Jag har smidda Mahle 87mm till VW typ 1 dvs "Beetle". Det finns massor med info på 924.org om dessa. 88mm går också bra och passar packningen. Tror till och med att 90,5mm skulle passa då blocket är så pass tjockt. Jag mätte upp det med ultraljud för ett tag sedan. Dessa har en kolvbult på 22mm mot orginal 24mm. Dalhems säljer nog dessa för ~500kr/styck. Kolvarna tål massor och sitter i många olika byggen, bla Volvo och Saab. Med stora diametrar bör man inte varva mer än 7000varv. Översta kolvringen är TJOCK, vilket innebär stark. Nackdelen är att den släpper kompression över 6000varv, på en turbo ca 7000varv.
Vevstakarna i H-profil går att köpa billigt från LG speed, Sten Parner eller Motornord. De som passar är de till BMW E30 M3 dvs S14 motorn. Då har de 144mm långa, exakt som orginal. M5 med raka sexan (S38?) har samma plus en kortare variant på 142,5mm. Jag har de senare för att sänka kompet något. Kostar runt 1000kr/styck. Det man ska tänka på är att BMW vevstakarna är smalare i storänden vilket gör att de kan vandra i sidled. För att hindra detta kan man lägga brickor runt kolvbulten och få kolvstyrning istället för vevstyrning. Eller så svetsar man på material ex fyra stora punkter per sida, men måste då kolla rundheten efteråt. BMW M10/M30 passar också, men vevstaken är bara 135mm lång.
F=m*a Kraften = massan *accelerationen.
Tänk att kraften är som störst uppe vid TDC och är dragande, speciellt med öppna ventiler så är det inte mycket som bromsar. Bultar eller lillände går sönder. Förbrännnigen är klart mindre i jämförelse, visst finns exempel med böjda stakar men det beror på felaktig tändning som orsakat extrema cylindertryck och troligen krökt veven med. Så höga varvtal eller tungt material är inte bra. Så lättar du 30% blir belastning och slitage klart lägre, eller så kan du varva 30% mer.
Kolv med ringar: 412g (530g utan ringar)
Kolvbult: 102g (144g)
Vevstake: 638g (maximalt 927g)
Runt 500g per cylinder
Tänk bara på att motvikterna på veven blir för tunga och bör lättas de med. En annan fördel är att motorn blir betydligt rappare på samma sätt som ett lättare svänghjul.
Överkurs:
Men tanke på att vevstaken kan glida i sidled kan det vara en god ide att borra blocket off-center 1-2mm mot vattenpumpen. Det man vinner är att insugsventilen får större utrymme till cylinderväggen vilket förbättrar flödet markant. Jag hade redan loppen borrade och flyttar toppen lika mycket istället.