Spricka i växellådan...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Spricka i växellådan...

#1 Post by s99kalle »

Nöjd och glad med att jag till slut fått loss oljepluggarna och fått bytt växellådsoljan upptäckte jag idag en liten men ändock en pöl under växellådan och det här ovanför pölen...
Image

Inte så roligt och nu är min fråga till expertisen på forumet vad man gör åt det här? Om man bara försöker spackla igen sprickan känns det ju som en uppenbar risk att den fortsätter att sprida sig. Går det att svetsa? Är det någon som gjort det tidigare med gott resultat och/eller vet någon som kan sådan på rimligt avstånd från Tjörn?

Är det möjligvis någon som extra växellåda i bra skick över om alla andra alternativ går åt skogen? Bilen är en 924 från -84 med 5-växlad standardlåda.

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#2 Post by Henka_E »

Riktigt surt. Hur det än är så åker du ju på att rycka ur lådan - och det är inte så farligt jobb som man kan tro, okej, mycket att lossa men när det väl är gjort så har du lärt dig hur man gör - och det är bra, det ger mycket för egot! Sitter inte med farligt många skruvar och man behöver faktiskt inte billyft...

Jag hade rivit ur lådan och sen hittat nån som kan tigga ihop det där. Låt oljan vara kvar i lådan och byt den efteråt, när du ser att den är tät. Problemet blir lite att oljan har gått in i porerna - att få insidan ren nog för att sy från båda håll är ju typ hopplöst - då måste du isär med allt och köra den i en tvätt... Det borde räcka med att bara svetsa utifrån tycker jag.

Se det som en bonus - nu får du ju en gratis chans att se över växellänkaget!

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#3 Post by Hasse »

Jag kan svetsa lådan om du inte hittar någon på närmare ort.
Som jag ser det ska det räcka att svetsa från utsidan, men man måste svetsa ända ut i gängorna.
Så man behöver gänga om hålet och det har nog inte jag gängtapp till.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#4 Post by Henka »

Jag TROR att oljepluggen är konisk och det där är nåt som hänt när nån dragit åt lite för hårt.
Det är värt att prova svetsa men det kan nog lätt bli läkage runt pluggen sedan.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#5 Post by Mattias 924 »

Henka wrote:Jag TROR att oljepluggen är konisk och det där är nåt som hänt när nån dragit åt lite för hårt.
+1 på den. Jag är säker på att det är så det gått till.

Jag hade tömt ur oljan och låtit svetsa igen hålet fullständigt och sedan fyllt på olja igen.
Om bilen skulle leva så länge så att det blir aktuellt att göra ett oljebyte igen så hade jag borrat ett nytt hål i botten då och tömt ut oljan. Sedan hade jag gängat hålet och satt i en vanlig skruv med en kopparpackning. Precis som man gör på de Saabar som saknar urtappningshål för växellådsoljan.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#6 Post by s99kalle »

Jag har pratat med en kille jag känner lite grand på en lokal mekanisk verkstad och han tyckte inte att det skulel vara några problem att svetsa ihop det, han visste hur han skall göra och har gjort det förr.

Nu känns det ju lite bättre igen men nackdelen är att jag måste plocka ur lådan men det är ju som Henka_E säger; det känns ju bra när jag är klar. Dessutom får jag ju en chans att göra rent allting ordentligt.

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#7 Post by Hasse »

Ett litet tips ta ner bensintanken och byt alla gamla slangar på ovansidan och måla tanken med lämplig färg när växellådan ändå är nere.
Gör även rent drivkutar och nytt fett.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Montera loss växellådan, hur?

#8 Post by s99kalle »

Tack för alla förslag och tips!

Nu är projektet med att plocka loss växellådan igång. Avgassystemet är bortplockat och det mesta är grovrengjort och jag lokaliserat och sprayat 5-56 på alla kritiska bultar samt känt lite på de flesta och det ser ju lovande ut än så länge...

Den stora frågan jag har gäller det grova tunna röret som går igenom den främre kåpan mot transaxeln och som växelarmen i sin tur går igenom. Röret är ju låst med små klackar så att det inte går att dra ut varken framåt eller bakåt innan man delat på växellådan och kåpan. Problemet är ju bara att även när de är delade så finns det ju bara ca en centimeter bakåt innan växellådan tar i reservhjulsbaljan, så hur gör man egentligen för få loss växellådan med röret i ett stycke utan att knäcka det?
I Haynes nämns det lite kryptisk att man skall sänka växellådan i bakkant samtidigt som man drar den bakåt men går det verkligen? I Porsches wok shop som jag hittade på Patands hemsida kan jag inte se att den nämns alls?

