Du tränger 4 satser.
Med Big red har du:
4 kolvar 44 mm
4 kolvar 36 mm
4 kolvar 34 mm
4 kolvar 30 mm
Mycket gummi med andra ord.
Big red bromsar
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Big red bromsar
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Big red bromsar
Men tätningring ska jag byta det med ? räcker med att byta damskydd?
Är ägare av porsche 944 -84
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Big red bromsar
Tätringen är den som tätar mot kolven, är det tort runt kolvarna kan du vänta med att byta. Dammskyddet är precis vad det låter som, de skyddar tättingarna och kolvarna från damm som sliter på ringar och kolvar. Man kan köra utan dessa men får kortare livslängd på tätringarna.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Big red bromsar
Nej!! Det är dumsnålt!hanilton199 wrote:Men tätningring ska jag byta det med ? räcker med att byta damskydd?
Tätningarnas spänst är en viktig funktion. När du bromsar så fjädrar tätningarna lite axiellt. När du sen släpper bromsen så drar spänsten i den fjädringen tillbaka kolven några tiondels mm. Detta gör att belägget inte ligger på, tror det kallas kickback. Har man dålig spänst så innebär det att värmen i skivan går in i belägget och det käkar belägg snabbt, inkl att dom överhettar och blir allmänt dålig bromsprestanda.
Jag har lärt mig det den hårda vägen, bromsarna överhettade och jag fick höra av erfarna racers att jag var kass på att bromsa. (vilket jag iofs kanske var, men det blev mkt bättre med fräscha tätningar )
Har för mig jag köpt såna tätningar i lösvikt för typ några tior stycket. Broms och Industriservice i Stockholm. Bromsoksservice i göteborg.
Ovan gäller för banåka. För korvkioskracing är det nog "ok" med 15 år gamla tätningar.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Big red bromsar
Håller inte med om det gäller banåka.Pehr Johnsson wrote:Tätringen är den som tätar mot kolven, är det tort runt kolvarna kan du vänta med att byta.
Vid banåka stämmer nog detta. Vid annan åka (vanlig gatåka) så är mycket förhöjd korrosion snarare problemet. Synd skada fina ok och dyra kolvar med kass dammskydd.Pehr Johnsson wrote:Dammskyddet är precis vad det låter som, de skyddar tättingarna och kolvarna från damm som sliter på ringar och kolvar. Man kan köra utan dessa men får kortare livslängd på tätringarna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Big red bromsar
Känns dumsnålt oavsett om man ska köra på bana eller inte. Ska man renovera är det väl lika bra att göra det ordentligt så att det blir "som nytt". Vad är annars vitsen med att renovera?
Det är väl ändå inte en skrotig och billig bruksbil vi diskuterar, något som bara ska ta sig igenom besiktningen med nöd och näppe?
Det är väl ändå inte en skrotig och billig bruksbil vi diskuterar, något som bara ska ta sig igenom besiktningen med nöd och näppe?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users