Page 1 of 1

Vilka bromsbelägg för gata och bana?

Posted: 2012-01-17 22:34:32
by fälgen
Köpte belägg från pelicanparts till min 951:a från 86, men de visade sig vara helt fel belägg, så nu får jag beställa igen.

Jag beställde Textar, vet egentligen inte varför jag beställde just textar, hade lite bråttom kanske, men nu när jag måste göra om det tänkte jag fråga först vad ni rekommenderar för märke? Bilen kommer gå mest på gatan men även köras lite på bana(nybörjare).

Fel...
Image

Jag beställde de som heter 964-351-939-03-M3, vilket ska vara till bla 944 turbo 86-88 utan club-sport option....Vad är club-sport option?? Låter som något man vet att man har ifall man har det..

Bilden på deras hemsida ser inte ut som de beläggen jag fick http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... ad_pg1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för hjälp och åsikter :D

Re: Vilka bromsbelägg för gata och bana?

Posted: 2012-01-19 13:37:10
by Rikard
Om du skall åka bana måste du nog köpa något annat. Mitt råd är att köpa PFC, Pagid eller Ferodo. Jag har provat alla 3 och de fungerar mycket bra med liknande egenskaper. Skriker en hel del vid vardagskörning, dock.

Rikard

Re: Vilka bromsbelägg för gata och bana?

Posted: 2012-01-19 21:01:22
by fälgen
Finns det inga som inte skriker? :roll:

Det är ju visserligen rejsigt, men det är lite störande vid vardagskörning.

Ska förtydliga kanske, det är alltså typ klubbträffar jag tänker på, inget tävlande.

Re: Vilka bromsbelägg för gata och bana?

Posted: 2012-01-20 14:18:09
by Jappe
fälgen wrote:Finns det inga som inte skriker? :roll:

Det är ju visserligen rejsigt, men det är lite störande vid vardagskörning.

Ska förtydliga kanske, det är alltså typ klubbträffar jag tänker på, inget tävlande.
Då är det inget fel på Textar som är original belägg till GT 3 MK 1.

Re: Vilka bromsbelägg för gata och bana?

Posted: 2012-01-20 16:55:36
by Nahpets
Jappe wrote:
fälgen wrote:Finns det inga som inte skriker? :roll:

Det är ju visserligen rejsigt, men det är lite störande vid vardagskörning.

Ska förtydliga kanske, det är alltså typ klubbträffar jag tänker på, inget tävlande.
Då är det inget fel på Textar som är original belägg till GT 3 MK 1.
:#944burn:

Du behöver kanske fundera på vad för slags porscheägare du är samt om du tycker om att ligga på bromsen om du kör bana ;) .

Jag t ex skaffade min för att uteslutande köra bana, därav modifieringar, däribland aggressivare bromsar, varav jag provat de aggressivaste belägg(av de som förekommer på wannabe marknaden), vilka är PFC97 och Carbotech XP10 ... och ... jag kör ganska aggressivt...

Med ovan nämnda får du grym bromsverkan (min brors glasögon for av skallen när jag provade bromsarna första gången :mrgreen: ).
En jobbig nackdel är aggressivt bromsdamm som tenderar att bita i fälg och lack (speciellt ovaxad/polerad lack) om det inte tvättas av relativt fort samt att det sliter på skivor. Plus att de skriker!! Grymt populärt i storstäder nattetid.

Så diggar man puts och studs, viss tystnad och inte jagar sekunder och tiondelar hela tiden så skulle jag inte rekommendera dessa.

På andra sidan gården har vi de snällare varianterna.
Sandén säljer blå pagid som är en gatbelägg som klarar inslag av bankörning, dvs mindre aggressiva vad gäller bromsdamm och ljud men klarar lite mer värme. Jag rekommenderar dessa om du är "prova på" stadiet. Utzon säljer Ferodo DS belägg. Jag köpte 2500, kallas för rejsingbelägg tror jag, de är någorlunda liknande de blåa tror jag. För mig "smälte"/sprack de, tror jag visar detta i min biltråd. Jag var antagligen lite för rejsig, men för "klubbträffar" och slalom är dessa helt OK!
Eller de Jappe nämner.
På rejsa forumet finns många sköna trådar om lämpliga belägg om du orkar söka. Men jag tror att du för ditt behov har svaren här.

Posted: 2012-01-20 19:06:49
by patand
Stephan... Du var inte för rejsig mot Ferodo beläggen. Jag körde med Ferodo DS2500 på min bil i ett par säsonger i innan beläggen tog slut och jag måste nog tillstå att jag kör rejsigt. :-)

Det råkade inte vara de beläggen du hade på bilen innan du lärde dig bromsa? (ingen pik, bara en fråga) Finns ju inga belägg som tål hur mycket värme som helst.

Posted: 2012-01-20 19:08:52
by patand
Glömde ju säga att jag var väldigt nöjd med DS2500. Tysta på gata (oftast), behöver lite värme innan de bettar rejält men funkar även kalla (vilket är bra på gata förståss).

Planerar köpa DS2500 igen när det är dags. :-)

Re:

Posted: 2012-01-20 21:05:09
by Nahpets
patand wrote:Stephan... Du var inte för rejsig mot Ferodo beläggen. Jag körde med Ferodo DS2500 på min bil i ett par säsonger i innan beläggen tog slut och jag måste nog tillstå att jag kör rejsigt. :-)

Det råkade inte vara de beläggen du hade på bilen innan du lärde dig bromsa? (ingen pik, bara en fråga) Finns ju inga belägg som tål hur mycket värme som helst.
Inga problem patand. Menar du din 931?
Hehehe, javisst ... det var bland mina första bandagar med Ferodo, så tekniken att bromsa var inte bra. Idag är den bättre :)
Oavsett, så skulle Jag aldrig gå tillbaka till Ferodo eftersom de inte klarar värmen lika bra som PFC el carbotech. Dessa ger mig helt enkelt bantid oavsett bromsteknik. Jag måste trots allt jämföra hur Jag själv kör.

Re:

Posted: 2012-01-21 05:09:07
by Rikard
patand wrote:Glömde ju säga att jag var väldigt nöjd med DS2500. Tysta på gata (oftast), behöver lite värme innan de bettar rejält men funkar även kalla (vilket är bra på gata förståss).

Planerar köpa DS2500 igen när det är dags. :-)
Tyvärr tillverkas inte DS 2500 längre. Nu tycker jag att det är för stor skillnad mellan DS Performance som jag har bak, och de DS 3000 jag har fram.


Rikard