensksålda, 924:or har självjusterande bakbromsar vilket varken Haynes eller Porsches verkstadshandbok nämner. Det framgår däremot om man läser PET väldigt noga.

Den svenska modellen av bakbroms har bara en justerskruv och den kommer man åt genom ett av hålen för hjulbultarna. Anledningen till att det inte gick att knacka av trummorna är att de är rejält slitna så att backarna går i spår i trummorna, dessutom var det inga belägg kvar på vänster bak så nu får det bli nya backar och trummor också...

\\ Kalle

Re: Demontera bakbromsar (trummor) på 924 -84

Posted: 2012-02-24 07:27:56
by Cédric
Wow, en svensksåld 924, det är inte varje dag :)

Najs med autojustering, det blir väldigt frekvent justerande annars, i synnerhet när man kör bana !

Re: Demontera bakbromsar (trummor) på 924 -84

Posted: 2012-02-24 19:12:59
by s99kalle
Cédric wrote:Wow, en svensksåld 924, det är inte varje dag :)
Dekalen som intygar det sitter tom kvar...
Image

Cédric wrote:Najs med autojustering, det blir väldigt frekvent justerande annars, i synnerhet när man kör bana !
Så här ser det under skalet:
Image

\\ Kalle