Spricka i växellådan...
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Spricka i växellådan...
Nöjd och glad med att jag till slut fått loss oljepluggarna och fått bytt växellådsoljan upptäckte jag idag en liten men ändock en pöl under växellådan och det här ovanför pölen...
Inte så roligt och nu är min fråga till expertisen på forumet vad man gör åt det här? Om man bara försöker spackla igen sprickan känns det ju som en uppenbar risk att den fortsätter att sprida sig. Går det att svetsa? Är det någon som gjort det tidigare med gott resultat och/eller vet någon som kan sådan på rimligt avstånd från Tjörn?
Är det möjligvis någon som extra växellåda i bra skick över om alla andra alternativ går åt skogen? Bilen är en 924 från -84 med 5-växlad standardlåda.
\\ Kalle
Inte så roligt och nu är min fråga till expertisen på forumet vad man gör åt det här? Om man bara försöker spackla igen sprickan känns det ju som en uppenbar risk att den fortsätter att sprida sig. Går det att svetsa? Är det någon som gjort det tidigare med gott resultat och/eller vet någon som kan sådan på rimligt avstånd från Tjörn?
Är det möjligvis någon som extra växellåda i bra skick över om alla andra alternativ går åt skogen? Bilen är en 924 från -84 med 5-växlad standardlåda.
\\ Kalle
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
Riktigt surt. Hur det än är så åker du ju på att rycka ur lådan - och det är inte så farligt jobb som man kan tro, okej, mycket att lossa men när det väl är gjort så har du lärt dig hur man gör - och det är bra, det ger mycket för egot! Sitter inte med farligt många skruvar och man behöver faktiskt inte billyft...
Jag hade rivit ur lådan och sen hittat nån som kan tigga ihop det där. Låt oljan vara kvar i lådan och byt den efteråt, när du ser att den är tät. Problemet blir lite att oljan har gått in i porerna - att få insidan ren nog för att sy från båda håll är ju typ hopplöst - då måste du isär med allt och köra den i en tvätt... Det borde räcka med att bara svetsa utifrån tycker jag.
Se det som en bonus - nu får du ju en gratis chans att se över växellänkaget!
Jag hade rivit ur lådan och sen hittat nån som kan tigga ihop det där. Låt oljan vara kvar i lådan och byt den efteråt, när du ser att den är tät. Problemet blir lite att oljan har gått in i porerna - att få insidan ren nog för att sy från båda håll är ju typ hopplöst - då måste du isär med allt och köra den i en tvätt... Det borde räcka med att bara svetsa utifrån tycker jag.
Se det som en bonus - nu får du ju en gratis chans att se över växellänkaget!
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
Jag kan svetsa lådan om du inte hittar någon på närmare ort.
Som jag ser det ska det räcka att svetsa från utsidan, men man måste svetsa ända ut i gängorna.
Så man behöver gänga om hålet och det har nog inte jag gängtapp till.
Som jag ser det ska det räcka att svetsa från utsidan, men man måste svetsa ända ut i gängorna.
Så man behöver gänga om hålet och det har nog inte jag gängtapp till.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- Henka
- Addict
- Posts: 1233
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
Jag TROR att oljepluggen är konisk och det där är nåt som hänt när nån dragit åt lite för hårt.
Det är värt att prova svetsa men det kan nog lätt bli läkage runt pluggen sedan.
Det är värt att prova svetsa men det kan nog lätt bli läkage runt pluggen sedan.
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
+1 på den. Jag är säker på att det är så det gått till.Henka wrote:Jag TROR att oljepluggen är konisk och det där är nåt som hänt när nån dragit åt lite för hårt.
Jag hade tömt ur oljan och låtit svetsa igen hålet fullständigt och sedan fyllt på olja igen.
Om bilen skulle leva så länge så att det blir aktuellt att göra ett oljebyte igen så hade jag borrat ett nytt hål i botten då och tömt ut oljan. Sedan hade jag gängat hålet och satt i en vanlig skruv med en kopparpackning. Precis som man gör på de Saabar som saknar urtappningshål för växellådsoljan.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
Jag har pratat med en kille jag känner lite grand på en lokal mekanisk verkstad och han tyckte inte att det skulel vara några problem att svetsa ihop det, han visste hur han skall göra och har gjort det förr.
Nu känns det ju lite bättre igen men nackdelen är att jag måste plocka ur lådan men det är ju som Henka_E säger; det känns ju bra när jag är klar. Dessutom får jag ju en chans att göra rent allting ordentligt.
\\ Kalle
Nu känns det ju lite bättre igen men nackdelen är att jag måste plocka ur lådan men det är ju som Henka_E säger; det känns ju bra när jag är klar. Dessutom får jag ju en chans att göra rent allting ordentligt.
