Gnisslande missljud
Posted: 2012-02-04 20:17:37
Tänkte höra med er om ett litet underligt missljud som börjat uppkomma nu i vinterns kyla.
Har innan tyckt att bilen viner när man kör på motorvägen, nästan som ett hjullager men alla hjullager verkar hela och bra.
Innan har jag dessutom märkt att när man startar bilen och den är kall, så gnisslar det väldigt någonstans ifrån. Har innan trott att det varit remmarna som gnisslat då de slutat när bilen börjat bli varm.
Idag dock så lät de så hela tiden, även fast bilen var varm. Så fort den stod på tomgång i neutralläge så gnisslar det (har dock varit extremt kallt inatt och imorrse när jag körde).
Det lite "lustiga" är att jag idag dessutom märkte att det slutar gnissla när man trycker ner kopplingen.
Det kan ju inte vara urtrampningslager eller svänghjulslager för då skulle de vara tvärtom, då skulle de gnissla när man trycker ner kopplingen, men det gör det inte. Kan det ligga i växellådan? Utvändigt syns det inget dock, bytte olja idag i lådan också och oljan såg väldigt fin och fräsh ut och inget skräp eller metall i lådan.
Ska man överhuvudtaget lägga ner nån energi på det alls eller bara skita i det tills de rasar rejält istället?
Bilen i fråga är en 944 S2.
Har innan tyckt att bilen viner när man kör på motorvägen, nästan som ett hjullager men alla hjullager verkar hela och bra.
Innan har jag dessutom märkt att när man startar bilen och den är kall, så gnisslar det väldigt någonstans ifrån. Har innan trott att det varit remmarna som gnisslat då de slutat när bilen börjat bli varm.
Idag dock så lät de så hela tiden, även fast bilen var varm. Så fort den stod på tomgång i neutralläge så gnisslar det (har dock varit extremt kallt inatt och imorrse när jag körde).
Det lite "lustiga" är att jag idag dessutom märkte att det slutar gnissla när man trycker ner kopplingen.
Det kan ju inte vara urtrampningslager eller svänghjulslager för då skulle de vara tvärtom, då skulle de gnissla när man trycker ner kopplingen, men det gör det inte. Kan det ligga i växellådan? Utvändigt syns det inget dock, bytte olja idag i lådan också och oljan såg väldigt fin och fräsh ut och inget skräp eller metall i lådan.
Ska man överhuvudtaget lägga ner nån energi på det alls eller bara skita i det tills de rasar rejält istället?
Bilen i fråga är en 944 S2.