Big red bromsar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Big red bromsar

#46 Post by Ragnar Joensen »

Du tränger 4 satser.

Med Big red har du:

4 kolvar 44 mm
4 kolvar 36 mm
4 kolvar 34 mm
4 kolvar 30 mm

Mycket gummi med andra ord.
Porsche fantast !

968 1992

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Big red bromsar

#47 Post by hanilton199 »

Men tätningring ska jag byta det med ? räcker med att byta damskydd?
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Big red bromsar

#48 Post by Pehr Johnsson »

Tätringen är den som tätar mot kolven, är det tort runt kolvarna kan du vänta med att byta. Dammskyddet är precis vad det låter som, de skyddar tättingarna och kolvarna från damm som sliter på ringar och kolvar. Man kan köra utan dessa men får kortare livslängd på tätringarna.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Big red bromsar

#49 Post by Pär Hylander »

hanilton199 wrote:Men tätningring ska jag byta det med ? räcker med att byta damskydd?
Nej!! Det är dumsnålt!

Tätningarnas spänst är en viktig funktion. När du bromsar så fjädrar tätningarna lite axiellt. När du sen släpper bromsen så drar spänsten i den fjädringen tillbaka kolven några tiondels mm. Detta gör att belägget inte ligger på, tror det kallas kickback. Har man dålig spänst så innebär det att värmen i skivan går in i belägget och det käkar belägg snabbt, inkl att dom överhettar och blir allmänt dålig bromsprestanda.

Jag har lärt mig det den hårda vägen, bromsarna överhettade och jag fick höra av erfarna racers att jag var kass på att bromsa. (vilket jag iofs kanske var, men det blev mkt bättre med fräscha tätningar :))

Har för mig jag köpt såna tätningar i lösvikt för typ några tior stycket. Broms och Industriservice i Stockholm. Bromsoksservice i göteborg.

Ovan gäller för banåka. För korvkioskracing är det nog "ok" med 15 år gamla tätningar.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Big red bromsar

#50 Post by Pär Hylander »

Pehr Johnsson wrote:Tätringen är den som tätar mot kolven, är det tort runt kolvarna kan du vänta med att byta.
Håller inte med om det gäller banåka.
Pehr Johnsson wrote:Dammskyddet är precis vad det låter som, de skyddar tättingarna och kolvarna från damm som sliter på ringar och kolvar. Man kan köra utan dessa men får kortare livslängd på tätringarna.
Vid banåka stämmer nog detta. Vid annan åka (vanlig gatåka) så är mycket förhöjd korrosion snarare problemet. Synd skada fina ok och dyra kolvar med kass dammskydd.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Big red bromsar

#51 Post by Maxx »

Känns dumsnålt oavsett om man ska köra på bana eller inte. Ska man renovera är det väl lika bra att göra det ordentligt så att det blir "som nytt". Vad är annars vitsen med att renovera?

Det är väl ändå inte en skrotig och billig bruksbil vi diskuterar, något som bara ska ta sig igenom besiktningen med nöd och näppe?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users