\\ Kalle
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
Ett litet tips ta ner bensintanken och byt alla gamla slangar på ovansidan och måla tanken med lämplig färg när växellådan ändå är nere.
Gör även rent drivkutar och nytt fett.
Gör även rent drivkutar och nytt fett.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Montera loss växellådan, hur?
Tack för alla förslag och tips!
Nu är projektet med att plocka loss växellådan igång. Avgassystemet är bortplockat och det mesta är grovrengjort och jag lokaliserat och sprayat 5-56 på alla kritiska bultar samt känt lite på de flesta och det ser ju lovande ut än så länge...
Den stora frågan jag har gäller det grova tunna röret som går igenom den främre kåpan mot transaxeln och som växelarmen i sin tur går igenom. Röret är ju låst med små klackar så att det inte går att dra ut varken framåt eller bakåt innan man delat på växellådan och kåpan. Problemet är ju bara att även när de är delade så finns det ju bara ca en centimeter bakåt innan växellådan tar i reservhjulsbaljan, så hur gör man egentligen för få loss växellådan med röret i ett stycke utan att knäcka det?
I Haynes nämns det lite kryptisk att man skall sänka växellådan i bakkant samtidigt som man drar den bakåt men går det verkligen? I Porsches wok shop som jag hittade på Patands hemsida kan jag inte se att den nämns alls?
De enda bultar jag inte testat att lossa än är insexbultarna till hjulaxlarna. Jag tänkte låta 5-56:en verka lite eftersom de verkar sitta ordentligt. Finns det några tips eller något särskilt man skall tänka på innan man ger sig på dem, det känns ju som att det blir lite jobbigt om man drar sönder något där...
Avslutningsvis tar jag gärna emot alla andra tips och synpunkter innan jag ger mig på själva lossmonteringen!
\\ Kalle
Nu är projektet med att plocka loss växellådan igång. Avgassystemet är bortplockat och det mesta är grovrengjort och jag lokaliserat och sprayat 5-56 på alla kritiska bultar samt känt lite på de flesta och det ser ju lovande ut än så länge...
Den stora frågan jag har gäller det grova tunna röret som går igenom den främre kåpan mot transaxeln och som växelarmen i sin tur går igenom. Röret är ju låst med små klackar så att det inte går att dra ut varken framåt eller bakåt innan man delat på växellådan och kåpan. Problemet är ju bara att även när de är delade så finns det ju bara ca en centimeter bakåt innan växellådan tar i reservhjulsbaljan, så hur gör man egentligen för få loss växellådan med röret i ett stycke utan att knäcka det?
I Haynes nämns det lite kryptisk att man skall sänka växellådan i bakkant samtidigt som man drar den bakåt men går det verkligen? I Porsches wok shop som jag hittade på Patands hemsida kan jag inte se att den nämns alls?
De enda bultar jag inte testat att lossa än är insexbultarna till hjulaxlarna. Jag tänkte låta 5-56:en verka lite eftersom de verkar sitta ordentligt. Finns det några tips eller något särskilt man skall tänka på innan man ger sig på dem, det känns ju som att det blir lite jobbigt om man drar sönder något där...
Avslutningsvis tar jag gärna emot alla andra tips och synpunkter innan jag ger mig på själva lossmonteringen!
\\ Kalle
- Henka
- Addict
- Posts: 1233
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
Om jag förstår dig rätt så är det röret som växelförararmen går igenom.
Det är gjort av plast och du kan knacka ur det åt det håll du tycker är enklast.
Ang. drivaxel bultarna så gör rent ordentligt och se till att du inte har slitna verktyg så ska det nog gå bra.
Var även noga med att de går i ordentligt.
De sitter ofta med 12 kants bultar men finns nog även med insex som du skriver.
Det är gjort av plast och du kan knacka ur det åt det håll du tycker är enklast.
Ang. drivaxel bultarna så gör rent ordentligt och se till att du inte har slitna verktyg så ska det nog gå bra.
Var även noga med att de går i ordentligt.
De sitter ofta med 12 kants bultar men finns nog även med insex som du skriver.
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
jag har bara sett att de sitter med in12or ja var försiktig men ger en upp så kan du kapa den med rondellHenka wrote:Om jag förstår dig rätt så är det röret som växelförararmen går igenom.
Det är gjort av plast och du kan knacka ur det åt det håll du tycker är enklast.
Ang. drivaxel bultarna så gör rent ordentligt och se till att du inte har slitna verktyg så ska det nog gå bra.
Var även noga med att de går i ordentligt.