De enda bultar jag inte testat att lossa än är insexbultarna till hjulaxlarna. Jag tänkte låta 5-56:en verka lite eftersom de verkar sitta ordentligt. Finns det några tips eller något särskilt man skall tänka på innan man ger sig på dem, det känns ju som att det blir lite jobbigt om man drar sönder något där...

Avslutningsvis tar jag gärna emot alla andra tips och synpunkter innan jag ger mig på själva lossmonteringen!

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#9 Post by Henka »

Om jag förstår dig rätt så är det röret som växelförararmen går igenom.
Det är gjort av plast och du kan knacka ur det åt det håll du tycker är enklast.

Ang. drivaxel bultarna så gör rent ordentligt och se till att du inte har slitna verktyg så ska det nog gå bra.
Var även noga med att de går i ordentligt.
De sitter ofta med 12 kants bultar men finns nog även med insex som du skriver.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#10 Post by jerker67 »

Henka wrote:Om jag förstår dig rätt så är det röret som växelförararmen går igenom.
Det är gjort av plast och du kan knacka ur det åt det håll du tycker är enklast.

Ang. drivaxel bultarna så gör rent ordentligt och se till att du inte har slitna verktyg så ska det nog gå bra.
Var även noga med att de går i ordentligt.
De sitter ofta med 12 kants bultar men finns nog även med insex som du skriver.
jag har bara sett att de sitter med in12or ja var försiktig men ger en upp så kan du kapa den med rondell
skruven går lätt att få ur det är förspänningen på skallen som håller den så fast...

vet inte hur det står på Patand s sida nu men lossa växelföraren på spaken och dra fram vxlföraren mycket + på det.. och i princip är det rakt ner som gäller med lådan tills du passerat resbaljan sen kan man tillta lite..lite i lådans bakkant..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Växellådsdemontering

#11 Post by s99kalle »

Tack för att ni är så uppmärksamma, jag hade ju inte tittat så noga på bultarna till drivknutarna, mest rensat skräp ur dem men det stämmer att det är XZN-skalle på dem. Det blir till att ge sig iväg och köpa en sådan hylsa...

När det gäller röret för växelföraren så tittade jag på Patands sida men det är ju en G31-låda han har så det hjälpte tyvärr inte. Det står i Haynes att röret skall vara av plast men jag tycker att det verkar vara av tunn plåt och problemet är att det är en liten klack eller hulling på insidan av kåpan på båda sidor så det går bara att röra röret några centimeter fram och tillbaks och jag har inte hittat något motsvarande spår i kåpan. Enda sättet som jag ser det att få ihop eller isär är att trä på röret innan man skruvar ihop kåporna och då på samma sätt dela kåporna och dra växellådan bakåt och av röret, vilket det ju inte finns plats till?

Jag inser att min förklaring har sina brister så jag skall försöka göra en skiss och ladda upp vid tillfälle.

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#12 Post by QV_ »

plaströret behöver du inte bekymmra dig om.
Se bara till att du får väck manöverstången till växellådslänkaget. Jag hakade av den vid växelspaken och sköt den framåt under tunneln.

glöm inte hylsan som kopplar ihop transaxel och ingående axel på lådan.

När det gäller XZN skruvarna (in12or) så peta rent i botten av hålet och knacka ner bitsen i botten med en hammare. Sen använde jag muttermaskin :twisted:

När du lossat på bultarna mellan svepet och transaxeln så sänker du lådan i bakkant innan du drar den baklänges. Se till att du inte knäcker plaströret i onödan även om det inte är hela världen.

Audilådan på en 924 är den i särklast minst problimatiska lådan jag har monterat bort och dit.

/Janne

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Växellådan loss...

#13 Post by s99kalle »

Sådär, nu är växellådan loss, jag förstår fortfarande inte riktigt hur det är meningen att man skall göra med plaströret men som sagt, lådan står på golvet och röret är någorlunda helt... Nu blir det rengöring och uppsnyggning innan jag lämar bort lådan för svetsning.

Nästa problem som dök upp är att växellådsfästena är helt slut, vulkningen har har släppt så gummit sitter inte fast i metallen längre. Är det någon som har några bättre begagnade liggande över?

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Spricka i växellådan...

#14 Post by s99kalle »

Image

Då var det svetsat, monterat och klart med nya icke-koniska pluggar med sexkantsskalle inköpta här; http://www.wiberger.se/ för knappt halva priset jämfört med orginalpluggarna.

Nu är bet bara att hoppas att det håller tätt...

Tack alla som kommit med svar tips och uppmuntran!

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users