drivknutsproblem..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

drivknutsproblem..

#1 Post by Bubby »

Innan jag körde på mantorp i våras (valborg) så bytte jag ena drivaxeln då knutarna var dåliga. Fick tag på 2 nya kompletta GKN drivaxlar, bytte den som var dålig.

nu när jag tog bilen på en vända igårkväll så rasade den inre knuten på vänster sida, den nya alltså.. Var visserligen lite hård mot bilen då jag släppte upp kopplingen med hjulspinn till följd, men kalla R-däck så borde fästet inte varit det bästa.. :?

Min fråga är om någon har vart med om nåt liknande eller har nåt tips på vad det kan bero på.

Har ju en till komplett likadan kvar att byta till, eller om jag ska ta den minst dåliga knuten från den gamla orginaldrivaxeln o byta ut, då jag inte haft nåt problem med den..

Tänkte köra bana nu till helgen som kommer, vill ju inte få ras en gång till..

Mvh Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: drivknutsproblem..

#2 Post by Bubby »

tror mig hittat problemet.. måste vara växellådsupphängningen som är för mjuk så att lådan rör sig för mycket i sidled då den drar i ena drivaxeln o knuten rasar vid hård belastning...

Ett stag skall fixas som håller lådan i sidled, sen skall orginal fästet uppdateras i vinter..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: drivknutsproblem..

#3 Post by gurra »

Inre vänster är enligt statistiken den absolut vanligaste som går sönder vilket som du säger beror på svajig upphängning av lådan.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: drivknutsproblem..

#4 Post by Bubby »

jo, det var den som rasade.. hela drivaxeln var ju ny för i år, så jag blev ganska förvånad.. men staget som skall tillverkas o monteras borde göra stor nytta.. konstigt att inte fler har problem med detta.. Ett stag borde hjälpt många..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: drivknutsproblem..

#5 Post by Henka_E »

Jodå, fler har problem. Torbjörn tex - han hade trassel med detta på sin 968. Det där staget känns rätt. Sen kan man fråga sig om det handlar om att man flyttar lådan åt vänster eller om det är att den roterar runt infästningspunkten. Har inte kollat hur det ser ut, alltså om staget tar hand om en rotation eller en translation.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: drivknutsproblem..

#6 Post by mijo »

Om lådan ska rotera nämnvärt så måste väl motorfästena vara mer än slut.
Jmf med hur mycket drivaxlen rör sig ute vid hjulet, så det borde väl vara
att lådan rör sig i sidled.

Kan det inte vara ett problem om yttre drivkunten är sliten och "låser" sig
när bakvagnen är utfjädrad så inre knuten får ta all sidorörelse när det
fjädrar ihop?

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: drivknutsproblem..

#7 Post by Bubby »

mina motorfästen är av industri-typ.. tämligen hårda, men det är långt bak till växellådan, trodde inte jag skulle få problem, men tar man ta i vxllådan med handen kan man lätt ruska den i sidled.. så jag tror det är så den beter sig vid belastning, samt att min drivaxel var en ny komplett med knutar. blir att fixa ett stag o slänga dit den andra nya axeln för att kunna köra på mantorp...
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: drivknutsproblem..

#8 Post by Bubby »

Så, nu har jag monterat mitt stag samt bytt till en ny drivaxel.. hoppas slippa problem med knutarna i framtiden..

Men ska även uppdatera orginal växellådsfäste..

Mvh Bubby
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: drivknutsproblem..

#9 Post by DLS »

intressant lösning :)
Du får återkomma med en rapport efter att du kört ett tag.
kanske får fila på en sån lösning i vinter jag med :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]