De sitter ofta med 12 kants bultar men finns nog även med insex som du skriver.
skruven går lätt att få ur det är förspänningen på skallen som håller den så fast...
vet inte hur det står på Patand s sida nu men lossa växelföraren på spaken och dra fram vxlföraren mycket + på det.. och i princip är det rakt ner som gäller med lådan tills du passerat resbaljan sen kan man tillta lite..lite i lådans bakkant..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Växellådsdemontering
Tack för att ni är så uppmärksamma, jag hade ju inte tittat så noga på bultarna till drivknutarna, mest rensat skräp ur dem men det stämmer att det är XZN-skalle på dem. Det blir till att ge sig iväg och köpa en sådan hylsa...
När det gäller röret för växelföraren så tittade jag på Patands sida men det är ju en G31-låda han har så det hjälpte tyvärr inte. Det står i Haynes att röret skall vara av plast men jag tycker att det verkar vara av tunn plåt och problemet är att det är en liten klack eller hulling på insidan av kåpan på båda sidor så det går bara att röra röret några centimeter fram och tillbaks och jag har inte hittat något motsvarande spår i kåpan. Enda sättet som jag ser det att få ihop eller isär är att trä på röret innan man skruvar ihop kåporna och då på samma sätt dela kåporna och dra växellådan bakåt och av röret, vilket det ju inte finns plats till?
Jag inser att min förklaring har sina brister så jag skall försöka göra en skiss och ladda upp vid tillfälle.
\\ Kalle
När det gäller röret för växelföraren så tittade jag på Patands sida men det är ju en G31-låda han har så det hjälpte tyvärr inte. Det står i Haynes att röret skall vara av plast men jag tycker att det verkar vara av tunn plåt och problemet är att det är en liten klack eller hulling på insidan av kåpan på båda sidor så det går bara att röra röret några centimeter fram och tillbaks och jag har inte hittat något motsvarande spår i kåpan. Enda sättet som jag ser det att få ihop eller isär är att trä på röret innan man skruvar ihop kåporna och då på samma sätt dela kåporna och dra växellådan bakåt och av röret, vilket det ju inte finns plats till?
Jag inser att min förklaring har sina brister så jag skall försöka göra en skiss och ladda upp vid tillfälle.
\\ Kalle
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
plaströret behöver du inte bekymmra dig om.
Se bara till att du får väck manöverstången till växellådslänkaget. Jag hakade av den vid växelspaken och sköt den framåt under tunneln.
glöm inte hylsan som kopplar ihop transaxel och ingående axel på lådan.
När det gäller XZN skruvarna (in12or) så peta rent i botten av hålet och knacka ner bitsen i botten med en hammare. Sen använde jag muttermaskin
När du lossat på bultarna mellan svepet och transaxeln så sänker du lådan i bakkant innan du drar den baklänges. Se till att du inte knäcker plaströret i onödan även om det inte är hela världen.
Audilådan på en 924 är den i särklast minst problimatiska lådan jag har monterat bort och dit.
/Janne
Se bara till att du får väck manöverstången till växellådslänkaget. Jag hakade av den vid växelspaken och sköt den framåt under tunneln.
glöm inte hylsan som kopplar ihop transaxel och ingående axel på lådan.
När det gäller XZN skruvarna (in12or) så peta rent i botten av hålet och knacka ner bitsen i botten med en hammare. Sen använde jag muttermaskin
När du lossat på bultarna mellan svepet och transaxeln så sänker du lådan i bakkant innan du drar den baklänges. Se till att du inte knäcker plaströret i onödan även om det inte är hela världen.
Audilådan på en 924 är den i särklast minst problimatiska lådan jag har monterat bort och dit.
/Janne
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Växellådan loss...
Sådär, nu är växellådan loss, jag förstår fortfarande inte riktigt hur det är meningen att man skall göra med plaströret men som sagt, lådan står på golvet och röret är någorlunda helt... Nu blir det rengöring och uppsnyggning innan jag lämar bort lådan för svetsning.
Nästa problem som dök upp är att växellådsfästena är helt slut, vulkningen har har släppt så gummit sitter inte fast i metallen längre. Är det någon som har några bättre begagnade liggande över?
\\ Kalle
Nästa problem som dök upp är att växellådsfästena är helt slut, vulkningen har har släppt så gummit sitter inte fast i metallen längre. Är det någon som har några bättre begagnade liggande över?
\\ Kalle
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: Spricka i växellådan...
Då var det svetsat, monterat och klart med nya icke-koniska pluggar med sexkantsskalle inköpta här; http://www.wiberger.se/ för knappt halva priset jämfört med orginalpluggarna.
Nu är bet bara att hoppas att det håller tätt...
Tack alla som kommit med svar tips och uppmuntran!
\\ Kalle
Who is online
Users browsing this forum: No registered users